شناسهٔ خبر: 20999751 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش صادرات محصولات ازبک به تاجیکستان

طی یک سال اخیر واردات محصولات تولید ازبکستان به بازارهای تاجیکستان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، طی یک سال اخیر وارد محصولات تولید ازبکستان به بازارهای تاجیکستان به طور چشمگیر افزایش یافته است.

پس از مرگ «اسلام کریم اف» رئیس جمهور سابق ازبکستان در ماه سپتامبر سال گذشته دولت جدید این کشور تحت ریاست «شوکت میرضیایف» جهت از سرگیری همکاری‌های نزدیک با کشورهای همسایه، از جمله تاجیکستان اقدام کرد.

میزان تبادل کالا میان تاجیکستان و ازبکستان در یک سال اخیر 6 برابر افزایش و به 70 میلیون دلار رسید.

تا باز شدن راه برای واردات محصولات ازبکستان، تقریبا همه بازارهای تاجیکستان را کالاهای تولید چین پر می‌کرد.

با توجه به اظهارات خریداران تاجیک، کالاهای تولید ازبکستان از لحاظ نرخ و قیمت نزدیک به محصولات چینی می‌باشند اما از جهت کیفیت بهتر از آنها هستند.

«نیازمند حبیب اف» ساکن شهر «دوشنبه» در این زمینه گفت: با وجود اینکه سال‌های گذشته توان خریداری لباس‌های مدرسه فرزندان خود را نداشته، در حال حاضر نه محصولات چینی، بلکه کت و شلوارهای تولید ازبکستان را به خاطر کیفیت بالای آنها خریداری می‌کند.

همچنین طی یک ماه اخیر نمایندگی کارخانه «روان» ازبکستان در تاجیکستان فروش خودرو تولیدی خود را راه اندازی کرده است.

«فرخ زمان اف» مدیر خط تولید خودرو روان در دوشنبه گفت: در حال حاضر این شرکت انواع مختلف این خودرو وارد بازارهای تاجیکستان کرده است.

وی افزود: در طول یک ماه فعالیت 56 خودرو این شرکت را به تاجیکستان وارد کرده که 41 عدد آن به فروش رسیده است.

«شمس الدین تردی اف» یک تاجر تاجیک که به وارد کردن کالاهای ازبکستان به تاجیکستان مشغول است، گفت: در حال حاضر شرکت ازبک «ارتیل» 15 نوع محصول خود را به بازارهای تاجیک وارد و خریداران زیادی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: قبلا مردم تاجیک توان خریداری کالاهای اروپایی را نداشتند و کالاهای تولید چین را خریداری می‌کردند، در حال حاضر این شرکت ازبک تمام محصولات خود را با نرخ ارزان به تاجیکستان وارد کرده است.

این تاجر تاجیک تأکید کرد: واردات کالاهای ازبک باعث رقابت با محصولات چینی در تاجیکستان شده است.

از ازبکستان به تاجیکستان عمدتا محصولات نساجی، کالاهای صنعتی، محصولات قنادی، لباس و پنبه وارد می‌شود و در چند ماه اخیر تاشکند فهرست کالاهای وارداتی خود را به مراتب زیاد کرده است.

«اکابر دولت اف» اقتصاددان تاجیک بر این باور است که واردات کالاهای با کیفیت از ازبکستان به نفع مردم تاجیک است زیرا خریداران کالاهای چینی در دوشنبه با واردات محصولات ازبک از خرید کالاهای بی‌کیفیت چینی خودداری می‌کنند.

این در حالی است که اخیرا روابط ازبکستان و تاجیکستان نه تنها رو به گرمی نهاده بلکه گسترش نیز پیدا کرده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما