شناسهٔ خبر: 20984615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

چهارمحال و بختیاری استان مبنا در اجرای فاز دوم پروژه جایکا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در فاز دوم اجرای پروژه جایکا شش استان حوزه آبخیز کارون انتخاب شده‌اند که چهارمحال و بختیاری به عنوان استان مبنا و هدف قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری به نقل از خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ علی محمدی مقدم امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان  با اشاره به پروژه جایکا اظهار کرد: پروژه بین‌المللی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع می‎باشد که با هدف  ظرفیت سازی  از سال 90 در استان آغاز شد که در فاز دوم این پروژه در شش استان، چهارمحال و بختیاری به عنوان استان مبنا و هدف قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در چهار شاخص موفق به کسب رتبه برتر کشوری  شده است عنوان داشت: به مردم جنگل نشین و مراتع نشین باید نگاه ویژهای شود تا به مرانع و جنگل های استان  ضرری وارد نگردد که در همین راستا در سال‌های گذشته با همکاری مردم اقدام به کاشت گیاهان دارویی و درختان مثمر در مناطق جنگلی و مراتع استان کرده‌ایم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مردم باید به جای زراعت و کشت دیم کم‌بازده به سمت گونه‌های جنگلی بومی و مرتعی پیش بروند که افزایش درآمد و اشتغال را به همراه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری  به کاشت درختان انجیر، بادام کوهی، زرشک، سماق و بنه اشاره داشت و افزود: این درختان به دلیل تطابق با شرایط آب و هوایی استان با همکاری مردم کاشته شدند که درآمدزایی بالایی را برای آنان خواهد داشت و می‌توان با این مهم به اقتصاد مقااومتی دست یافت و در کنار آن به حفظ و احیای منابع طبیعی قدم نهاد.
محمدی مقدم با اشاره به وجود یک هزار و 400 گونه گیاهی در استان، گفت: از این تعداد 350 گونه جنبه دارویی، صنعتی و خوراکی دارد و از 350 گونه گیاهی 35 گونه ثبت جهانی شده‌اند.
وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در استان و اقلیم مناسب، افزود: بایستی دولت همکاری لازم را انجام دهد و به سمت زراعی‌کردن گونه‌هایی از جمله موسیر و کلوس پیش رود زیرا بیشترین مصرف محصولات در بخش خام‌خوری است و بایدبا توجه به درآمد مناسب، به سمت فرآوری محصولات پیش رفت.
این مقام مسئول ادامه داد: از طریق بنیاد حضرت زهرا(سلام الله علیها) 150 میلیون تومان به منظور خرید بذر از بهره‌برداران به منابع طبیعی اختصاص یافته است و در سال جاری سعی می‌شود تمام بذرهای تولیدی از بهره‌برداران خریداری شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از منابع طبیعی در استان با هدف حفظ و توسعه بهینه از عرصه‌های منابع طبیعی، تصریح کرد: در ابتدا 10 درصد از بهره‌برداران عضو این صندوق شدند و مقرر شده هر ساله دو میلیارد تومان از سرجمع اعتبارات تملک استان به منابع طبیعی اختصاص یابد که در حال حاضر سه هزار و 800 خانوار عضور این صندوق هستند.
محمدی‌مقدم با اشاره به وجود سه نهالستان برای تولید بذر در استان، گفت: با مشارکت مردم و تعاونی‌ها تولید نهال بومی در این نهالستان‌ها انجام می شود.
 

نظر شما