شناسهٔ خبر: 20987583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادگاه عالی هند خواستار پایان خشونت ها در کشمیر شد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،شورای قضات دادگاه عالی هند روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد تا زمانی که خشونت در کشمیر پایان نیابد هیچ مذاکره معنی داری امکانپذیر نخواهد بود.
دادگاه عالی هند که امروز برای رسیدگی به درخواست کانون وکلای هند علیه حکم دادگاه عالی جامو وکشمیر در 22 سپتامبر سال گذشته تشکیل شده بود اعلام کرد یا باید طرف های درگیر در کشمیر از طریق مذاکره به اختلافات پایان دهند و یا اینکه دادگاه عالی در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.
دادگاه عالی ایالت جامو وکشمیر پیش از این دادخواست کانون وکلای هند مبنی بر ممنوع کردن استفاده از اسلحه های ساچمه ای در کشمیر را به استناد تشکیل کمیته ای از سوی دولت هند برای بررسی روشهای جایگزین رد کرده بود.
استفاده ارتش و نیروهای امنیتی از اسلحه های ساچمه ای برای کنترل اعتراضات مردمی در کشمیر باعث کشته و مجروح شدن صدها نفر و اعتراض گسترده شده است.
بسیاری از رهبران جدایی طلب،مردم کشمیر و سازمان های مدافع حقوق بشر نسبت به استفاده دولت هند ازاین اسلحه ها برای کنترل تجمع ها اعتراض کردند.
کانون وکلای هند ،برقراری آتش بس همه جانبه ،ممنوع شدن استفاده از اسلحه های ساچمه ای و لغو اختیارات ویژه نیروهای مسلح را از راههای بازگشت صلح وآرامش در کشمیر دانست .
این کانون همچنین دولت های هند پس از نخست وزیر واجپای را به پیش نبردن روند صلح و حل مسئله کشمیر متهم کرد.
این درحالی است که دولت هند روز گذشته مذاکراه با جدایی طلبان کشمیری که الحاق به پاکستان یا آزادی کشمیر را تبلیغ می کنند رد کرد.
دولت هند همچنین اعلام کرد گفت و گو برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی در کشمیر تنها با مشارکت طرف های شناخته شده ،قانونی امکانپذیر است.
به گفته دولت هند مذاکرات برای حل مسئله کشمیر هم اکنون در بالاترین سطح بین 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند و'محبوبه مفتی' سروزیر ایالت جامو وکشمیر در حال برگزاری است.
دولت هند پیش از این نیز اعلام کرده بود حاضر به گفت و گو با رهبران جدایی طلب کشمیر نیست .
سازمان تحقیقات ملی هند چندی پیش 32 دفتر و خانه متعلق به رهبران جدایی طلب کشمیری در سرینگر، دهلی نو و هاریانا را به اتهام دریافت دریافت حواله از سوی گروه های تروریستی پاکستانی برای دامن زدن به ناآرامی ها در کشمیر مورد حمله قرار داد.
دور جدید درگیری میان پلیس و معترضان از ،هشتم جولای 2016 (18 تیر) پس از کشته شدن 'برهان مظفر وانی' فرمانده حزب المجاهدین در کشمیر توسط ارتش هند آغاز شد.
به گفته مقامات محلی ،اعتراض های کشمیر در یک سال گذشته حدود یکصد کشته و بیش از یک هزار و 200 مجروح برجای گذاشته است.
کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 میلادی بیش از 68 هزار کشته برجای گذاشته است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما