شناسهٔ خبر: 20987675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد:

نرخ بیکاری استان یزد از ۱۲ درصد گذشت/بهاباد بیکارترین شهرستان

یزد- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با اشاره به اولویت بندی طرح ها و اقدامات توسعه ای برای استان گفت: اولویت اول استان گردشگری و صنایع تک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نصیری زاده امروز در نشست خبری اظهار داشت: انتظار داریم رسانه ها و مطبوعات در فرهنگ سازی کمک کنند تا در مسیر توسعه استان گام برداریم.

وی با بیان اینکه سند توسعه استان پس از مدت ها صرف وقت و انرژی آماده شده است، اضافه کرد: اگر همه با هم مشارکت کنیم توسعه حاصل خواهد شد ولی اگر مشارکت نداشته باشیم برنامه ها به بطالت خواهد گذشت.

وی با بیان اینکه هزینه های استان از درآمد استان به مراتب بیشتر است گفت: سال ۹۵ مصوب درآمدهای استان هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان بوده است اما عملکرد ما هزار و ۲۷۲ میلیارد بوده که بیش از مصوب است.

وی افزود: برای امسال هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان درآمد مصوب شده و ۹۵ درصد آن منابع مالیاتی است و پنج درصد از سایر منابع است که از این میزان ۴۳ درصد مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی و شرکت ها است که حدود ۹۰ درصد این میزان توسط چهار شرکت بزرگ دریافت می شود.

نصیری زاده اضافه کرد: همچنین حدود ۳۰ درصد از مالیات ها مالیات بر ارزش افزوده است که در واقع مصرف کننده نهایی پرداخت می کند و مابقی درآمدها از سایر بخش ها است.

وی با بیان اینکه سال ۹۵ برای مالیات بر ارزش افزوده کمتر از آنچه که بوده محقق شده اظهار داشت: برای امسال نیز بعید است تحقق یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با اشاره به اینکه هزینه های جاری سال گذشته ۱۶۰ میلیارد بوده گفت: امسال شده ۱۹۰ میلیارد تومان که برای ۲۳ دستگاه استانی پرداخت می شود.

وی در بخشی از سخنان خود به ارائه گزارش تفصیلی سرشماری سال ۹۵ پرداخت و عنوان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان به حدود یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۳ نفر رسیده که یک و چهار دهم درصد جمعیت کل کشور را داریم.

نصیری زاده بیان داشت: از لحاظ جمعیتی نیز در رتبه ۲۴ کشور هستیم و نرخ رشد جمعیت از سال های ۹۰ تا ۹۵ میزان ۲.۵۳ درصد بوده و به طور متوسط سالانه ۲۶ هزار و ۷۵۲ نفر به جمعیت استان اضافه شدند و استان یزد در این سال ها از استان هایی بوده که بیشترین نرخ رشد جمعیت را داشته است.

وی همچنین در خصوص وضعیت پالایشگاه های مصوب استان و اشتغالزایی آن نیز گفت: در سفر مقام معظم رهبری به یزد ایجاد سه پالایشگاه در ابرکوه، خاتم و میبد مصوب شد و با توجه به تحریم هایی که داشتیم و نیاز به سرمایه گذاری عظیمی که داشتند کار تقریبا متوقف شده بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با بیان اینکه اعتبارات و منابع محدودی برای تکمیل پروژه های عمرانی داریم اضافه کرد: متاسفانه زیرساخت ها برای انجام آن آماده نبوده و این پالایشگاه ها که هر کدام دو هزار میلیارد تومان سرمایه می خواهد به بهره برداری نرسیده در حالی که واحدهای تولیدی ما برای ۵ میلیارد تومان دچار مشکل هستند ضمن اینکه باید دید این پالایشگاه ها امروز توجیه فنی اقتصادی دارد یا ندارد.

وی تصریح کرد: وضعیت استان به شکلی است که برای ایجاد اشتغال و توسعه استان بر اساس اولویت بندی ها باید به سمت توسعه گردشگری و صنایع هایتک اقدام شود.

نظر شما