شناسهٔ خبر: 21001514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

مجلس از هیچ تلاشی برای حمایت از فعالان عرصه فرش دریغ نخواهد کرد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از هیچ تلاشی برای حمایت از فعالان عرصه فرش دریغ نخواهد کرد، بر لزوم شناسایی بازارهای جدید برای افزایش صادرات فرش ایران تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
مسعود پزشکیان در حاشیه افتتاح این نمایشگاه و در دیدار با رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به اینکه بازار عرضه فرش در دنیا محدود است باید تلاش شود تا برای افزایش صادرات فرش ایرانی بازارهای جدیدی ایجاد شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اینکه نمایندگان خانه ملت از هیچ تلاشی برای حمایت از فعالان و تولیدکنندگان صنعت فرش دریغ نخواهند کرد، تصریح کرد: در این راستا اگر خلاء قانونی وجود داشته باشد می توان با ارائه پیشنهادات از سوی مسئولان و متولیان این عرصه مشکلات و دغدغه های آن را رفع کرد.

کارگر: کاهش 300 میلیون دلاری صادرات فرش در سال به دلیل تحریم‌ها

همچنین کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه کل تقاضای بازار جهانی در حوزه فرش حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار است، گفت: خوشبختانه ایران اسلامی در همه دوره ها در رأس کشورهای تولیدکننده فرش بوده و کشورهایی همانند هندوستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه، نپال و چین در رتبه های بعدی قرار داشته اند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه در دهه 80 به بعد متوسط صادرات سالیانه کشورمان در حوزه فرش حدود 500 میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل تحریم های متعددی که از سوی آمریکا صورت گرفت و همچنین نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، مشکلات داخلی کشورهای عربی و رکود اقتصادی کشورهای اروپایی سبب شد تا متوسط سالیانه صادرات فرش به 300 میلیون دلار کاهش یابد.

نقش برجام در افزایش صادرات فرش

وی با اشاره به اینکه با تلاش های صورت گرفته از ژانویه 2016 و همزمان با اعلام برجام و لغو تحریم فرش کشورمان صادرات فرش مجددا با رشد مواجه شده است، افزود: خوشبختانه میزان صادرات در سال 95 به 350 میلیون دلار افزایش یافته و این رشد در 4 ماه نخست سال جاری نیز ادامه دارد.

کارگر با اشاره به اینکه نمایشگاه فرش دستباف ایران در فضایی بالغ بر 30 هزار متر مربع و با حضور 730 شرکت تولیدی از سراسر کشور برپا شده است، افزود: در راستای توسعه صادرات تجار و بازرگانان خارجی به ویژه از بازارهای صادراتی ایران، شناسایی و به نمایشگاه دعوت شدند که 91 بازرگان خارجی خریدار عمده فرش دستباف ایرانی و همچنین 14 بازرگان آمریکایی در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: برای ایجاد رابطه بین صنعت و دانشگاه سالن ویژه ای به منظور ورود دانش آموختگان به حوزه کسب و کار در نظر گرفته شده است

نظر شما