شناسهٔ خبر: 20987239 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)

اقتصاد مناطق محروم کشور با اجرای طرح‌های اجتماع‌محور رونق می‌گیرد

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت با اجرای طرح‌های «آفتاب» و «آسمان» فقر و محرومیت از مناطق محروم کشور برطرف و اقتصاد مردم رونق می‌گیرد.

صاحب‌خبر -


عارف نوروزی درباره جزئیات طرح‌های اجتماعی‌محور این بنیاد در مناطق محروم کشور گفت: طرح‌های آفتاب(آئین‌نامه فقرزدایی و توان‌افزایی برکت با مشارکت جوامع محلی) و آسمان(آئین‌نامه سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) پس از یک سال کار تحقیقاتی کمیته تحقیق و توسعه بنیاد با هدف فقرزدایی و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور وارد مرحله اجرایی شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد برکت عارف افزود: در قالب این طرح‌ها که از برنامه‌های اقتصادی اجتماع‌محور است بنیاد برکت در جوامع محلی که در آنها ظرفیت بومی و محلی وجود دارد وارد مشارکت اقتصادی شد و به مردم محلی برای استفاده از آن ظرفیت‌ها کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در نبود سازوکار مناسب اقتصادی مردم مجبورند محصول خود را در اختیار واسطه‌ها قرار بدهند ولی در طرح آفتاب ما کمک می‌کنیم مردم خودشان در قالب کارخانه‌های مشارکتی با بنیاد برکت، محصول‌شان را به مرحله عرضه برسانند.
به گفته مدیرعامل بنیاد برکت پس از اینکه کارخانه‌های مشارکتی ارزش افزوده پیدا کرد سهام بنیاد برکت به طور کامل به مردم واگذار می‌شود.
وی افزود: درصد مشارکت هم به گونه‌ای است که مدیریت و تصمیم‌گیری برعهده خود مردم و نیروی کار هم از تعاونی‌هاست و این یعنی مدیریت کامل بنگاه عملا به مردم محلی سپرده می‌شود. نوروزی با بیان اینکه بنیاد برکت می‌خواهد مردم در فعالیت‌های اقتصادی روی پای خودشان بایستند، گفت: بنیاد درصدد ایجاد اشتغال پایدار است و طرح‌های ما در همه زمینه‌ها از کشاورزی گرفته تا صنایع دستی و بوم‌گردی را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه بنیاد برکت با مردم برای تولید محصولاتی مشارکت می‌کند که بازار مصرف داشته باشند، گفت: اولین قرارداد مشارکت اقتصادی اجتماع‌محور در قالب طرح آفتاب بین بنیاد برکت و تعاونی روستایی زنان اندیمشک به امضا رسید. به تازگی نیز قرارداد مشارکت اقتصادی اجتماع‌محور در استان سیستان و بلوچستان در خصوص فرآوری و بسته‌بندی پسته و خرما در کورین و سراوان با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) منعقد شد.
مدیرعامل بنیاد برکت افزود: برای اجرای طرح آفتاب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، کردستان، خوزستان، آذربایجان شرقی، سمنان و اصفهان هم برنامه‌هایی در پیش رو داریم.
وی گفت: از ویژگی‌ مهم طرح‌های آفتاب و آسمان اجتماع‌محور بودن آنها است که ضمن توجه به ظرفیت‌های محلی در آن مناطق اشتغال پایدار ایجاد کرده، ‌اسکان جمعیت را تثبیت می‌کند و مانع از مهاجرت مردم روستاها به شهرها می‌شود.
نوروزی خاطرنشان کرد: ما در طرح‌های اجتماع‌محور در جهت حذف واسطه‌ها قدم برمی‌داریم و از استانداری‌ها و نهادها خواستیم برای تسریع در انجام طرح‌ها و مجوز تعاونی‌ها همکاری کنند. قراردادها نیز بین بنیاد برکت و جوامع محلی که خود مردم است منعقد می‌شود. مدیرعامل بنیاد برکت درباره هدف کلی و چشم‌انداز طرح آسمان و آفتاب بیان کرد: تلاش‌مان بر این است که در قالب این طرح‌ها حداقل معیشت و درآمد برای روستاییان و مردم مناطق محروم ایجاد شده و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود.

نظر شما