شناسهٔ خبر: 21002443 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

محقق حوزه خانواده و ازدواج:

زوجین جوان از تجربیات موفق والدین بهره گیرند

یک محقق حوزه خانواده با اشاره به این نکته که زوجین جوان از تجربیات موفق والدین بهره گیرند، گفت: بسیاری از جوانان و به ویژه دختران، کنار خانواده زندگی کردن را نوعی نداشتن استقلال برای خود تلقی می کنند؛ اما آنان از این حقیقت غافل هستند که، لازم است برای داشتن یک زندگی موفق و ساختن آینده ای روشن، از امکانات و تجربیات بزرگ ترها بهره مند شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام جغتای، علی نقی، معینی فعال فرهنگی شهرستان جغتای در حوزه خانواده در گفت و گو با خبرنگار ما به تشریح روش هایی به منظور دست یابی به زندگی مشترک و آرام برای زوج های جوان پرداخت.

 

معینی اظهار داشت: بیشتر مشکلات زوج های جوان زائیده توقعات عجیب و غریب آنها می باشد که در برخی موارد توسط خانواده ها ایجاد می شوند و تعدادی هم زائیده عوامل محیطی و تحولات پر شتاب عصر جدید هستند.

 

وی افزود: جوانان هم خواسته یا ناخواسته توقعات نابجا را پذیرفته و در برابرشان تسلیم شده اند؛ این توقعات از اجرای مقدمات پر تکلف عقد و عروسی گرفته تا مهریه های سنگین و تهیه وسایل زندگی و مسکن، خود را نشان می دهند، در حالی که می توان با آگاهی، دوراندیشی و اندکی قناعت در زندگی راهی به سوی ازدواجی آسان برای نسل جوان باز کرد.

 

تجربیات موفق والدین را بکار ببندید

 

این محقق حوزه خانواده خاطرنشان کرد: درگذشته بر اساس باوری درست و خردپذیر، جوانان پس از ازدواج مدتی کنار والدین خود زندگی می کردند تا هم از دانش و تجربیات آنان استفاده کنند و هم در ابتدای زندگی سرپناهی داشته باشند؛ اما در دنیای معاصر و عصر مدرنیته، جوانان تحت تأثیر عوامل گوناگون حاضر به زندگی با والدین نیستند.

 

معینی گفت: بسیاری از جوانان و به ویژه دختران، کنار خانواده زندگی کردن را نوعی نداشتن استقلال برای خود تلقی می کنند؛ اما آنان از این حقیقت غافل هستند که، لازم است برای داشتن یک زندگی موفق و ساختن آینده ای روشن، از امکانات و تجربیات بزرگ ترها بهره مند شوند.

 

رسومات غلط را کنار بگذارید

 

وی یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد تا جوانان بتوانند ازدواجی آسان داشته باشند، چشم پوشی از آداب و رسوم دست و پاگیر است؛ رسومی مانند خرید هدیه های گران قیمت به مناسبت ها و بهانه های مختلف برای عروس یا داماد، چرا که این کار علاوه بر ایجاد تلخکامی در دوران شیرین نامزدی، هزینه های اضافی به دو طرف تحمیل می کند.

 

هزینه های سنگین جشن های عروسی یکی دیگر از رسومات غلطی بود که معینی به اشاره کرد و اظهار داشت: برای برپایی مراسم قبل از جشن عروسی، حین و پس از آن هزینه های سنگینی می شود، در حالی که بهتر است به کیفیت مراسم ازدواج توجه شود نه کمیت آن، و این پول ها برای اموری مهمتر در زندگی زوج های جوان هزینه بشود.

 

این محقق خانوده و ازدواج با طرح این سوال که چه لزومی دارد چندین مراسم پیاپی مانند نامزدی، عقد کنان، حنابندان، عروسی، پاتختی و پاگشا آن هم در تالارهای مجلل و دعوت از مهمانان متعدد داشته باشیم؟ تشریح کرد: این مراسمات پرخرج و وقت گیر در حالی برگزار می شود که فقط با برپایی یک مراسم آبرومند می توانیم آغاز زندگی مان را جشن بگیریم. در این صورت نه زمینه فشارهای روحی و روانی فراهم می شود و نه زمینه اختلافات ماندگار، علاوه بر این تعداد مهمانان را هم می توان کم کرد تا فشار کمتری به داماد تحمیل شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما