شناسهٔ خبر: 21001661 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادامه آتش سوزی کوه خامی با گذشت 6 روز

جنگلهای کوه خامی در شهرستان گچساران برای ششمین روز متوالی همچنان در آتش می سوزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  تلاش ها برای مهار آتش سوزی کوه خامی بی نتیجه بوده و مراتع و جنگلهای کوه خامی برای ششمین روز متوالی همچنان خاکستر می شوند.

ادامه آتش سوزی کوه خامی با گذشت 6 روزمدیرکل دفتر مدیریت بحران استان گفت:پس از آنکه تلاش مردم و نیروهای امدادی از راه زمین برای مهار آتش بی نتیجه ماند دو روز پیش یک فروند بالگرد برای مهار آتش سوزی کوه خامی به منطقه اعزام شد.

علی وفایی افزود:گروه های مختلف مردم،نیروهای امدادی محیط زیست،منابع طبیعی، شوراهای منطقه و دهیاران در تلاش برای مهار آتش هستند.

برخورد صاعقه در روز جمعه 27 مرداد، موجب آتش سوزی در مراتع و جنگلهای کوه خامی شده است.

کوه 3 هزار متری خامی بین شهرستان گچساران و شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

در بخش کوهپایه ای خامی روستاهای زیادی از توابع شهرستان باشت مثل سرآب بیز، آبدهگاه، روستای امامزاده شاهزینعلی، کزنگان، تلچگاه، لار، کوهسرک، شابهرام شادگان، فتح ونیمدور را می توان نام برد.

در کنار زیبایی های کوه خامی می توان به انواع پرندگان حلال گوشت همچون کبک، تیهو و انواع کبوتر کوهی مانند گاهک،کریش و برچی اشاره کرد.

پلنگ، خرس،گراز، گرگ، کفتار و همچنین جانورانی مثل روباه و جوجه تیغی و بز کوهی ساکنین همیشگی کوه خامی بوده اند.

پونه کوهی، ریواس،آویشن کوهی،جاشیر،اوهندول،چویل وهمچنین گیاهانی مانند گل شیپوری ( کارده )، بن سرخ(لیزک) کندل کوهی (بیلهرحیوانی ) و گیلک از گونه های گیاهی دارویی و خوراکی طبیعت خامی هستند.

ناگفته نماند گیاهی به نام اوشنم (نام محلی) هم در کوه خامی می روید که در گذشته به عنوان پاک کننده بخصوص در شستشوی لباس کاربرد داشته است.

در کنار درختان بلوط درختانی همچون کیگم، پسته وحشی (بن) ،کلخنک،ارزن ،بادام ،زالزالک و تاگ در این کوه وجود دارد که در کنار این درختان زیبا درخت شگف انگیز دیگری به اسم "وول" وجود دارد که به گفته ساکنین محلی وقتی که عمرش به پایان می رسد خود بخود آتش می گیرد.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما