شناسهٔ خبر: 20984022 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می‌دهد؛

مروری بر فیلم‌های حاضر در دومین جشنواره فیلم سلامت از «مالاریا» تا «فصل نرگس» و «آپاندیس»

خبرگزاری شبستان: در دومین جشنواره فیلم سلامت که از روز اول شهریورماه مصادف با روز پزشک آغاز می شود، ۲۲ فیلم سینمایی که طی دو سال گذشته تولید شده اند و دارای معیارهای مورد نظر جشنواره سلامت هستند، روی پرده می روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، دومین جشنواره فیلم سلامت از چهارشنبه اول شهریورماه آغاز به کار می کند و در این دوره از جشنواره که شامل چهار بخش سینمایی، مستند، دانشجویی و برنامه های تلویزیونی است، 22 فیلم سینمایی، 44 فیلم مستند، 38 اثر دانشجویی و 26 برنامه تلویزیونی توانستند در جشنواره حضور پیدا کنند و در معرض داوری قرار گیرند.

 

این آثار با توجه به محورهای دومین جشنواره سلامت که شامل تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی (نظیر پیشگیری و درمان انواع بیماری­های واگیر و غیر واگیر و بیماری های خاص، ترویج تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، دوری از  دخانیات، دوری از مواد مخدر و محرک، دوری از الکل، زندگی عاری از خشونت و آسیب ها به ویژه حوادث ترافیکی، سلامت روان، مهارت های زندگی و خودمراقبتی، ترویج فرهنگ صحیح مصرف دارو، نقش مردم و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت، طرح تحول سلامت، سلامت و ایمنی غذا، سلامت و ایمنی محیط زیست، پیوند اعضاء، اهداء خون، ایدز) هستند، مورد بررسی قرار گرفته و انتخاب شده اند، اما در بین این فیلم‌ها، با تعدادی از آثار روبرو هستیم که محور یا محورهای مورد نظر جشنواره را دارا نیستند! و باید دید که به چه دلیل در این جشنواره حضور دارند.

 

در ادامه فیلم های سینمایی راه یافته به جشنواره فیلم سلامت را مرور می کنیم:

 

 

«ملی و راه های نرفته اش» جدیدترین ساخته سینمایی تهمینه میلانی است که اولین اکران خود را در این جشنواره تجربه می کند. این فیلم که از شرکت در جشنواره فیلم فجر سال گذشته جا ماند، در هفته های آتی اکران عمومی خواهد شد. «ملی و راه های نرفته اش» به موضوع خشونت خانگی پرداخته است که یکی از محورهای جشنواره فیلم سلامت نیز است. پس از اکران در اولین روز از برپایی جشنواره نیز پنل تخصصی با موضوع خشونت خانگی که به این فیلم نیز می پردازد در پردیس چارسو برگزار می شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ملیحه دختر زیبا و بی تجربه‌ای است که در مسیر کلاس خیاطی، عاشق سیامک مرد جوان و خوش چهره‌ می‌شود. او با وجود مخالفت‌های خانواده، با سیامک ازدواج می‌کند. سیامک که به لحاظ فرهنگی تفاوت بسیاری با ملیحه دارد، با آن‌که به او علاقمند است، به مرور زمان خشونت خود را ابتدا با تخریب شخصیت و در ادامه، نابود کردن اتکا به نفس ملیحه آشکار می‌سازد. ملیحه که از ازدواج خود خواسته سر خورده است و نمی‌خواهد خانواده خود را بیش از این آزاد دهد، در صدد یافتن راهی است تا از این مخمصه نجات یابد.

 

 

«خشکسالی و دروغ» که بارها تئاتر آن اجرا شده است و نمایش های موفقی را پشت سرگذاشته است این بار در قاب سینما نیز روی پرده می رود. این فیلم به کارگردانی پدرام علیزاده و نویسندگی محمد یعقوبی است که در سال گذشته اکران عمومی شد. این فیلم به موضوع روانشناختی یکی از شخصیت های داستان می‌پردازد که در رابطه با این شخصیت، دیگر کاراکترهای فیلم نیز واکاوی می شوند.

 

 

«پایان رویاها» تازه ترین فیلم محمدعلی طالبی است که اولین اکران خود را در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر و بعد از آن در سی امین جشنواره فیلم های کودکان داشته است و این بار در جشنواره فیلم سلامت روی پرده می رود. این فیلم داستان فرزند کوچک خانواده‌ای است که به خاطر یک بی‌احتیاطی ناخواسته دچار مشکل بزرگی می‌شود و سلامت او در خطر می‌افتد. پدر و مادر او نیز برای نجات کودک همه تلاششان را به کار می بندند.

 

 

فیلم سینمایی «مرداد» كه به‌ عنوان اولين فيلم بلند سينمايي بهمن كاميار محسوب مي‌شود، در فضايي اجتماعي به معضلات زندگي يك زوج جوان مي‌پردازد كه پس از سال‌ها دچار مشكلاتي شده‌اند.

 

 

«خفه گی» جدیدترین ساخته فریدون جیرانی است که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر رونمایی شد اما هنوز به اکران عمومی نرسیده است. این فیلم که داستان آن در یک تیمارستان می‌گذرد، به اختلالات روحی و روانی دو شخصیت اصلی داستان یعنی مسعود با بازی نوید محمدزاده و پرستار تیمارستان با بازی الناز شاکردوست می پردازد. این فیلم و بازی الناز شاکردوست در جشنواره فیلم فجر از دید داوران مغفول ماند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: زن جوان به دلیل اختلالات روانی در بیمارستانی که ریاست آن با یکی از آشنایان خانوادگی مسعود است بستری شده و همسر او هر روز به دیدار او می‌رود که در انتهای فیلم مشخص می‌شود زن، خود را به بیماری زده تا از آزار و اذیت همسر خود در خانه در امان باشد.

 

 

«سوفی و دیوانه» درامی عاشقانه و متفاوت است که فیلمنامه آن توسط مهدی سجاده چی و مهدی کرم پور به نگارش در آمده و پس از عاشقانه «پل چوبی» پنجمین فیلم کرم پور در مقام کارگردان است که ساختاری متفاوت برخوردار است. این فیلم که در جشنواره فیلم فجر مورد استقبال اهالی رسانه و منتقدان قرار نگرفت، روایتی نه چندان روانشناختی از شخصیت زن فیلم است و شاید تنها دلیل نمایش آن در جشنواره فیلم سلامت، حمایت معنوی موسسه آوای هنر سلامت از این فیلم است.

 

 

«یک شهروند کاملا معمولی» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مجید برزگر است که سال 93 تولید و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. این فیلم داستان آقای صفری ۸۳ ساله، کارمند بازنشسته اداره پست است که در شهرکی قدیمی در تهران زندگی می‌کند، پس از مرگ همسرش تنهاست. تنها پسرش که خارج از ایران است تصمیم دارد او را برای دیدار و مداوا به کانادا دعوت کند. مقدمات این سفر، زندگی آرام و معمولی او را کمی به هم می‌ریزد و از او بیمار روانی می سازد.

 

 

«بیوگرافی» به کارگردانی فاطمه ثقفی که هم اکنون نیز در گروه سینمایی هنر و تجربه در اکران است، داستان زندگی یک روز از شخصیت‌های حاشیه‌نشین شهر تهران را روایت می‌کند که هر کدام با مشکلات اجتماعی متفاوتی دست به گریبانند و برای رهایی از این مشکلات به دنبال یافتن راه حل برای رفع مشکلات خواهند بود و روایت یک روز از زندگی آدم‌هایی در گوشه‌ای از شهر است که برای رهایی از زخم‌های کهنه روحی و روانی و عاطفی خود می جنگند. این فیلم نیز در خصوص بیماری‌های روحی و روانی و جنگ‌هایی است که آنها در پس ذهن خود با خودشان و یا با افراد جامعه دارند.

 

فیلم سینمایی «باران می‌بارید» به کارگردانی علی صفی‌خانی است که به موضوع بهداشت روان و سلامت افراد میانسال می‌پردازد. در این فیلم آذر و ایرج زوج میانسالی هستند که طبق قرار قبلی قصد دارند فردای روز عروسی تنها دخترشان از یکدیگر طلاق گرفته و جدا بشوند. در این بین اتفاق هایی می افتد که باعث می شود آذر به درک دیگری از زندگی مشترک وفاداری و عشق برسد.

 

 

فیلم سینمایی «آپاندیس» اولین ساخته بلند سینمایی حسین نمازی است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حتی برای حضور در بخش چشم انداز سینمای ایران هم انتخاب نشد. قصه فیلم «آپاندیس» به گفته حسین نمازی، بالقوه دارای خطوط قرمز متعدد است اما مشی تیم «آپاندیس» عبور از خطوط قرمز نیست.

 

«ماحی» عنوان فیلم سینمایی به کارگردانی داود خیام داستان آن بر اساس اتفاقات واقعی است که بین سال‌های 91 تا 92 می‌گذرد. این فیلم روایتگر شرایط شخصیت زن فیلم به نام «ماحی» است. شرایط وی بازگوکننده معنای کلمه ماحی است که از آن به محو کننده یا نابود کننده یاد می‌شود.

 

 

فیلم سینمایی «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌ زاد است که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حضور داشت و توانست دو سیمرغ را دریافت کند. این فیلم داستان نسرین است که هنگام طلاق نمی‌تواند دختر شش ساله‌اش را از شوهرش بگیرد زندگی‌اش را جمع می‌کند و بی‌اطلاع شوهر به گوشه‌ای از شهر پناه می‌برد و این فرار سبب اتفاقی می شود.

 

 

«فصل نرگس» فیلمی درباره اهدای عضو است و به کارگردانی نگار آذربایجانی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و در حال حاضر هفته‌ سوم اکران عمومی خود را پشت سر می‌گذارد. این فیلم روایت آدم‌های معمولی است که در وانفسای امروز و در جهانی که میل به خودشیفتگی و خودمحوری دارد، شفافیت روح و ذهنشان را از دست نداده‌اند و مفهوم احساس خوش ناشی از انسانیت و نوع‌دوستی را به درستی درک می‌کنند.

 

 

فیلم سینمایی «ماجان» به کارگردانی رحمان سیفی‌آزاد روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجه با فرزند خود روبرو هستند. این فیلم در واقع یک ملودرام‌ سوزناک درباره مادری است که با فرزند بیمار خود زندگی می‌کند و این بیماری مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

 

 

«مادری» به کارگردانی رقیه توکلی دربارهٔ زندگی دو خواهر است که به تنهایی در شهر یزد با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ با این تفاوت که یکی عشق خود را رها کرده و دیگر عشقش او را رها کرده است. این دو خواهر یک تنه روبروی مشکلات و مسائلی که سر راه دارند، ایستادگی می‌کنند و حرکتی رو به جلو دارند تا اینکه …

 

 

فیلم سینمایی «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی داستان دختر و پسری است که در تهران‌گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد، آن‌ها سعی می‌کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. این فیلم در واقع بحران جوان‌هایی را به تصویر می‌کشد که دغدغه استقلال داشتن آن‌ها را از خانه دور می‌کند و همین امر موجب اضطراب‌هایی برای آن‌ها می‌شود که ذهن و روح و روان آن‌ها را بر هم می‌ریزد. این تداخل در روح و روان شخصیت‌ها در مواجه با مشکلات بیرون از خانه می‌تواند سلامت روح آن‌ها را دچار تزلزل کند.

 

 

«زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده به قصه تکراری طلاق عاطفی میان زوجین و مشکلات بعدی آن می پردازد. فیلم درباره زنی به نام شیرین است که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل می‌شود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست، که موفق نمی‌شود و به بحران می‌رسد. تلاش مجدد او برای برون رفت او از این بحران او را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند.

 

 

فیلم سینمایی «بن بست وثوق» به کارگردانی حمید کاویانی این فیلم روایتگر داستان زندگی یک زن پرستار است که با شرایط خاصی با فرزندش زندگی می‌کند و بنابر اتفاقات و اشتباهی ماجراهایی برای وی رخ می‌دهد. این فیلم داستان برادری به اسم وثوق است که سال‌ها به دلیل اعتیاد از خواهرش دور مانده و حالا به قصد ترک کردن به خواهر خود بازگشته است و خواهر او نیز که در شرف ازدواج است.

 

«بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان ملودرامی اجتماعی از زندگی نوجوانی به نام «مرتضی» است که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو می‌شود. این فیلم که در سی‌امین جشنواره فیلم های کودکان اصفهان مورد توجه واقع شد، روایتگر تلاش یک نوجوان برای رسیدن به آرزوی خود است که با بیماری سرطان مادرش و درمان او مواجه می شود.

 

 

فیلم سینمایی «شماره 17 سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تأخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه‌دار شود. این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان و کارشناسان سینمایی قرار گرفت.

 

«خانه یا ائو» اولین ساخته اصغر یوسفی‌نژاد است که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر روی پرده رفت. داستان این فیلم عبارت است از: مردی از دنیا رفته و همه دور جسد او جمع شده‌اند، اما این جسد از چشم تماشاگر دور نگه داشته‌ می‌شود. متوفی وصیت کرده که بعد از مرگ، جسد او را در اختیار دانشکده پزشکی برای استفاده علمی قرار دهند اما دخترش شدیدا مخالف است. شاید تنها معیاری که سبب شده در جشنواره فیلم سلامت حضور داشته باشد، موضوع اهدای جسد به دانشگاه پزشکی است چراکه موضوع اصلی آن قتل پدر توسط دختر برای رسیدن به ارثیه اوست.

 

برخی از فیلم های سینمایی که در دومین دوره جشنواره فیلم سلامت حضور دارند، فاقد معیارهای اولیه فراخوان جشنواره هستند که باید دید به چه دلیل توسط هیات انتخاب مورد قبول واقع شده اند!؟

 

آزاده فضلی

 

 

نظر شما