شناسهٔ خبر: 21002266 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در همسنجی به مدت مشابه تحقق یافت

رشد 13درصدی ارزش معامله محصولات کشاورزی در بورس کالا از آغاز سال

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگار اقتصادی ایرنا، «حامد سلطانی نژاد» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری افزود: عرضه محصولات کشاورزی در بورس نسبت به گذشته افزایش یافته است و شامل جو، ذرت، مرغ، مرغ منجمد، تخم مرغ، جوجه یک روزه، گندم، کنجد، عدس، شکر و روغن خام می شود.
به گفته وی، در پنج ماهه امسال یک میلیون و 37 هزارتن قطعه جوجه یک روزه گوشتی و 623 هزار قطعه جوجه یک روزه غیرگوشتی در بازار فرعی و اصلی بورس کالا معامله شد.
همچنین در این مدت 482 هزار تن گندم خوراکی دوروم، 358 هزار تن جو، 16 هزارتن ذرت و 211 هزارتن شکر در بورس کالا معامله شد.

** برنامه عرضه 2 میلیون تن گندم در سال آینده
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: در نظر داریم برای سال 1397 مجموع محصول گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی وارد بورس شود.
وی یادآوری کرد: امسال چهار استان در عرضه گندم در بورس کالا شرکت داشتند اما سال آینده عرضه گندم در حجم 1.5 میلیون تا 2 میلیون تن برای تامین آرد صنعت و صنف انجام می شود.
به گفته وی، اکنون آرد خبازی ها با قیمت 6650 ریال و آرد صنف و صنعت (کارخانه های ماکارونی و شیرینی و شکلات سازی) با قیمت 9000 ریال عرضه می شود.

** ورود خرما و پسته به بورس کالا
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از مقدمات ورود محصول پسته به بورس کالا در قالب قرارداد گواهی سپرده خبر داد و افزود: مقدمات راه اندازی بازار پسته انجام شده است و کشاورزانی که تولید خرد دارند باید با استفاده از مکانیسم گواهی سپرده کالایی، محصولات خود را عرضه کنند.
این مسوول افزود: برای رشد صادرات پسته تسهیلات حمایتی به کشاورزان ارایه می شود که بخشی از صندوق توسعه ملی و بخش دیگر از طریق بانک کشاورزی خواهد بود.
به گفته وی، برنامه تاسیس صندوق پسته برای حمایت از تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد.
همچنین سلطانی نژاد از ورود خرما به بورس کالا از مهرماه خبر داد.

** توسعه عرضه زعفران در بورس کالا
این مسوول تصریح کرد: اکنون 2 انبار زعفران در خراسان رضوی و تربت حیدریه داریم و باید طبق برنامه توسعه ای عرضه زعفران در بورس کالا را افزایش دهیم و انبارهای بیشتری برای آن داشته باشیم.
سلطانی نژاد گفت: براساس ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه کشور نهاده های تنظیم بازار شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام از ابزارهای بورسی بهره مند می شوند.
وی پیش بینی کرد همکاری با شرکت های بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام در نیمه دوم امسال یا سال آینده آغاز شود.

** ارزش 2700 هزار میلیارد ریالی کل محصولات کشاورزی
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: طبق برآوردها، ارزش کل محصولات کشاورزی در کشور ٢٧0٠ هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: در سال های گذشته بازارهای کشاورزی متلاطم بود اما اکنون شرایط برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس فراهم شده است.
وی افزود: با استقرار سیاست قیمت تضمینی از تجارت به سوی تولید پیش می رویم و محصولات ما با کیفیت و قیمت بالاتر توزیع می شود.
به گزارش ایرنا، شورای عالی بورس برای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران موظف شناخته شد. بر این اساس بورس فلزات در شهریور ۱۳۸۲ (نخستین بورس کالایی در ایران) و بورس کالای کشاورزی در شهریور ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کردند.
بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب یکم آذر ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران در آذر ۱۳۸۵ با درهم آمیختن بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهر ۱۳۸۶ کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.
در گام های بعدی، بورس کالا گسترش بیشتری یافت و سایر محصولات و کالاها از جمله محصولات پتروشیمی نیز در بورس کالا عرضه شد.
در بورس کالای ایران قراردادهای هفت گانه آتی، نقدی، سلف، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، نسیه و قرارداد اختیار معامله برای محصولات کشاورزی و سایر محصولات انجام می شود.
در 2 تا سه سال گذشته محصولات جو و ذرت استان های خوزستان و کرمانشاه وارد عرصه بورس کالا شد و به تدریج این فرایند در حال توسعه است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186*1961* گزارش: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

انتهای پیام /*

نظر شما