شناسهٔ خبر: 20987628 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

ترامپ پاکستان را تهدید به تقابل نظامی کرد

تکرار تئوری یا با ما یا علیه ما

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اعلام استراتژی تازه این کشور برای افغانستان که تکرار همان واژه هر که با ما نیست علیه ماست، گفت، پاکستان با ادامه اقدامات خود در جای دادن تروریست‌ها و افراط گرایان در آینده بسیار ضرر خواهد کرد.
در ادامه سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا، وی افزود: ما تا کنون میلیاردها دلار به پاکستان کمک کرده‌ایم اما آنها همچنان به افراط گرایان پناه می‌دهند.
ترامپ همچنین از تصمیم خود برای حمایت از دولت و ارتش افغانستان خبر داد و گفت: هند نیز شریک اقتصادی خوبی برای آمریکا است و ما از تلاش های این کشور برای استقرار امنیت در افغانستان تقدیر و تشکر می کنیم.
ترامپ تأکید کرد: پاکستان به تروریست‌هایی که با آنها می جنگیم پناه داده است که این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد. وی افزود: ما می‌خواهیم پاکستان نقش خود را برای برقراری امنیت در افغانستان ایفا کند.
ترامپ اظهار داشت: بیش از ۲۰ گروه شبه‌نظامی و افراطی در پاکستان فعال هستند که باید علیه این شبکه تروریستی وارد عمل شد. چندی پیش ژنرال «جوزف وتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا ضمن بازدید از وزیرستان شمالی گفت هماهنگی بین پاکستان و افغانستان برای برقراری امنیت در مرز مشترک اهمیت زیادی دارد که آمریکا روی این موضوع تأکید می‌کند.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که «ژنرال جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به اعضای کنگره این کشور گفت: پاکستان در سال ۲۰۱۶ به طور موثر علیه شبکه حقانی وارد عمل نشده به همین دلیل بخشی از کمک مالی به این کشور که ۳۵۰ میلیون دلار است لغو می‌شود.
واشنگتن در حالی کمک مالی به ارتش پاکستان را لغو می‌کند که مقامات آمریکایی برای تعیین استراتژی خود در قبال پاکستان دچار اختلاف هستند همین موضوع تصمیم برای ادامه کمک مالی به این کشور و پیشبرد استراتژی تازه در افغانستان را پیچیده می‌کند.از چندی پیش پاکستان و آمریکا بر سر مبارزه با تروریسم به ویژه اقدام علیه طالبان افغانستان و شبکه حقانی دچار اختلاف می‌باشند. امجد شعیب کارشناس مسائل دفاعی پاکستان در این زمینه گفت: اسلام‌آباد نیازی به کمک مالی واشنگتن ندارد اما باید نقش این کشور در مبارزه با تروریسم پذیرفته شود. وی افزود: آمریکا سیاست دوگانه در قبال پاکستان اتخاذ کرده این در حالی است که فداکاری اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم انکار ناپذیر است که واشنگتن باید این موضوع را بپذیرد.
در این میان «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از سخنان بامداد دیروز سه‌شنبه رئیس‌جمهور آمریکا و تاکید ضمنی او بر اعزام تعداد بیشتری از نظامی به افغانستان، استقبال کرده است. «ینس استولتنبرگ» از تصمیم دونالد ترامپ برای حفظ نظامیان آمریکایی در افغانستان و همچنین اعزام نظامیان بیشتر به این کشور استقبال کرد.
وزیر دفاع انگلیس گفت در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود درباره تصمیم جدید این کشور برای افزایش نیروهای نظامی‌اش در افغانستان، اعلام موافقت کرد. به نوشته روزنامه دیلی میل، فالن گفت بریتانیا با افزایش تعداد مربیان نظامی در افغانستان نقش خود را ایفا کرده است.
فالن وزیر دفاع بریتانیا گفت در تماس تلفنی با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا، توافق کردند برای کمک به ساختن دموکراسی شکننده افغانستان و کاهش تهدید تروریستی در این کشور باید همچنان نیروهای نظامی را در آن نگه داشت. در این میان یک رهبر شبکه حقانی گفت: بیان استراتژی تازه آمریکا در افغانستان نشان می‌دهد ترامپ به دنبال آغاز جنگ صلیبی در افغانستان است و قصد دارد مسلمانان را از بین ببرد. یک رهبر شبکه حقانی در تماس با رسانه‌ها اعلام کرد: بیان استراتژی تازه آمریکا در افغانستان نشان می‌دهد ترامپ به دنبال آغاز جنگ صلیبی در افغانستان است و قصد دارد مسلمانان را از بین ببرد. وی افزود: هشدار می‌دهم آمریکا پیروز جنگ صلیبی در افغانستان نخواهد بود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که ترامپ از افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد و پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد. ذبیح‌الله‌مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان در واکنش به تعیین استراتژی جدید آمریکا گفت: اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نشوند این کشور تبدیل به گورستان آنها خواهد شد.وی افزود: در صحبت‌های ترامپ چیز تازه‌ای دیده نمی‌شود وی با سخنانی مبهم به افزایش نیروی نظامی در افغانستان اشاره کرده است که اهمیتی برای طالبان ندارد.
مجاهد تأکید کرد: ترامپ در حال تکرار اشتباهات بوش رئیس جمهور سابق آمریکا است.وی افزود: طالبان به خوبی می‌توانند از کشورشان دفاع کنند بنابراین آمریکا با افزایش نیروی نظامی فقط امکانات و سربازان خود را هدر می‌دهد.
وزیر دفاع آمریکا به دنبال آشکار شدن راهبرد ترامپ در قبال افغانستان تصریح کرد که برخی از همپیمانان آمریکا نیز همچون واشنگتن آمادگی دارند تا تعداد نیروهای نظامی خود در افغانستان را افزایش دهند. «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای در ارتباط با راهبرد جدید آمریکا در افغانستان اعلام کرد که شماری از همپیمانان آمریکا نیز آماده افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان هستند.
در بیانیه متیس آمده ا ست: «به رئیس ستاد مشترک ارتش دستور دادم تا آمادگی‌های لازم را برای اجرای راهبرد رئیس‌جمهور به کار گیرد». وی ادامه داد: «من با دبیرکل ناتو و همپیمانانمان که برخی از آنها متعهد به افزایش تعداد نظامیانشان (در افغانستان) هستند، وارد رایزنی خواهم شد و به کمک یکدیگر به نیروهای امنیتی افغان در نابودی مرکز تروریستی یاری می رسانیم». رسانه آمریکایی همزمان با اعلام استراتژی آمریکا از مردم این کشور نظرسنجی کرده است که نشان می‌دهد بیشتر آنها با اعزام نظامیان بیشتر در افغانستان مخالف هستند. از سوی نیز چند ماه پیش، ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان خواستار افزایش نظامیان این کشور در افغانستان شده بود و اعزام ۴۰۰۰ نظامی بیشتر را برای خروج از بن‌بست جنگ در افغانستان ضروری دانست. از مجموع افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۶۲ درصد مخالف اعزام نظامیان آمریکایی به افغانستان بودند، ۸ درصد نظری نداشته و ۲۹ درصد نیز نظر مثبتی در این باره داشتند.چین پس از سخنان رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود ایالات متحده دیگر نمی‌تواند در برابر حمایت پاکستان از شبه نظامیان علیه افغانستان ساکت بماند، از اسلام‌آباد حمایت کرد.

نظر شما