شناسهٔ خبر: 21001155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

کمک چین به مدرن سازی مالزی

ایرنا

چین بسیاری از طرح های نظامی و اقتصادی را با همکاری مالزی در آن کشور اجرا می کند و همزمان تاکید کرده است که در راستای توسعه اقتصادی طرح های بلند پروازانه ای برای آن کشور دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، چین بسیاری از طرح های نظامی و اقتصادی را با همکاری مالزی در آن کشور اجرا می کند و همزمان تاکید کرده است که در راستای توسعه اقتصادی طرح های بلند پروازانه ای برای آن کشور دارد.
در عرصه نظامی، چین قراردادهایی با مالزی بسته است که شامل فروش هواپیماهای گشتی و کشتی می شود و این کشور هم در بخش نیروی هوایی و هم دریایی در حال مساعدت به ناوگان نظامی مالزی است.
شاید به همین علت بود که دولت مالزی حاضر شد تا میزان بودجه دفاعی سالانه خود را تا 13 درصد کاهش دهد و به رغم برخی انتقادها بر این باور بود که می تواند به تجهیزات نظامی و کمک های اقتصادی ارزان تر چین وابسته باشد.
سرمایه گذاران چینی که به لحاظ سنتی سرمایه هایشان را به غرب و روسیه می فرستادند حالا در مالزی با استقبال گرم مواجه شده اند و درها به روی آنها گشوده شده است.
ارتباط دو کشور زمانی آشکارتر شد که گروه هایی از چین به مالزی سفر کردند و مشخص شد که این کشور در حال فروش واحدهای موشک انداز و یک سامانه راداری است که در مرز جنوبی با سنگاپور استقرار داده شود.
روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ می نویسد که دولت مالزی صحت این گزارش ها را تکذیب کرد و با اینکه ارتباطات نظامی میان دو کشور تایید شده است، اما هنوز در مورد قطعی شدن خرید این سامانه ها اطلاع رسانی دقیقی نشده است.
از سوی دیگر شرکت کشتیرانی چین با مالزی قراردادی بسته است که بر اساس آن کشتی های گشتی به این کشور فروخته می شود و این بخشی از تلاش ها برای نوسازی ناوگان دریایی این کشور محسوب می شود.
به هر صورت چین به سرعت در حال افزایش فروش نظامی خود به کشورهای آسیای جنوب شرقی است و پس از تایلند، لائوس و کامبوج نوبت به مالزی رسیده است.
چین در عین حال اگر بخواهد به یک صادر کننده بزرگ تسلیحات در دنیا تبدیل شود طبیعتا باید بتواند قراردادهایی را در این عرصه با کشورهای منطقه نیز امضا کند تا قدرت رقابت خود را در برابر کشورهای غربی بالا ببرد.
اگرچه صادرات تسلیحاتی چین کمتر از آمریکا و روسیه است اما بین سال های 2012 تا 2016 میلادی 74 درصد رشد داشته و طرح های اقتصادی این کشور هم در کشورهای دیگر بیشتر شده است.
میزان فروش تسلیحات چین در سال گذشته میلادی به 2 میلیارد و 100 میلیون دلار رسید در شرایطی که آمریکا 9 ممیز 9 میلیارد دلار اسلحه صادر کرده است.
سال گذشته میلادی هم که نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی به چین سفر کرد طرفین قراردادهایی عمدتا اقتصادی به ارزش 34 میلیارد دلار امضا کرده اند.
چین همچنین اعلام کرده است تا یک دهه دیگر میلیاردها دلار در مالزی سرمایه گذاری خواهد کرد و به نظر می رسد دو کشور عصری طلایی از روابط و همکاری های نظامی و اقتصادی را شروع کرده اند که برای طرفین مفید فایده خواهد بود.

نظر شما