شناسهٔ خبر: 20992544 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

معرفی ویژگی های جدیدترین نسخه اندروئید

آنچه باید درباره اندروئید اوریو بدانیم

سیناپرس: شرکت گوگل به طور رسمی از سیستم عامل اندروئید جدید خود با نام اوریو رو نمائی کرد. اوریو نام یکی از بیسکویت های بسیار پر طرفدار بوده و در این سیستم عامل، سرعت پردازش و امنیت بیشتر شده و تغییرات مثبتی در راستای مصرف باتری ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

شرکت گوگل بر اساس سنت همه ساله خود از سیستم عامل اندروئید جدید سال رو نمائی کرد که در اطلاعیه ویژه این سیستم عامل توضیحات هیجان انگیزی ارائه شده است. تجربیات سال های گذشته نشان می دهد که هر نسخه جدید اندروئید از سیستم های قبلی سریع تر، بهتر و امن تر بوده و ویژگی های جذاب و مفیدی دارند که میلیون ها کاربر این سیستم عامل در سراسر دنیا به آن علاقه مند خواهند شد. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که بیشتر کابران این سیستم های عامل از تمامی ویژگی های آن بهره نجسته و بر اساس آمارهای رسمی تنها 15 درصد از کاربران از تمامی ویژگی ها و امکانات اندروئید استفاده می کنند.

در سیستم عامل  اندروئید اوریو از فناوری autofill که پیش از این در گوگل کروم استفاده شده بود نیز استفاده شده و سیستم انتخاب هوشمند و تصحیح متون؛ شناسائی نام ها، آدرس ها و شماره تلفن ها نیز با تغییراتی اساسی رو به رو شده و کاربران به سادگی و بدون دردسر می توانند به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

در پی رو نمائی شرکت گوگل از آخرین سیستم عامل اندروئید خود مشخص شد که نام این نسخه جدید از بیسکوئیت های بسیار خوشمزه و پر طرفدار موسوم به به اوریو (OREO) الهام گرفته هم اکنون باید این نام را به سیستم عامل های پیشین گوگل از جمله نوگا (Nougat)، مارش مالو (Marshmallow)؛ لالی پاپ (Lollipop) و کیت کت (KitKat) اضافه کنیم.

به تازگی هیروشی لوکمیر (Hiroshi Lockheimer) از مدیران ارشد بخش اندروئید گوگل اعلام کرد: «در این نسخه ما باید از سیستم عاملی با حرف نخست O استفاده می کردیم و از سوی دیگر بر اساس سنت پیشین این نام معمولا باید یک شیرینی یا خوراکی اشتها آور باشد. ما می توانستیم نام هایی مانند Olive Oil  (روغن زیتون)؛ Orange Juice (آب پرتقال)، Orange Julius، Oatmeal Cookie (شیرینی جو) یا   Ovaltine  (شکلات و مالت) استفاده کنیم اما در نهایت این سیستم عامل با نام اوریو معرفی شد.»

شرکت گوگل همچنین اعلام کرد کلیه افرادی که از پروژه های اوپن سورس اندروئید استفاده کرده و همچنین افراد دارای کدهای رمزی سخت افزارهای گوگل و دارندگان تراشه های گوگل می توانند از امروز به بعد این نسخه را دریافت کرده و استفاده کنند.  

گفتنی است شرکت گوگل در حال انجام آزمایش روی نکسوس و پیکس فون بوده و موضوع فوق به منزله این است که دارندگان تلفن های فوق نیز به زودی از سیستم عامل جدید استفاده کرده و قادر به به روز رسانی سیستم های عامل خود خواهند بود. اگر هم شما جز کاربران سیستم عامل اندروئید بتا هستید نیز به زودی قادر به استفاده از اندروئید اوریو خواهید بود.  

در این سیستم عامل جدید تمام نوتیفیکیشن ها در تلفن کاربر مشخص شده و شما به راحتی به محتوای تمامی پیام های جدید دسترسی داشته و می توانید پیش از بازکردن، از آن ها با خبر شوید. در این سیستم عامل شما قادر به استفاده از تصاویر چند منظوره با یکدیگر (picture-in-picture multitasking) بوده و کاربر نسبت به مدیریت پیام ها و نوتیفیکیشن ها قدرت عمل بیشتری دارند و در نتیجه تلفن شما در هر دقیقه به شما اخطار پیام جدید را نخواهد داد. در این سیستم عامل جدید؛ مدیریت ذخیره انرژی و مصرف باتری نیز بهبود یافته و امنیت آن نیز با افزایش مطلوبی مواجه شده است. سرعت سیستم عامل افزایش پیدا کرده و همچنین پردازش و سرعت تایپ آن  نیز بهتر شده است. تنظیمات سیستم عامل اوریو به نسبت نمونه های پیشن بهبود یافته بخش های مختلفی از قبیل customizable lock-screen shortcut و بخش اسکن اثر انگشت (fingerprint scanner gestures) آن تغییرات مثبتی داشته و کاربران به طور ساده تری می توانند از آن ها استفاده کنند. از همه مهمتر سیستم عامل اورئو داری تعداد زیادی ایموجی جدید و جذاب است.

سیستم عامل اندروئید اوریو بر پایه تجربه سیال و حیاتی پایه ریزی شده و ویژگی های جدید و خاص آن چندی پیش  در مراسم عمومی Google I/O 2017  به صورت تصاویر مختلف و پنجره ها متعدد ؛ نوتیفیکیشن ها و طرز عملکرد برنامه های کاربردی به طور کامل معرفی شدند. در این سیستم عامل همچنین از فناوری autofill که پیش از این در گوگل کروم استفاده شده بود نیز استفاده شده و سیستم انتخاب هوشمند و تصحیح متون؛ شناسائی نام ها، آدرس ها و شماره تلفن ها نیز با تغییراتی اساسی رو به رو شده و کاربران به سادگی و بدون دردسر می توانند به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان؛ سیستم عامل فوق  بسیار موثر تر از نمونه پیشین خود یعنی Nougat بوده و به گفته مسئولان شرکت گوگل، سرعت عمل و پردازش آن در حالت عادی دو برابر بیشتر از نمونه های پیشین این سیستم عامل است. در حوزه نرم افزارهای کاربردی نیز گوگل با معرفی Play Protect امکان برقراری امنیت بسیار بالا برای کاربران را حتی در صورت نصب نرم افزارهای متعدد فراهم کرده است. در سیستم عامل جدید  اوریو همچنین محدودیت های معقولانه ای در حوزه های موقعیت یابی و غیره انجام شده است که در کنترل میزان مصرف باتری بسیار موثر خواهد بود.

به گفته کارشناسان، تغییراتی بسیار زیادی در نسخه جدید اندروئی گوگل طراحی شده است و برای نمونه منوی تنظیمات به کلی با طراحی مجدد رو به رو شده و با بهره گیری از Project Treble تضمین به روز رسانی تمامی کاربران و استفاده از این سیستم عامل ارائه شده است.

در پایان به خاطر داشته باشید که اگر سیستم عامل شما قادر به ارتقا به اوریو نیست نگران نباشید زیرا همچنان می توانید از ان استفاده کرده و در انتظار سیستم عامل اندروئی بعدی گوگل باشید که پیتزا نام دارد.

 

فاطمه کردی

منبع: wired

نظر شما