شناسهٔ خبر: 20984116 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا /

مشکلات بزرگ شهر زاهدان و انتخاب بهترین شهردار

زاهدان - ایرنا - روستای کوچکی که به دزدآب مشهور بود و اینک با نام زاهدان به عنوان «بزرگ شهر» شناخته می شود گرچه عمری 100 ساله دارد اما هنوز در حد شان و جایگاه خود از نظر امکانات زیربنایی از جمله فضاهای سبز و تفریحی، مبلمان شهری، نظافت و غیره رشد قابل توجهی نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ یکی از مردان سالخورده زاهدانی می گفت: دزدآب به این سبب نامیده می شد که در بخشی از زمین های آن، آب به صورت چشمه از زمین بیرون آمده و قدری آنسوتر در زمین فرو می رفته به همین دلیل دزدآب خوانده شده است.
در گذشته ای دور زندگی در این منطقه درون قلعه ای کوچک در کوههای شمال شهر کنونی زاهدان جریان داشته و مردم در حوالی قلعه به کار کشاورزی و تجارت مشغول بوده اند و از این طریق امرار معاش می کردند.
کارگران راه آهن یعنی هندی ها نخستین پایه گذاران شهر در این منطقه بوده اند و معماری خاص هندی از این طریق وارد ایران شد.
در سال 1302 هجری شمسی نام شهر به زاهدان تغییر یافت هر چند نقشه اولیه شهر زاهدان توسط یک مهندس از کویته پاکستان طراحی شد اما معماران ایرانی بافت کلی شهر را بر اساس معماری شهرهای تاریخی مطابق با اقلیم منطقه اجرا کردند.
امروز زاهدان با جمعیتی حدود 700 هزار نفر با دانشگاه های بزرگ دولتی، آزاد، پیام نور، جامع علمی کاربردی، علوم پزشکی و حوزه های علمیه تشیع و تسنن به عنوان یک شهر دانشگاهی و فرهنگی شناخته می شود.
مهاجرت روستاییان و استقرار دستگاههای مختلف اداری و بخش خصوصی در شهر زاهدان موجب شد این شهر روز به روز گسترش یابد و رفته رفته مشکلات آن نیز بزرگتر و گسترده تر شد، با وجودی که تلاشهای زیادی برای توسعه و پیشرفت آن از سوی متولیان امر انجام می شد اما نتوانست تناسبی میان جمعیت ساکن با زیرساختهای شهری آن ایجاد شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زاهدان با برگزاری میزگردی با حضور شماری از اعضای شورای اسلامی قدیم و جدید زاهدان و کارشناسان حوزه اجتماعی مشکلات این بزرگ شهر و انتخاب بهترین گزینه به عنوان شهردار را مورد بحث و بررسی قرار داد.
مشکلات «بزرگ شهر» زاهدان چه در زمینه زیرساختی و چه در حوزه فرهنگی به قدری زیاد است که به طور قطع با برگزاری نشست هایی مانند این میزگرد تنها می توان بخش کوچکی از آن را مورد کالبدشکافی قرار داد و با جمع بندی نظرات به یک نتیجه گیری کارشناسی رسید.
محمدامیر براهویی و عطاء الله شه بخش نمایندگان مردم در دوره چهارم شورای اسلامی شهر زاهدان، عبدالحمید الهامی فر و پرویز بهادرزهی ریگی منتخبان شورای اسلامی دوره پنجم شهر زاهدان و کی آفرین کیکاووسی کارشناس حوزه اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان در این میزگرد به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر زاهدان در ابتدای این میزگرد در تعریف جایگاه انتخابات شورای شهر گفت: با توجه به اینکه شوراها به صورت مستقیم در زندگی مردم و برنامه ریزی شهری دخالت دارند، مردم حساسیت خاصی نسبت به انتخابات آن در خود احساس می کنند.
محمدامیر براهویی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان حساسیت برای توسعه همه جانبه وجود دارد به طوری که مردم این استان مشارکت خیلی خوبی در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری داشتند.

**شورای اسلامی جایگاه ویژه ای در دیدگاه امام خمینی(ره) داشت که بنابر دلایلی مسکوت مانده است
عطاء الله شه بخش عضو و نایب رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان در دوره چهارم نیز گفت: شوراهای اسلامی یک جایگاه ویژه ای در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و بسیاری از سران نظام در اوایل انقلاب داشتند به طوری که فصل هفتم قانون جمهوری اسلامی را به این موضوع اختصاص دادند.
وی افزود: اصولی که برای شوراها تعریف می کند نشان از اهمیت و جایگاه بالای مردم در نظام جمهوری اسلامی دارد که بنابر دلایلی این موضوع مسکوت ماند حتی حضرت امام خمینی(ره) در بیاناتشان فرمودند باید هر منطقه را مردم همان منطقه اداره کنند زیرا مردم از شرایط خودشان بیشتر آگاه هستند.
وی تاکید کرد: در طول دوره خدمتم در شورا، آن جایگاه واقعی که قانون اساسی برای این نهاد تعریف کرده میان هیچ کدام از مدیران چه در سطح کشوری، استانی و شهرستانی دیده نشد.
شه بخش افزود: قانون اساسی به صراحت می گوید استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات دولتی که منصوب می شوند موظف به اجرایی کردن تصمیمات شوراها در حدود اختیاراتشان هستند.
وی ادامه داد: امروز بر عکس قانون اساسی عمل می شود به طوری که شورای شهر باید به استاندار و وزارت کشور پاسخ دهد و بخشنامه وزارت کشور در مرحله نخست به وزارت راه و شهرسازی می آید و بعد به شوراها تحمیل می شود و باید انجام دهند.

** شوراهای از زمان تشکیل مجلس شورای اسلامی دستخوش تغییر بوده اند
وی گفت: شورا در همه ادوار مجلس به ویژه از زمانی که تشکیل شده دستخوش تغییرات بوده است.
شه بخش ادامه داد: هر مجلسی که روی کار آمده در کمیسیون شوراها ورود پیدا کرده و اختیارات شوراها را کاهش داده به عنوان نمونه در قانون به صراحت عنوان شده که تمام مدیران دولتی باید به شوراها پاسخ بدهند که این جمله در زمان دولت نهم و دهم در مجلس حذف شد.
وی اضافه کرد: حذف این کلمه به این معنی است که شوراها دیگر نمی توانند مدیر استانی و شهرستانی را برای پاسخگویی دعوت کنند و شوراها عملا به یک نهاد تشریفاتی تبدیل شده است.
شه بخش گفت: امروز هم در مجلس مصوب کردند دیوان محاسبات به حوزه حسابرسی شهرداری ها ورود پیدا کند که این بدین معنی است که عملا نظارت و حسابرسی شوراها بهم می ریزد و هیچ وجاهت قانونی برای این نهاد نیست.

** فاصله زیاد از مرکز کشور و نبود درآمدهای پایدار علل توسعه نیافتگی زاهدان
محمدامیر براهویی عضو دیگر شورای شهر دوره چهارم زاهدان گفت: یکی از دلایل اصلی که شهر زاهدان نتوانسته خودش را به سایر شهرها، مراکز استان ها و حتی شهرهای در سطح متوسط برساند فاصله زیاد آن با مرکز کشور و نبود درآمدهای پایدار است.
وی افزود: یکی از عوامل اصلی توسعه شهری مساله درآمدهای پایدار است به نوعی باید درآمدهایی را داشته باشیم تا بر اساس آن درآمدها بتوانیم برنامه هایی را تعریف کنیم.
وی ادامه داد: بیشتر درآمد شهرداری زاهدان از عوارض پرداختی از سوی مردم تامین می شود زیرا در این شهر واحدهای صنعتی و اقتصادی و کارخانه های بزرگ برای پرداخت عوارض وجود ندارد و یکی از مشکلات اساسی ما نبود درآمدهای پایدار و مستمر است.
این عضو شورای شهر گفت: به نوعی شهرداری وابسته به درآمدهای مردمی است و هرچه اقتصاد مردم قوی تر باشد شهرداری می تواند بر اساس آن رشد کند.
وی تاکید کرد: اقتصاد ضعیف سیستان و بلوچستان و وجود مشکلات مختلف از جمله نبود اشتغال و کمبود درآمدها تاثیر 100 درصدی بر درآمدهای شهرداری می گذارد و روند توسعه شهری را با مشکل رو به رو می کند.
وی افزود: اما آن چیزی که واقعا سبب شده شهر زاهدان نتواند به آن جایگاه واقعی اش به عنوان مرکز استان برسد این است که در برنامه ریزی های شهری موفق عمل نکرده به این معنی که چه در گذشته و چه اکنون هیچ برنامه راهبردی برای شهر زاهدان تدوین نشده است.
براهویی تاکید کرد: با توجه به این شرایط مدیران ما چه در شهرداری و چه در سایر ادارات باید بیشتر سعی در طراحی برنامه های راهبردی داشته باشند.
وی گفت: شکاف طبقاتی در حاشیه شهر که در همه استان ها وجود دارد در شهر زاهدان واقعا مشهود است که یکی از دلایلش نبود برنامه است.
وی افزود: یکی از مناطقی که امروز به عنوان حاشیه شهر زاهدان از آن یاد می شود یکی از خواستگاه های اصلی تشکیل شهر زاهدان بوده است.
این عضو شورای شهر بیان کرد: اما باید دید چه دلیلی وجود داشته که در طرح های جامع شهری شیرآباد به عنوان یک محدوده شهری دیده نشده اما در عوض می بینیم که مناطق و محل هایی بایر و بدون هیچگونه منطقه مسکونی به شهر الحاق شده است.
وی ادامه داد: مجوز آب و برق برای این مناطق بایر به سرعت صادر می شود اما ساکنان یک منطقه ای که کاملا مسکونی است و خواستگاه آن از قدیم شکل گرفته به دلیل اینکه جزو محدوده نیستند و در طرح تفصیلی تعریف نشدند نمی توانند از این امکانات استفاده کنند.
وی گفت: متاسفانه در شهر زاهدان نتوانسته ایم ظرفیت های لازم را برای جذب سرمایه گذاری ها فراهم کنیم چرا که اگر می خواهیم برنامه درست و راهبردی تعریف کنیم باید پشتوانه مالی وجود داشته باشد و پشتوانه مالی نیاز به درآمد پایدار دارد.
براهویی افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی یکی از مهمترین برنامه های شورای چهارم بود که به نوعی در دستور کار قرار گرفت و چند کار اساسی شامل تعریف کمیسیون تخصصی اقتصاد و سرمایه گذاری در شورا، ارتقای مدیریت سرمایه گذاری شهرداری به معاونت و تصویب شورای سرمایه گذاری در شهرداری انجام شد.
وی اظهار داشت: متاسفانه نگاه مدیران امور شهری به بحث سرمایه گذاری هنوز بسته است و مدیران شهری در این موضوع نگاه باز همراه با استقبال از سرمایه گذاری منجر به درآمدهای پایدار ندارند.
عبدالحمید الهامی فر منتخب شورای شهر زاهدان در دوره پنجم نیز گفت: مجموعه شورا هیچگاه خودش را اجرایی نمی داند بلکه از بطن مردم است و با قرار گرفتن دستگاهها و سازمان های مختلف در کنار شورا در شهر زاهدان به طور قطع نتیجه بهتری حاصل می شود.
وی افزود: زاهدان از 91 سال پیش تبدیل به شهر شده و عمرش از خیلی از شهرهای دیگر ایران بیشتر است و با توجه به شرایط حاکم امروزه باید به آن بزرگ شهر به جای کلان شهر گفت.

** زاهدان روستا شهر است
وی اظهار داشت: زاهدان روستا شهری است که عنوان شهر را یدک می کشد اما از زیرساخت های شهری بهره ای نبرده و مقایسه این شهر با شهرهای همجوار مانند کرمان و بیرجند نشان از آن دارد که ایجاد آن بر اساس اصول شهرسازی و برنامه مناسب نبوده است.
وی افزود: شهر زاهدان محل عبور و مرور بوده و با توجه به گذشت زمان حالت سکونت مردم مهاجر در آن بیشتر شده است.
وی گفت: مشکل دیگر زاهدان این است که شهرداری آن فاقد هرگونه برنامه است به طوری که به نظر می رسد حتی برنامه های کوتاه مدت نیز در آن وجود ندارد و مسئولان روزانه برنامه ریزی می کنند.
این منتخب شورای اسلامی دوره پنجم اظهار داشت: از زمانی که شوراها به عنوان یک نهاد نظارتی شکل گرفته از دل مردم روی کار آمدند، انسجام بیشتری در برنامه های شهرداری ها مشاهده می شود.
وی افزود: متاسفانه با وجودی که هنوز شورای شهر بعد از گذشت 18 سال آن جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و فقط شورای شهرداری است و همکاری نهادهای متولی مدیریت شهری را با خود ندارد نتوانسته بر اساس موقعیت آن گونه که باید عمل کند.
الهامی فر گفت: سال گذشته برای نخستین بار ستاد ساماندهی بازآفرینی در زاهدان به عنوان یکی از شهرهای پایلوت ایجاد شد و بر اساس اعلام این ستاد تمامی دستگاههای عضو باید 30 درصد اعتبارات خود را در حاشیه شهر زاهدان برنامه ریزی کنند زیرا شهرداری به تنهایی از عهده مشکلات زیادی که در شهر زاهدان وجود دارد بر نمی آید.
وی تاکید کرد: زمانی می توانیم بگوییم که شهر خوب داریم که تمام دستگاهها در کنار هم قرار داشته باشند زیرا در صورت قرار گرفتن دستگاههای اجرایی در کنار شهرداری رفع مشکلات شهر سرعت و شتاب بیشتری می گیرد.
وی افزود: استاندار سیستان و بلوچستان انسان فعالی است و سال گذشته نشست های متعدد ستاد بازآفرینی شهری را برگزار کرد اما دستگاههایی که باید می آمدند و 30 درصد اعتبارات خود را در حاشیه شهر هزینه می کردند در این مساله ورودی نداشتند و شهرداری به تنهایی و با دست خالی در حاشیه شهر ورود پیدا کرد.

** شهر زاهدان بدون قواره رشد طولی کرده است
پرویز بهادرزهی ریگی منتخب شورای پنجم شهر زاهدان نیز گفت: شهر یک تعریفی دارد بر اساس آن بر مبنای وسعت جمعیتی و غیره یک سری امکانات در شهر فراهم می شود.
وی افزود: شهر زاهدان بدون قواره، رشد طولی کرده در اول انقلاب این شهر حدود 36 هزار نفر جمعیت داشت و اکنون جمعیت آن به بیش از 750 هزار نفر رسیده اما امکانات زیرساختی متناسب با جمعیت رشد نکرده است.
وی تاکید کرد: زاهدان از نظر گردش مالی، شهر اقتصادی کلانیست اما این گردش مالی نفعی به شهر نمی رساند برای اینکه به طور کل مصرفی است و تولیدی در این شهر انجام نشده است.
بهادرزهی ادامه داد: برای اشتغال این شهر کار اساسی انجام نشده، تمام کارگاههای شهرک صنعتی به غیر از 10 تا 15 درصد تعطیل یا نیمه تعطیل است با وجود اینکه از امکانات تسهیلاتی این استان استفاده کردند اما مسئولان دست اندرکار در این قسمت دلیل غیر فعال بودن آنها را بررسی نکردند.
وی گفت: این شرایط سبب شده شهر زاهدان از نظر درآمدی با مشکل مواجه شود، شهرداری زاهدان سال گذشته از نزدیک به 240 میلیارد تومان بودجه مصوب فقط توانست 110 میلیارد تومان را دریافت کند.
وی افزود: اگر خواستار رشد شهر زاهدان هستیم باید برای آن درآمد پایدار تعریف کنیم به عنوان نمونه دریافت عوارض از مردم همانند کاری که شرکت های آب و برق می کنند به صورت قبض و در زمان های مشخص انجام شود.
وی گفت: خانه هایی در زاهدان وجود دارد که 50 سال است عوارض پرداخت نکرده اند، شهرداری باید دریافت عوارض را مثل برق و مخابرات بروز کند به این معنی که هر ماه قبض بفرستد تا شهروندان عوارض شهرداری را پرداخت کنند نه اینکه عوارض چند ساله را یک دفعه مطالبه کنند که شهروند نیز از پرداخت آن عاجز باشد.
این منتخب شورای شهر زاهدان در دوره پنجم اظهار داشت: یک قسمت از بحث درآمدهای شهرداری از محل ساخت و سازهاست و درآمد دیگری ندارد زیرا کارخانه تولیدی قوی نداریم تا عوارض پرداخت کند.
وی افزود: ساخت و سازهای زاهدان در بعضی مواقع رونق ندارد اکنون سه سالیست که ساخت و ساز در این شهر از رونق افتاده است.
وی گفت: زیبا شهر در زاهدان یک منطقه جدید است و مناطق زمین شهری، بلوار بزرگمهر و غیره عمرشان کمتر از 20 سال است اما برنامه ریزی برای آنها به گونه ای است که در خیابان 12 متری چندین مجتمع پنج و 6 طبقه با 15 تا 16 واحد وجود دارد، باید دقت شود جمعیت به آن معبر می خورد یا نه، برنامه ریزی شهری غلط بوده که در گذشته انجام و چنین مجوزهایی صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بعضی جاها نیز شهرداری مقصر است که برای کسب درآمد مجبور شد در یک کوچه 10 متری مجوز ساخت آپارتمان پنج طبقه بدهد که سبب ایجاد معضلاتی مثل جمع آوری زباله و تخصیص امکانات بر اساس جمعیت در این مناطق شده است.

** زاهدان در گذشته مرکز تجارت ایران، هندوستان و جنوب و شرق آسیا بود
عطاء الله شه بخش عضو شورای چهارم شهر زاهدان نیز گفت: زاهدان تا قبل از اینکه کشوری به اسم پاکستان تشکیل شود با هندوستان هم مرز بود و مرکز بازرگانی و مراودات تجاری با این کشور و جنوب و شرق آسیا شناخته می شد، امروز در پشت شهرداری مرکزی زاهدان می توانید ساختمان های قدیمی را ببینید که بافت اولیه این شهر است که سیک ها و هندوها هنوز آنجا ساکن هستند.
وی افزود: سال 1332 فرماندار کل قانونی را مصوب می کند به نام اراضی خالصه شهر زاهدان که با نام امروزی از تقاطع مصطفی خمینی و آزادی به شعاع 10 کیلومتر این اراضی مال شهرداری زاهدان است چرا که زاهدان از حالت تجاری و بازرگانی اش به خاطر تشکیل کشور پاکستان خارج شده، باید یک منبع درآمدی برایش وجود داشته باشد تا بتواند از آن محل کسب درآمد کند و به فکر توسعه آبادانی شهر باشد.
وی ادامه داد: بر اساس این قانون شهرداری می توانست این زمین ها را به مردم یا هر ارگان حقیقی یا حقوقی بفروشد و در آمد حاصله را خرج توسعه و آبادانی شهر کند.
وی تصریح کرد: سال 1369 که اراضی ملی اعلام شده بند سه یا چهار این مصوبه به صراحت اعلام می کند اراضی خالصه شهرداری جزو اراضی نیست که باید ملی شود بلکه متعلق به شهرداری زاهدان است.
شه بخش افزود: اما سال 1372 شهردار وقت زاهدان در نشستی با آقایان مدیران وقت مسکن و شهرداری صورتجلسه ای را امضا کرده که تمامی این اراضی متعلق به مسکن و شهرسازی است و آقایان تا دهه 80 به بعد سه مرتبه از شهرداری زاهدان شکایت کرده و بیشتر این اراضی را به نام مسکن و شهرسازی سند می زنند و مناطق 19 گانه زمین شهری را ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: مسکن زمین ها را به مردم می فروشد و پولش را به خزانه در تهران ارسال می کند در صورتی که بر اساس قانون در سال 1332 این زمین ها مال مردم این شهر است و باید برای توسعه و آبادنی این شهر هزینه شود بعد مسکن و شهرسازی این زمین ها را سند می زند و می فروشد و پولش را می فرستند تهران و اکنون مناطق 19 گانه شهری را می بینید که زیرسازی ندارد و شیب بندی معابر و جدول آن دچار مشکل است و شهرداری باید به آنها خدمات رسانی کند.
وی افزود: در شورای شهر چقدر دغدغه داشتیم که باید امروز دوباره جدول بکنیم و هزینه کنیم و پشت سرش هم باید بیایم دوباره همان معبر را آسفالت کنیم چون اصولی کار نشده است.
وی گفت: ناامنی های دهه 80 نیز خیلی از سرمایه گذاران حتی بومی را از استان فراری داد، این اشکالات وجود داشته و همه دست به دست هم داده تا امروز شهرداری زاهدان با فشار به مردم فقط عوارض بگیرد و تشویقشان کند تا ساخت و ساز کنند در صورتی که ضوابط شهرسازی زاهدان دچار اشکال است.
** زاهدان تا پنج سال آینده یکی از آلوده ترین شهرها به لحاظ آب خواهد بود
شه بخش خطاب به مسئولان مربوطه گفت: چرا شهر زاهدان را افقی گسترش می دهید، کمربندی در دل شهر ایجاد می شود و زمین های جهاد و برق را کنار براسان واگذار می کنید، چرا در حوزه آبخوان شهر زاهدان زمین و خانه واگذار می کنید تا چاه فاضلاب حفر کنند که با حوزه آبخوان ارتباط مستقیمی دارد، مطمئن باشید تا پنج سال آینده زاهدان یکی از آلوده ترین شهرها به لحاظ آب خواهد بود.
وی ادامه داد: زیرساخت ها خیلی خوب است؟ که باز شهر را پهن هم می کنید، در مهرشهر به عنوان یک گوشه ای از زاهدان جهنمی درست شده و آن طرف کمربندی را هم واگذار کردید و فکر می کنم شهر به بالاتر از پادگان سپاه سلمان هم منتقل خواهد شد و شهرک گاوداران هم قول می دهم تا چند سال آینده به شهر ملحق می شود.
وی افزود: این مشکلات را چه کسی می خواهد جبران کند مگر شهرداری زاهدان چقدر درآمد دارد، بودجه 230 تا 240 میلیارد تومان تصویب می شود که تنها 110 میلیارد تومان آن محقق می شود که 60 تا 70 درصد آن هم بودجه جاری است.
وی گفت: اگر امروز بودجه شهرداری کرمان به 600 میلیارد تومان می رسد حتما برنامه ریزی داشته در صورتی که در زاهدان شهرداری در برنامه پنج ساله اش خرید پراید را دارد و این ها بدبختی و مشکلاتی است که در شهر زاهدان بیداد می کند.
شه بخش اظهار داشت: زیرساخت ها مشکل دارد شرکت آب و فاضلاب فکر 20 تا 30 سال بعدش را نمی کند و اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 آمده لوله گذاری آزبست را انجام داده و امروز می گوید باید لوله چدن داکتیل کار کنیم تا برای 50 سال آینده در زاهدان ترکیدگی لوله نداشته باشد.

** وضعیت آسفالت زاهدان صدای همه مردم را درآورده است
وی افزود: وضعیت آسفالت زاهدان امروز صدای همه مردم را در آورده آیا می دانید بابت خرید هر تن قیر شهرداری زاهدان باید از بورس 1،5 میلیون تومان بگیرد مگر شهرداری چقدر درآمد دارد، کارخانه آسفالت که باید همیشه روشن باشد بیشتر مواقع خاموش است چون پولی وجود ندارد.
عضو شورای چهارم شهر زاهدان ادامه داد: پولی هم که بدست می آید باید صرف هزینه های جاری شود، کدام زیرساخت ها را داریم، امروز گاز آمده تمام کوچه ها و معابر شهر را کنده آسفالت نداریم تا معابر را پر کنیم.
وی تاکید کرد: کدام شهر را می بینید به این بی نظمی کار کند، اگر قرار است طرح ملی گازرسانی اجرا شود باید به صورت کارشناسی انجام شود و بلافاصله بعد از لوله گذاری، محل حفر شده ترمیم شود.
وی افزود: چرا برای مردم مشکل درست می کنید، مردم هر بار که اعضای شورا را می بییند می گویند شما در شورا چکار می کنید که این همه بی نظمی در شهر وجود دارد.
وی اظهار داشت: برایم در اینستاگرام می نویسند زیر کولر نشستید و برای مردم کاری نمی کنید، مردم شهرداری و شورا را می بینند، نمی دانند که شرکت گاز برای لوله گذاری زمین و معبر مردم را حفر می کند اما توان بازسازی معبر را ندارد و به حال خود رها می شود.
وی گفت: آب و فاضلاب در خفی و دور از چشم شهرداری شبانه کار می کنند، با وجود اینکه تفاهم نامه را مرداد پارسال برایشان ارسال کرده و متذکر شده ایم که یا شرکت آب و فاضلاب برای آسفالت معابر تخریبی با پیمانکار قرار داد امضا کند یا پول را به شهرداری پرداخت کند، اما در اسفند ماه تفاهم نامه را به شهرداری برگردانده و اعلام کرده که تفاهم نامه را امضا نمی کنم.

** حاشیه نشینی مشکل حاد شهر زاهدان
وی حاشیه نشینی را از جمله مشکلات شهر زاهدان برشمرد و گفت: یکی از دلایل شکل گیری حاشیه شهر این است که نتوانستیم روستاها را آباد کنیم و یک مدینه فاضله برای روستاییان ایجاد شده که بروند شهر زاهدان آنجا بهترین امکانات، خانه و زندگی را خواهند داشت.
وی ادامه داد: روستاییان با این تصور تمام سرمایه های خود شامل دام، زمین های کشاورزی، خانه و زندگی را به عنوان مثال 100 میلیون تومان می فروشند و می آیند در شهر زاهدان اما غافل از اینکه با این پول نمی تواند در دل شهر خانه بگیرد به ناچار حاشیه نشین می شود برای امرار معاش نیز بدنبال دستفروشی و کارگری می رود.
وی گفت: این شرایط سبب شده نصف جمعیت 700 هزار نفری زاهدان در حاشیه شهر سکونت داشته باشند، اما آیا مردم حاشیه شهر خدمات شهری، فضای سبز و محل تفریح نمی خواهند کدام یک را برایشان ایجاد کردیم پول هم که نمی دهد چون خانه هایشان غیر مجاز است ما هم وقتی اجازه ساخت و ساز ندهیم شبانه می سازند.
وی افزود: حال که این خانه ها ساخته شده باید آب و برق بدهیم زیرا اگر ندهیم اعتراض می کنند اعتراضشان جنبه اجتماعی و امنیتی پیدا می کند، متاسفانه زاهدان را همین ناهماهنگی های به این روز کشانده است.
وی ادامه داد: گسستگی که امروز میان شمال و جنوب شهر زاهدان به وجود آمده سبب شده تا امروز با شهری بدقواره که بی مهابا رشد می کند، مواجه شویم.
وی گفت: 2 سال است به صورت تخصصی کمیسیون توانمند سازی حاشیه شهر را ایجاد کرده ایم تا بتوانیم برای حل این مشکلات برنامه یکپارچه ای ارائه دهیم.
شه بخش ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش امروز با مدارسی در حاشیه شهر روبرو هستیم که 50 دانش آموز سر یک کلاس می نشینند و اداره کل نوسازی مدارس استان در پاسخ به چاره جویی برای حل این مشکل می گوید این فضاهای آموزشی را اصلا قبول ندارم چون بدون هماهنگی ایجاد شده است.

** سیستم اداری و مالی شهرداری زاهدان بیمار است
عضو شورای شهر زاهدان در دوره چهارم گفت: متاسفانه سیستم اداری و مالی شهرداری زاهدان به شدت بیمار است، به آقایان در شهرداری گفتیم هر 6 ماه قبض عوارض را به مردم بدهید اما چون سیستم اداری این مجموعه بیمار است هیچ اراده ای وجود ندارد.
وی افزود: امروز نزدیک به سه هزار نفر در شهرداری زاهدان فعالیت می کنند و باید ماهانه حدود 6 تا هفت میلیارد تومان بودجه برای حقوق کارکنان و هزینه های جاری این مجموعه پرداخت شود.
وی گفت: شرکت های خدمات شهری مسئول جمع آوری زباله که باید با 80 نیرو کار کند با 30 نفر کار می کند که وضعیت جمع آوری زباله در سطح شهر به یک معضل تبدیل شده در صورتی که دغدغه مردم باید بحث های فرهنگی باشد نه زباله.
شه بخش تصریح کرد: در بحث عوارض فردی به اتاقم مراجعه کرده که 130 میلیون ریال قبض عوارض برای وی صادر شده بود که با پیگیری مشخص شد اشتباه محاسباتی در شهرداری صورت گرفته و عوارض وی 800 هزار ریال است.
عضو شورای اسلامی شهر زاهدان گفت: رابطه ای عمل کردن به جای انتخاب بر اساس شایستگی یکی دیگر از اشکالات موجود در شهرداری زاهدان است.
وی ادامه داد: کارگر خدمات شهری که توان نوشتن نامه اداری را ندارد با بها دادن می شود سرپرست منطقه، حال که می خواهند جابجایش کنند در پست پایین تر می گوید من مدیر منطقه بودم و قبول نمی کند؛ این معضل شهرداری زاهدان است.
وی گفت: شهردار دستور می دهد که فردی حق بکارگیری راننده استیجاری برای سال 96 را ندارد عده ای می آیند با دست به یکی کردن بدون نظر شهردار با 23 نفر قرارداد امضا و در بودجه 96 شهرداری قید می کنند و شهردار را در کار انجام شده قرار می دهند.
** کارشناس امور اجتماعی استانداری
کی آفرین کیکاووسی کارشناس امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: اکنون حدود سه هزار نفر نیروی انسانی در شهرداری زاهدان کار می کنند که حدود 60 تا 70 درصد بودجه این مجموعه به آنان و هزینه های جاری اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: وقتی یک شهرداری با بدنه عریض و طویل درست شده که از پسِ هزینه های جاری آن به سختی بر می آییم دیگر نباید از آن گسترده تر کنیم.
وی تاکید کرد: تمام همکاران ما در مجموعه فنی، شهری، دفتر امور اجتماعی و جذب سرمایه گذاری در استانداری با تمام قوا به دلیل احساس تعلقی که به این استان دارند آماده همکاری با حوزه شهری به عنوان مشاور برای بهبود وضعیت موجود هستند.
کیکاووسی گفت: معضلات اجتماعی و مشکلات برنامه ریزی شهری زاهدان باید با نگاه آسیب شناسانه به طور عمیق کالبد شکافی شود.
وی افزود: مدیریت شهر زاهدان تا کنون در سه بخش مدیریت، عملکرد و نظارت دچار ضعف های بی شمار و نقاط قوتی در حد توانش بوده است در حالی که می توانست عملکردی بهتری داشته باشد.
وی اظهار داشت: در بحث مدیریت شهرداری در زاهدان باید در حوزه های تخصصی مختلف وارد شویم تا بتوانیم برنامه ریزی داشته باشیم که مهمترین این حوزه ها منابع انسانی و نیروهای متخصص است.
وی ادامه داد: در مرحله نخست برای ساماندهی وضعیت شهرداری باید بر روی تخصصی کردن نیروی انسانی این مجموعه تلاش کرد و مرحله بعدی مسائل مالی و بودجه است.
کارشناس حوزه اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شهری که بافت فرهنگی و اقتصادی و طبقات اجتماعی اش مهاجر پذیر است و دلیل عمده این مساله بیکاری در سایر نقاط استان بوده که همه به امید ترقی و بهبود وضعیت زندگی به این شهر هجوم آورده اند سبب چند برابر شدن مشکلات حوزه شهری آن شده است.
وی افزود: اگر شهرداری یک نهاد عام المنفعه و نیمه دولتی و خصوصی است که شهروندان تک تک خودشان را در آن سهیم می دانند، نمی توانیم به مردم فشار بیاوریم بلکه باید به فکر درآمدزایی و ثروت آفرینی شهری باشیم.
وی اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی زاهدان به گونه ای است که هیچ فردی نمی تواند از آن چشم پوشی کند چرا که هر کسی که از درگاه جنوب شرقی چه مرز هوایی، دریایی و خشکی بخواهد وارد ایران شود به طور قطع از زاهدان عبور می کند بر این اساس می توانیم با مطالعه، بخش عمده ای از درآمد شهرداری را به استفاده از این فرصت اختصاص دهیم.

** حل مشکلات زاهدان نیاز به هم افزایی جمعی دارد
وی گفت: در زمینه عمران و بهسازی شهری با نگاه ویژه به حاشیه شهر زاهدان در سال 1380 یک هیات خارجی از سازمان ملل با هماهنگی معاون عمرانی وقت شهرداری طرحی را برای بازگشایی معابر در این منطقه اجرا کردند.
کیکاووسی افزود: توان همه دستگاهها برای اجرای این طرح موفق تجمیع شد به طوری که شرکت برق تیرهای برق را برای بازگشایی معابر جابجا کرد و سایر دستگاهها نیز به فراخور حال اقدامات لازم را انجام دادند، این کار نشان می دهد که چنین فعالیت هایی را امروز نیز می توان انجام داد که آنهم نیازمند هم افزایی جمعی است.
وی تاکید کرد: اگر می خواهیم عمران و بهسازی شهری زاهدان ماهیت علمی و بنیه قوی داشته باشد باید هم افزایی در میان دستگاههای اجرایی مربوطه ایجاد شود.
وی گفت: مبلمان شهری بحث بعدی است که نگرش عموم شهروندان هم در سیستان و بلوچستان و هم در خارج از استان به آن معطوف است، واقعا مبلمان شهری و زیباسازی شهری نخستین خواسته شهروندان به حساب می آید.
وی افزود: مشکلات در زاهدان زیاد است مانند ترافیک، ارائه خدمات شهری، فضای سبز و توسعه شهری، در مرحله نخست باید نیروی انسانی فعال در شهرداری را ساماندهی کرد و از افراد متخصص خواست رایگان فکر و دانش خود را برای توسعه شهر در اختیار مسئولان قرار دهند.
وی تاکید کرد: باید خواست و اراده جمعی بر ارتقای فرهنگی مردم شهر زاهدان باشد، وقتی جامعه را به سمت ارتقای فرهنگی سوق دهیم به طور قطع همه ی شهروندان بازویی فعال برای شهرداری می شوند.
وی افزود: با برنامه ریزی لازم می توان از توان شهروندان بخوبی بهره گرفت به عنوان مثال شهرداری اعلام کند هر شهروندی که درب خانه اش فضای سبز ایجاد کند در پرداخت عوارض مشمول تخفیف خواهد شد و غیره.

** جمع آوری زباله دغدغه جدی مردم زاهدان
منتخب شورای شهر زاهدان در دوره پنجم گفت: در بیشتر مراکز استان ها مردم دغدغه جمع آوری زباله، ارتقای فضای سبز و مبلمان شهری را ندارند اما در شهر زاهدان بسیاری از مردم به ما مراجعه می کنند و می گویند ما بوستان و مبلمان زیبای شهری نمی خواهیم؛ تلاش کنید زباله ها از سطح شهر جمع آوری شود.
الهامی فر افزود: با وجود اینکه دوره پنجم شورای اسلامی شهر زاهدان به صورت رسمی آغاز نشده اما تا کنون 13 نشست با رویکرد جمع آوری زباله به عنوان نخستین دغدغه مردم برگزار کرده ایم.
وی تاکید کرد: مجموعه شهرداری زاهدان همچنان سنتی اداره می شود و می خواهد مثل 40 سال قبل کار کند.
** بررسی بافت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر محله
کارشناس امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: یکی از موضوعاتی که در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهر باید مد نظر قرار گیرد شناسایی محلات بافت اجتماعی است به این معنی که باید بررسی کرد بافت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر محله بر چه مبنایی است تا با نگاه روانشناسانه شهری برای توسعه این محلات اقدامات لازم را صورت داد.
وی افزود: باید با ایجاد امکانات تفریحی مانند بوستان در مناطق حاشیه ای شهر، نوع نگاه مردم مناطق مرکزی و در حال توسعه شهر زاهدان به ساکنان این مناطق که برای استفاده از امکانات تفریحی به این محل ها می روند، تغییر کند.
کیکاووسی اظهار داشت: برای تحقق توسعه فضای شهری باید برنامه راهبردی مدیریت شهری تدوین شود و در این حوزه نگاه خود را معطوف به دست دولت و کمک های مالی آن نکنیم بلکه زمینه را برای بهره گیری از سرمایه های برون مرزی با استفاده از توان ان جی او ها و سازمان های مردم نهاد بکار گیریم.
شه بخش عضو شورای اسلامی شهر زاهدان در دور چهارم با اشاره به معضل زباله گردها گفت: نماینده شورای شهر در شورای پسماند بودم با بررسی انجام گرفته مشخص شد هفت بنگاه گردن کلفت در قالب شیرآلات و مصالح ساختمانی مجوز دارند که هیچ کس هم توان رقابت با آنان را ندارد، هر یک از این بنگاهها تعدادی معتاد را بکار گرفته و به هریک فرقون و گاری تحویل داده تا در سطح شهر زباله ها و وسایل و لوازم قابل بازیافت را جمع آوری و تحویل شان دهند و در مقابل پول تهیه موادمخدر خود را تحویل گیرند.
وی افزود: کارگاههای ساماندهی زباله گردها عین قارچ در شهر در حال رشد بود، همه را پلمپ کردیم، براساس بررسی های معمولی سود خالص آنان 40 تا 50 میلیارد تومان است.
کارشناس امور اجتماعی استانداری نیز گفت: در بحث مدیریت پسماند شهر زاهدان در دهه 80 با استفاده از پشتیبانی سازمان ملل نخستین طرح جامع راهبردی مدیریت پسماند کشور در زاهدان اجرا شد.
کیکاووسی تاکید کرد: شورای شهر و مجموعه مدیران شهری از استاندار تا پایین دست باید اراده جمعی خود را بر تدوین یک سند راهبردی بلند مدت و کوتاه مدت بر مبنای طرح ها و اسناد بالا دستی چشم انداز 20 ساله معطوف کنند تا هر شهردار بعد از انتخاب بر اساس آن عملکرد داشته باشد.
بهادرزهی منتخب شورای شهر زاهدان در دوره پنجم گفت: در بحث زباله ها طرح پایلوت مدیریت پسماندها در زاهدان در دوره اول و دوم شورای شهر اجرا و کارخانه فعال و نخستین کود بیوکمپوست تولید این کارخانه از زباله ها به بازار عرضه شد.
وی اظهار داشت: با اجرای این طرح زباله ها به صورت استاندارد جمع آوری و تفکیک می شد و حتی برای زباله های بیمارستانی نیز به یک دکتر مجوز دادیم که او هم بطور جدی پای کار آمد اما متاسفانه از دوره سوم به بعد نمی دانم سرنوشت کارخانه به کجا انجامید و مجددا زباله ها انباشت می شود و نصف زباله گردها در اطراف و نصف دیگرشان در داخل شهر هستند.
بهادرزهی افزود: نظارت شهرداری بر زباله گردها ضعیف است به طوری که شهردار در نشست مطبوعاتی اخیر خود اعلام کرد 25 تا 30 میلیارد تومان پول هزینه جمع آوری زباله ها را پرداخت می کند اما بازهم شاهد تلمبار شدن زباله ها در معابر هستیم و این خود نشان می دهد که بر هزینه کرد این پول نظارتی نیست.
وی تاکید کرد: مشکل اصلی در شهرداری زاهدان فعلا نظارت است زیرا هیچ نظارت بر امور اجرایی وجود ندارد. برنامه ریزی وجود ندارد باید این اتفاق بیفتد.
وی با تاکید بر استفاده از ان جی او ها و سازمان های مردم نهاد در ساماندهی حاشیه شهر گفت: همکاری سازمان های مردم نهاد در دهه 80 سبب حضور و سرمایه گذاری بانک جهانی در حاشیه شهر زاهدان شد که تا پارسال از محل این اعتبار سالن ورزشی در این مناطق ساخته شد.

**فضای سبز زاهدان تنها 6 دهم متر مربع است
شه بخش گفت: روزی که ما به این شورا راه یافتیم گفتند زاهدان 6 متر مربع فضای سبز دارد اما این آمار متعلق به مشهد است در حالی که زاهدان 6 دهم متر مربع سرانه فضای سبز دارد.
وی با طرح این سئوال که چرا دانشگاه سیستان و بلوچستان آباد و سرسبز است اما شهر زاهدان اینگونه نیست، خود پاسخ داد و گفت:
این دانشگاه یک تصفیه خانه فاضلاب دارد و بر اساس شنیده ها شرکت آب و فاضلاب نیز 15 انشعاب آب شیرین در اختیارش گذاشته برای همین چمن می کارد و گل هایش شاداب و درختانش سبز و زیباست.
وی گفت: شهرداری زاهدان یک انشعاب آب شیرین در میدان پاسداران دارد که آب آن معمولا در سه ماهه تابستان شور می شود.
وی ادامه داد: پساب تصفیه خانه زاهدان تا رودخانه لار جاری است و تمام پوشش گیاهی منطقه را نابود کرده است و چهار سال مداوم تلاش کردیم تا مسئولان آب منطقه ای فقط چهار کیلومتر از تصفیه خانه فاضلاب تا سپتیک شهرداری در انتهای بلوار بلوچستان لوله گذاری کنند که هنوز انجام نشده در حالی که 22 کیلومتر این مسیر را در دوره چهارم شورا لوله گذاری کردیم.
وی اظهار داشت: مشاهده نقشه های 10 سال گذشته زاهدان نشان از این دارد که پساب در رودخانه لار سبب خشک شدن خیلی از زمین های منطقه شده، این آب برای استخر خوب است و در کوهستان پارک یک استخر مصنوعی بزرگ دیده شد اما بعضی دستگاهها در بحث محیط زیست زیربار نرفتند.
انتخاب شهردار
** اولویت انتخاب شهردار بومی برای زاهدان با داشتن مشاوران ملی است
براهویی عضو شورای شهر زاهدان در دور چهارم اظهار داشت: داشتن شهردار غیربومی در شهر زاهدان را در دوره چهارم شورا تجربه کردیم و آن چیزی که احساس کردیم عملکرد شهردار، مطلوب بود.
وی ادامه داد: مهمترین هدف خودباوری است و وقتی این مطالبه گری را در سطح کشور داریم که چرا از ما در مدیریت های کلان کشوری استفاده نمی شود آنگاه شهردار نتوانیم از نیروهای بومی انتخاب کنیم با خواسته ما تطابق ندارد به همین سبب اگر دوباره شورای چهارم بخواهد شهردار انتخاب کند به طور قطع انتخابش شهردار بومی است.
وی تاکید کرد: متاسفانه شهرداران بومی ما در بحث مدیریت از ظرفیت مشاوران بی بهره بودند و این یکی از نقاط ضعف محسوب می شود.
براهویی گفت: مشاوران حرفه ای می توانند خیلی در بحث توسعه برنامه ریزی شهری تاثیرگذار باشند و به عنوان نمونه دلیل موفقیت شهردار تهران در اجرای برنامه هایش داشتن مشاورانی در سطح بالاست اما در بحث های مدیریتی این خلاء در این استان وجود دارد.
وی افزود: اولویت ما انتخاب شهردار بومی و برگزیدن مشاوران ملی برایش است.
بهادرزهی منتخب شورای شهر زاهدان در دوره پنجم اظهار داشت: انتخاب شهردار یک فرآیند دارد به این شکل است که یا خودمان به دوستان توانمند پیشنهاد می دهیم تا داوطلب شوند و یا از افراد با نفوذ و مطلع نظر خواهی می کنیم.
وی افزود: اکنون در مرحله فعلی حدود 20 نفر داوطلب برای شهرداری داریم که برنامه ها، سابقه مدیریت و تحصیلاتشان را ارائه کرده اند که امتیازبندی می کنیم و در نتیجه سه نفر با امتیاز بالاتر انتخاب می شوند بدون اینکه فردی سفارش یا نفوذ کند و یا سهم خواهی داشته باشد.
وی گفت: مردم بیشتر نظرشان این است که شهردار از افراد بومی خود استان باشد و انتخاب شهردار بر اساس قومیت نیست بلکه شایستگی ملاک در انتخاب شهردار خواهد بود.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا برای شهر زاهدان از شهرداران شهرهای بزرگی چون اصفهان، تهران، تبریز و غیره انتخاب نمی شود، گفت: این قطعی نیست که هر فردی در شهر کوچکی شهردار بود نمی تواند در شهر بزرگ شهردار باشد، ما شهردارانی داریم که در شهرهای کوچک شهردار بوده اند و در شهرهای بزرگ موفق تر عمل کرده اند.
وی افزود: به هر حال ما استانی داریم با بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت، وقتی در این استان نتوانیم یک شهردار انتخاب کنیم به این معنی است که نتوانسته ایم سیستان و بلوچستان را از نظر نیروی انسانی متخصص، علمی و فنی رشد دهیم.
وی افزود: استان سیستان و بلوچستان مدیر پرور است، خیلی از افرادی که از نقاط دیگر به این استان آمدند در شهرهای دیگر مدیریت های بزرگی گرفتند.
شه بخش عضو شورای شهر زاهدان در دوره چهارم با تاکید بر اینکه شورای شهر باید لیست نامزدهای شهرداری شهر را به مردم ارائه دهد گفت: باید با الگو گرفتن از تهران اسامی همه نامزدهای شهرداری را در دیوار شیشه ای در اختیار مردم قرار دهیم.
وی گفت: عصاره اصلی شوراها، شهرداری است که انتخاب می کند تا بر اساس تجربه و تخصص خود بتواند برای مردم کار کند.
وی افزود: سیدالحسینی به عنوان شهردار غیر بومی با تجریه مدیریت قوی در دوره چهارم وقتی وارد زاهدان شد در نخستین نشست خود گفت این شهر نه فضای سبز، نه مراکز تفریحی برای مردم و نه ساختار شهرسازی مناسبی دارد و خیلی دچار اشکال است.
شه بخش اظهار داشت: اما اگر شهرداری بومی از شهر کوچکتر برای شهرداری زاهدان انتخاب کنیم به طور قطع با دیدن خیابان دانشگاه، شهید مطهری و بلوار قلنبر می گوید این شهر هیچ مشکلی ندارد، با این فرد نمی شود کار بزرگ کرد.
وی افزود: از اعضای جدید شورای شهر خواهش می کنیم تنها بومی بودن را ملاک قرار ندهند و آدم توانمندی را انتخاب کنند که هم تجربه و تخصص و هم قدرت چانه زنی بالا با مسئولان در تهران و داخل استان را داشته باشد.
وی افزود: ما وقتی شورای شهر را تحویل گرفتیم از اسفند سال 91 تا شهریور سال 92 که روی کار آمدیم شرکت های خدمات شهری و بخشی از کارکنان شهرداری چند ماه حقوق نگرفته بودند.
عضو شورای اسلامی شهر زاهدان در دور چهارم گفت: آسفالتی که در دوره سوم و شهرداران قبلی تنی 80 هزار تومان خریداری می شد در دوره سیدالحسینی به تنی 2،5 میلیون تومان رسید و توانست بدهی بالای 60 میلیارد تومانی شهرداری زاهدان را مدیریت کند و بخش عمده ای از معابر حاشیه شهر زاهدان با مدیریت این شهردار آسفالت شد.
وی ادامه داد: سال 94 به گفته همه کارشناسان، کشور با سخت ترین شرایط اقتصادی دست به گریبان بود که این شهردار توانست 150 میلیارد تومان از بودجه شهرداری مرکز را محقق کند.
وی افزود: اگر هم خواستید شهردار بومی انتخاب کنید باید فردی توانمند باشد تا بتواند در نشست با مسئولان استانی و کشوری حرف های کارشناسی بزند همانگونه که سیدالحسینی این گونه بود.
کارشناس امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: واقعا جای تاسف است بعد از گذشت 26 سال که در دانشگاههای استان رشته برنامه ریزی شهری در مقاطع مختلف تدریس می شود، نتوانیم یک نیروی کارآمد بومی به عنوان شهردار انتخاب کنیم.
کیکاووسی اظهار داشت: نگاه جمعی شهروندان بر این است که شهردار و اعضای شورای شهر زاهدان هیچ وقت در شهر ظاهر نمی شوند بر این اساس باید برنامه ریزی لازم از سوی آنان برای حضور در محلات مختلف به منظور دیدارهای مردمی صورت گیرد.
وی گفت: شورای شهر و شهرداری باید با نصب تابلو و بیلبورد محل استقرار خود و زمان مختص به دیدارهای مردمی را به شهروندان اطلاع رسانی کنند.

** افشاگری واگذاری های غیر اصولی منابع شهرداری به بخش خصوصی
شه بخش عضو شورای شهر زاهدان در دور چهارم در رابطه با چگونگی واگذاری غیر اصولی بوستان ها و فضای سبز زاهدان به بخش خصوصی گفت: در مرحله نخست باید قراردادهای واگذاری برخی مجتمع های شهری مانند گراناز، پارک لاله، پارک ملت و باغ خانواده را مطالعه کرد.
وی خطاب به اعضای شورای شهر در دوره های قبل تصریح کرد: باغ خانواده مگر ویژه بانوان زاهدان نبود پس چگونه واگذار شد، مجتمع گراناز را با 9 هکتار زمین در دل شهر زاهدان و یک حلقه چاه آب تحویل دادید و بعد فقط 10 درصد از سود فروش بلیط ورودی و پارکینگ آن را برای شهرداری در نظر گرفتید؟.
وی ادامه داد: همچنین تامین کود، آب، خاک، گل و گیاه و اشتراک آب را در قرارداد بر عهده شهرداری گذاشتید که از آب منطقه ای بگیرد و به مدیر مجموعه گراناز تحویل دهد چون سرمایه گذاری کرده است؛ کجای این قرار داد به نفع شهر و شهروندان است.
شه بخش افزود: سال 82 قرارداد 25 ساله با سرمایه گذار بستید که آغاز آن از سال 91 است و تا کنون چیزی عاید شهرداری زاهدان نشده است.
وی گفت: پارک لاله را چیکار کردید یک تکه اش را دادید برای شهربازی که کسی نمی رود، یک تکه دیگرش را به مجتمع تفریحی فرهنگی ایران مهر واگذار کردید که فقط کیف و حالش برای مدیر این مجموعه است و چیزی عاید شهرداری نمی شود.
وی اظهار داشت: باغ خانواده ای که آن همه زحمت کشیدید و و ویژه بانوان در نظر گرفته شده بود با چاه آب و امکاناتش با اجاره ماهیانه 300 هزار تومان در سال 82 و 84 به مدت 15 سال بدون یک ریال افزایش سالانه واگذار کردید.
شه بخش افزود: بانوان زاهدانی فقط 2 ساعت در روز می توانند از این باغ استفاده کنند و در بقیه ساعات درب آن به رویشان بسته است.
وی گفت: شما آمدید پارکینگ سعدی را در شهرداری زاهدان ایجاد کردید و به جای صاحب ملک که در خارج از کشور بوده با مستاجر معامله کردید و زمانی که مالک برگشته دیده یک ساختمان چندین طبقه در ملکش ساخته شده و 2 ماه پیش 1،5 میلیارد تومان به صاحب ملک بابت این کار ناصحیح که انجام شده، پرداخت کردید.
وی تاکید کرد: مشکلات در خود شهر و شهرداری بیداد می کند شورای شهر زاهدان ساختمان ندارد، پیگیری کردیم در زیبا شهر زمینی در این رابطه بگیریم، پس از بررسی ها مشخص شد زمین در فاز یک ارتش تحویل گرفته اند اما صورتجلسه ای با تعاونی مسکن ارتش وجود ندارد.
عضو شورای شهر زاهدان در دوره چهارم گفت: سازمان پایانه ها امروز 2 میلیارد تومان بدهی دارد.

** توریسم درمانی زمینه جذب درآمدهای پایدار در زاهدان
شه بخش توریسم درمانی را از جمله ظرفیت های شهر زاهدان برای جذب درآمدهای پایدار عنوان کرد و گفت: توریسم درمانی یکی از ملاک ها برای درآمدهای شهری است که امروز با ساخت بیمارستان پارس در بلوار پرستار می توان در این حوزه اقدامات لازم را صورت داد.
بهادرزهی منتخب شورای اسلامی شهر زاهدان در دوره پنجم در این رابطه گفت: ایجاد بیمارستان در دل شهر از نظر اصول شهرسازی ایراد دارد و در آینده ای نزدیک بزرگترین معضل بلوار جمهوری بیمارستان هاست و نباید شهرداری در کمیسیون ماده پنج مجوز کاربری برای بیمارستان 9 طبقه را می داد.

** جمع بندی میزگرد از زبان براهویی عضو شورای شهر زاهدان در دوره چهارم
وی گفت: بر اساس آسیب شناسی های صورت گرفته ساختار شهرداری زاهدان در بحث نیروی انسانی نیاز به طراحی اساسی دارد تا بتوان نیروهای فعال در این مجموعه را کارآمد و متخصص کرد.
وی افزود: وجود 2 هزار نفر نیرو در شهرداری که بهره وری لازم را از آنان مشاهده نمی کنیم نشان از ضعف این مجموعه دارد و نیازمند جراحی در ساختار است.
وی با تاکید بر تدوین برنامه راهبردی برای شهر زاهدان اظهار داشت: باید با تدوین یک برنامه منسجم و یکپارچه مدیریت شهری و تبدیل آن به سند از جزیره ای عمل کردن دستگاههای فعال در حوزه شهری جلوگیری کرد.
براهویی اظهار داشت: می توان از اقدام بانک جهانی در تجمیع سازمان ها برای توسعه و توانمندسازی حاشیه شهر زاهدان در دهه 80 به عنوان الگو برای اجرای برنامه های توسعه شهری بهره گرفت.
وی افزود: کلید یک سری اقدامات توسعه شهری در پهنه شمالی شهر زاهدان در دوره چهارم شورا زده شد و در حال انجام است، با توجه به نیازهای متفاوت هر منطقه زاهدان نمی توان برنامه های حاشیه شهر را در خود شهر اجرا کرد.
وی تصریح کرد: شرایط حاشیه با خود شهر زاهدان متفاوت است و شکاف طبقاتی مشهودی در پهنه شمالی و جنوبی این شهر مشاهده می شود که در اجرای برنامه های توسعه ای باید به آن توجه ویژه کرد.
عضو شورای اسلامی زاهدان در دوره چهارم تاکید کرد: شورای موفق، شهردار موفق و کارآمد انتخاب می کند و شهردار به نوعی تجلی عینی عملکرد شوراست.
وی افزود: اگر عملکرد شورا را بخواهیم ارزیابی کنیم در بحث شهردار بیشتر خودش را نشان می دهد زیرا در شرایط کنونی کشور شوراها بیشتر در حوزه شهرداری فعالیت می کنند و علاوه بر انتخاب شهردار، نظارت مستقیم بر بودجه و برنامه شهرداری را بر عهده دارند.
وی تاکید کرد: فردی که می خواهد شهردار شود باید حتما به قانون شهرداری و شورا تسلط کامل و به حوزه های شهرداری شناخت کامل داشته باشد و نگاهش به برنامه های شهری سیستمی باشد.
براهویی داشتن روحیه مشارکت پذیری، اعتماد به مردم به عنوان سرمایه های اجتماعی، انتخاب مشاوران شایسته و توانمند و شناخت اولویت های شهری، توانمندی در تامین نیاز مالی شهرداری و برقراری ارتباط با سایر کنشگران شهری، هماهنگی موثر با شورا، روحیه جهادی، سواد رسانه ای و ارتباط موثر با رسانه ها را از مهمترین ویژگی های یک شهردار موفق برشمرد.
شرکت کنندگان در این میزگرد ضمن قدردانی از ابتکار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان در برگزاری این میزگرد، درخواست کردند اجرای برنامه های مشابه با هدف شفاف سازی عملکرد شورا و شهرداری زاهدان در مسیر توسعه شهری از سوی این رسانه ادامه یابد.
3042** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

نظر شما