شناسهٔ خبر: 20996026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سفید بالک ها، بلای جان شهروندان / معمایی که راهکار ندارد

رئیس محیط زیست شهرتهران گفت: سفید بالک ها در حال حاضر به دلیل افزایش دما و تغییر اقلیم شهر تهران افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

سفید بالک ها، بلای جان شهروندان / معمایی که راهکار نداردمحمد حسین بازگیررئیس محیط زیست شهرتهران درگفتگو با خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛بااشاره به تکثیر سفید بالک ها در سطح شهر تهران اظهار داشت:سفید بالک ها در گذشته نیز وجود داشته، اما در حال حاضر افزایش جمعیت این گونه به دلیل افزایش دماو تغییر اقلیم شهر تهران است.

رئیس محیط زیست شهرتهران ادامه داد: سال گذشته جهاد کشاورزی با اعلام شناسایی زنبورهای کارگر برای مبارزه با این گونه، اقداماتی به همراه شهرداری تهران انجام دادند و هم اکنون نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سفید بالک ها در فصل سرما تعدادشان کاهش می یابد، گفت: این گونه یکباره به وجود نمی آید بلکه در گرما تعدادشان افزایش و در فصل سرما تعداد این گونه ها کم و جمعیت اولیه آن ها کاهش می یابد.

بازگیر بااشاره به روش های مبارزه با گونه سفید بالک ها افزود: روش هایی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از مواد شیمیایی مثل سم پاشی کردن بر روی درختان است که مورد تایید سازمان محیط زیست نیست و امکان استفاده آن به علت وجود سکونتگاه ها و جمعیت زیاد و احتمال آسیب رساندن به مجرای تنفسی،عملی نیست.

 وی با بیان اینکه مبارزه فیزیکی و مکانیکی یکی از روشها است که شهرداری تهران از آن استفاده می کند، افزود: آب شویی درختان میزبان این  است، یعنی جایی که این جمعیت زیاد است با آب و یک شوینده کم ضرر جمعیت را کم می کنند که این روش به علت در دسترس و آسان بودن درحال اجرا است ولی به طور کامل صورت نمی گیرد.

رئیس محیط زیست شهرتهران دررابطه با این که برخی از درختان مولد این گونه در پشت دیوارها هستند، گفت: زمانی که درختان را آب شویی می کنند، درختانی در داخل سفارت خانه ها ، پادگان ها ،خانه ها هم هستند که به علت در دسترس نبودن نمی توان شتشو کرد به همین علت این گونه ها درهمین درختان رشد و تکثیر می شوند.

وی افزود:برای این که برای همیشه بتوانیم سفید بالک ها را کنترل کنیم از روش بیولوژیک استفاده می کنیم، در این روش یک گونه را با چند گونه دیگر کنترل می کنیم یعنی گونه ها یی که در تعامل یکدیگر هستند می توانند جمعیت خود را کنترل و کم و زیاد کنند.

بازگیربااشاره به مناطق تحت تکثیر سفید بالک ها گفت: مناطقی که مردم بیشتر مورد اذیت و آزار هستند دو منطقه 6 و 11 است که به علت وجود هوای گرم و درختان توت، تکثیر در آنجا بیشتر صورت می گیرد و در تحقیقاتی که صورت گرفته این گونه هیچ ضرر وعامل بیماری نیست.


انتهای پیام/

هجوم دوباره سفیدبالک ها به تهران

نظر شما