شناسهٔ خبر: 21002311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

هشدارها نسبت به طرح بزرگ یهودی‌سازی در اطراف مسجدالاقصی

در سایه یورش‌های روزانه شهرک نشین‌های صهیونیست به مسجدالاقصی، موسسه بین‌المللی قدس نهمین گزارش سالانه خود را پیرامون اوضاع در قدس و مسجدالاقصی منتشر کرد و نسبت به طرح بزرگ یهودی‌سازی در اطراف مسجدالاقصی هشدار داد.

صاحب‌خبر -
هشدارها نسبت به طرح بزرگ یهودی‌سازی در اطراف مسجدالاقصیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، موسسه بین المللی قدس در چهل و هشتمین سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی در مراسمی در یکی از هتل‌های بیروت، پایتخت لبنان اعلام کرد، اشغالگر با یورش‌های روزانه به مسجدالاقصی به سیاست یهودی سازی قدس ادامه می‌دهد.

گزارش سالانه موسسه بین المللی قدس به ۶۴ مورد حفاری و احداث تونل در بخش‌های ۴ گانه مسجد الاقصی اشاره کرده که نیمی از آنها؛ یعنی ۳۲ مورد حفاری در بخش غربی این مسجد قرار دارند و این مساله مسجد الاقصی را در آستانه تخریب قرار داده است.

در این گزارش آمده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۲۵ میلیون دلار را برای طرح‌های یهودی سازی در منطقه البراق (بخش غربی مسجدالاقصی) اختصاص داده است.

این موسسه در گزارش خود تاکید کرد که رژیم اشغالگر از این حفاری‌ها براساس یک روایت کذائی تاریخی یهودی استفاده می‌کند و در آنجا مناطق گردشگری، موزه‌ها، پارک‌های تلمودی،  کنیسه‌ها و سالن‌ها و مراکزی را برای اهداف دینی، تاریخی و سیاسی مشکوک ایجاد کرده است.

موسسه بین المللی قدس گزارش داد، خطرناک‌ترین مساله‌ای که رصد شد، ساخت یک پل چوبی در باب المغاربه بوده است که هدف از آن کمک به گسترش یورش‌ها به مسجدالاقصی بود.

در این گزارش آمده است اسرائیل در صدد است طرح مرکز کیدم (معبد توراتی قدیم) را به بزرگ‌ترین طرح یهودی سازی در اطراف مسجدالاقصی تبدیل کند و علاوه بر آن، قبر مسلمانان در مقبره شهداء را تخریب کند که تمامی این اقدامات با این هدف صورت می‌گیرد که به این مکان ماهیت یهودی داده شود و الاقصی صرفاً یک منطقه عربی و اسلامی نباشد.

در این گزارش تاکید شده است که وضعیت ناتوانی در یاری مسجدالاقصی و برخورد با نقض‌های دولت اشغالگر با نام «تحقق آزادی دینی شهروندان یهود» ادامه دارد.

این موسسه همچنین از عدم تمایل تشکیلات خودگردان فلسطین برای پایان دادن به هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل و عدم آمادگی کشورهای عربی برای نبرد بازپس‌گیری مقدسات و آزادسازی الاقصی انتقاد کرد.

این نهاد در پایان گزارش خود چندین سفارش را مطرح کرده که از جمله آنها، از تشکیلات خودگردان خواسته است تا در پشت مردم فلسطین بایستد و از تحرکات آنها علیه اشغالگر حمایت کند و به هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل که به منزله تسلیم شدن در مقابل اشغالگر است، پایان دهد.

منبع: ایسنا

نظر شما