شناسهٔ خبر: 21002446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بررسی ازدواج دانشجویی از نگاه دانشجویان خراسان شمالی

چند سالی است،یکی از رسم و رسوماتی که در دانشگاهها رایج شده ، پیوند آسمانی ازدواج است. دانشجو هر چند با هدف تحصیل به دانشگاه می رود اما بعد از مدتی می تواند زوج مناسب خود را هم پیدا کند و به این ترتیب یک ازدواج علمی هم صورت می گیرد!

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دانشجویان بیدار؛این روزها در هر محافل خانوادگی و دوستانه که وارد می‌شوید یکی از بحث های داغی که نقل مجلس است، بحث ازدواج جوانان است، برای عده‌ای چرایی تأخیر در ازدواج و برای عده‌ای توصیه به امر ازدواج در سنین پایین همواره مطرح بوده است.

آنچه مسلم است این است که با شکاف نسلی که بین دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها رخ داده است، باعث شده این دو دهه نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به سنت ازدواج داشته باشند.

از طرفی دهه شصتی‌های خجالتی و محجوب که باید خانواده‌ها برای آنها همسر انتخاب می‌کردند که بسیاری از آنها از این قافله انتخاب جا ماندند و از طرفی دیگر دهه هفتادی‌های متفاوت و پیشتاز را داریم که انتخاب خودشان اولویت است و در سنین پایین حاضر به ازدواج با فرد مورد علاقه خود هستند.

البته گسترش دامنه ارتباطات و دسترسی آسان به وسایل ارتباطات جمعی، ورود انواع شبکه‌های اجتماعی و باز شدن باب آشنایی‌های رودررو در محل کار و تحصیل یکی از مهمترین دلایلی است که امروزه جوانان کم سن و سال را به سمت خود کشانده و بعضاً موجب آشنایی و دوستی و نهایتاً ازدواج است،که البته عدم موفقیت این سبک ازدواج نیز جای بسی بحث دارد.

ثبت‌نام بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی خراسان شمالی آغاز شد,

اما چند سالی است،یکی از رسم و رسوماتی که در دانشگاهها رایج شده ، پیوند آسمانی ازدواج است. دانشجو هر چند با هدف تحصیل به دانشگاه می رود اما بعد از مدتی می تواند زوج مناسب خود را هم پیدا کند و به این ترتیب یک ازدواج علمی هم صورت می گیرد!

دانشگاهها هم که از این رسومات خوش یمن استقبال می کنند، هر سال در تدارک برگزاری بهترین جشن های ازدواج دانشجویی هستند؛ زوجهای دانشجو را به مشهد مقدس اعزام می کنند و خلاصه هر کاری از دستشان برآید، انجام می دهند تا ازدواج دانشجویی به بهترین شکل برگزار شود.

دانشجویان چه می گویند؟

به غیر از اینکه ازدواج دانشجویی می تواند چه مزایا یا معایبی داشته باشد لازم است به نظرات دانشجویان هم توجه شود، تعداد زیادی از دانشجویان مخالف و عده ای هم موافق هستند،از این جهت با چند تن از دانشجویان استان خراسان شمالی در این مورد هم کلام شدیم.

دیگر هیچ موجی آرامشت را نمی گیرد

خانم سپهری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد می گوید:

ازدواج آرامشی به انسان میده که واقعا هیچ موجی نمیتونه این آرامش رو بگیره من خودم ازدواج دانشجویی داشتم و خداروشکر از این ازدواج کاملا راضی هستم و فکر میکنم اگر طرفین کمی مسائل رو ساده تر بگیرند مشکلی نیست در ازدواج دانشجویی


ازدواج دانشجویی،ازدواجی معمولی

رضایی دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد بجنورد،ازدواج دانشجویی را خیلی معمولی و مانند ازدواج های سنتی یا ازدواج هایی که بر اساس دوستی صورت می گیرد، می داند اما تاکید می کند که اگر هم قرار است بین دو دانشجو ارتباطی عاطفی برقرار شود به قصد ازدواج باشد.

مهمترین فاکتور ازدواج شناخت متقابل است

ایزانلو دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی بجنورد اما به عنوان موافق ازدواج دانشجویی بر این باور است که مهمترین فاکتور در ازدواج به صورت کلی، شناخت متقابل است که این امر در ارتباطاتی که دو دانشجو در دانشگاه دارند تا حدی به دست می آید.

این دانشجو می گوید: حتی قبل از شروع یک ارتباط در دانشگاه، دو نفر ممکن است یکدیگر را زیر نظر داشته باشند و راحت تر با اخلاق و رفتار هم آشنا می شوند، موضوعی که در ازدواج های عادی و بدون شناخت قبلی کمتر پیش می آید.

باتوجه به شرایط اقتصادی ازدواج دانشجویی اشتباه است

خانم گریوانی دانشجوی دانشگاه پیام نور بجنورد در مورد مسئله ی ازدواج دانشجویی نظرش را بیان می کند:

به نظرم ازدواج دانشجویی با این شرایط اقتصادی جامعه نوعی اشتباه است،به هرحال از هر نگاهی بخوای بررسی کنی طرفین از همن انتظاراتی را دارند که برآورده کردن این انتظارات با شرایط فعلی
اقتصادی امکان پذیر نیست .

کلیدواژه های ازدواج دانشجویی

در میان اصطلاحاتی که به عنوان الزامات ازدواج دانشجویی از آن یاد می شود می توان به چندین عبارت که بزرگترهای خانواده و فامیل،کارشناسان امر ازدواج و جامعه شناسان بر روی آن تاکید دارند اشاره کرد.

اصطلاحاتی از جمله ” شناخت و پیدا کردن همسر ایده آل در دانشگاه” ، “شرایط سنی مشابهی با شما داشته باشد” ،‌” هم رشته بودن به خودی خود زمینه اشتراک های زیادی به دنبال دارد” ، ” مشکلات مالی” ، ” ازدواج در سنین پایین” ، ” طلاق زود هنگام عاطفی” ، ” انصراف از تحصیل” ،‌ ” ازدواج ساده و آسان” و سایر اصطلاحات مهم برای ازدواج دانشجویی به کار برده می شود که در واقع کلیدی ترین نکات برای سنجش معیارهای ازدواج می توان از آنان یاد کرد.

اقدامات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سالهاست در مقوله ازدواج دانشجویی پیشگام و مجری برگزاری مراسم های ازدواج دانشجویی است که در کنار سفرهای معنوی که در نظر می گیرند،کارگاههای معرفتی هم برگزار می کند و به نوعی در این امر خیر تاثیر گذار هستند. 

Image result for ‫ازدواج دانشجویی خراسان شمالی‬‎
به هر روی، ازدواج دانشجویی مقوله ای است که در ظاهر و باطن بسیار پسندیده به نظر می رسد اما آنچه این امر مقدس را برای زوج های دانشجو خوش یمن تر می کند تعقل در امر ازدواج به خصوص در سنین پایین تر است، سنینی که اکثر دانشجویان تازه پا به محیط دانشگاه گذاشته اند و ممکن است در اوج احساسات و عواطف جوانی نه تنها از راه علم منحرف شوند بلکه با چالش عاطفی نیز مواجه شوند.
انتهای پیام/

 

 

نظر شما