شناسهٔ خبر: 20987556 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی به دلیل ضعف تشکل‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: ضعف تشکل‌های بازرگانی سبب شده تا قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف چند برابر شود.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی طهماسبی صبح دیروز در افتتاح نخستین نمایشگاه صنعت میوه کشور در مورد وضعیت تولید محصولات باغی، اظهار کرد: امسال وضعیت تولید محصولات باغی روند خوبی را طی کرده تا جایی که پیش‌بینی می‌کنیم که 22 میلیون تن محصولات باغی، سردرختی و گلخانه‌ای تولید شود.
وی همچنین در مورد تولید مرکبات که بر اثر سرمازدگی در سال گذشته بسیاری از درختان آسیب‌دیده بود، گفت: با این وجود امسال پیش‌بینی می‌کنیم که مازاد تولید مرکبات داشته باشیم و باید از اکنون به فکر صادرات بود.
طهماسبی همچنین به این نکته اشاره کرد که در بخش صنایع بسته‌بندی و سردخانه‌ای نیز تسهیلاتی با سقف نامحدود به تولیدکنندگان ارائه می‌شود که افراد می‌توانند با مراجعه به سایت مکانیزاسیون برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار امیدواری کرد تا با ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی توسط تشکل‌های بخش کشاورزی زنجیره باغ تا سفره ایجاد شده و صادرات تسهیل شود، چرا که نبود تشکل‌‌های فعال در حوزه بازرگانی سبب شده تا قیمت‌ها از تولید تا مصرف چند برابر شود.
همچنین عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه میوه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش‌ خبرنگار مهر درباره اینکه گفته می‌شود در دولت یازدهم موازی‌کاری‌هایی که در ستاد تنظیم بازار و برخی دستگاه‌های دیگر انجام می‌گرفت، علت عدم موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در بحث تنظیم بازار بوده است؟ اظهار داشت: اصلا بنده نمی‌دانم بحث موازی‌کاری را چه کسی مطرح کرده؛ چرا که آنها اختیارات خاصی دارند و وزارت جهاد نیز، اختیارات خاص خود را دارد.
معاون وزیر جهاد، افزود: امیدواریم با شروع دولت جدید، سازوکار اختیارات هر بنگاه مشخص شود.
بخشنده با بیان اینکه ما مسئولیم که کالاهایی چون شکر و روغن در بازار عمده کمبود نداشته باشد افزود: نظارت بر خرده‌فروشی‌ها برعهده سازمان تعزیرات و سازمان حمایت است.
وی با اشاره به اینکه امسال دو هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در بانک‌ها برای بخش کشاورزی سپرده‌گذاری شده ادامه داد: سال گذشته دو هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های کشاورزی اختصاص یافت که عمده آن جذب شد و امسال هم یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به واردات تجهیزات کشاورزی در اختیار بانک کشاورزی گذاشته شده تا کشاورزانی که نیاز دارند از این تسهیلات استفاده کنند.

نظر شما