شناسهٔ خبر: 20983190 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گفتگو با کارآفرین برتر استانی؛

کارآفرینی که چرخ زندگی 100 بانوی رازو جرگلانی را به چرخش درآورد/ صادرات پوشاک به خارج از کشور

محمد یزدانی و همسرش ، کارآفرینانی از تبار سرزمین رازو جرگلان توانسته اند با ایجاد کارگاه پوشاک برای 100 زن و دختر این منطقه ایجاد اشتغال کند و به عنوان 10 کارآفرین برتر استانی معرفی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛   به نقل از راه ساجده، مدتی است که شنیده می شود کارگاه خیاطی در یکی از روستاهای جرگلان شروع به فعالیت کرده و دختران و زنان بسیاری را نیز مشغول و دارای شغل کرده اند و در سال گذشته نیز بعنوان ده کارآفرین برتر استان معرفی شده است. ما نیز در پی آن گفتگویی با  کارآفرین فعال این کارگاه انجام داده ایم که در ادامه تقدیمتان می شود:

 

 خودتان را معرفی کنید:

محمد یزدانی، متولد 58، اهل روستای توتلی و میزان تحصیلاتم سیکل است.، قبلا در شرکت گاز به مدت 10 سال کار پیمانکاری انجام دادم که حداقل 30  کارگر داشتم و در حال حاضر هم کارگاه تولید پوشاک بچگانه در روستای توتلی را ایجاد کردم.

 

چگونه اقدام به ایجاد کارگاه تولید پوشاک کردید، آیا تجربه کار پوشاک و خیاطی هم دارید؟

هیچ تجربه ای و سابقه قبلی در تولیدی پوشاک نداشتم،  ولی همیشه در این فکر بودم که برای بانوان منطقه خودمان هم ایجاد شغل داشته باشم، خوشبختانه سال92 به پیشنهاد یک دوست صمیمی و تشویق های او این کار را شروع کردیم که اوایل  کار تولیدی را با 6 نفر خیاط شروع کرده و شکر خدا روز به روز پیشرفت کردیم و تعداد خیاطان را توانستیم افزایش دهیم، درحال حاضر در کارگاه توتلی 60 نفر به طور مستقیم و 20 نفر غیر مستقیم  فعالیت می‌کنند.

 

 

شعبه دیگری نیز در منطقه دارید و کسانی که مشغول هستند از کدام روستاها هستند؟

ما شعبه و کارگاه دیگری در بخش غلامان داریم که  هم اکنون 20 نفر مشغول به کار هستند و در جرگلان نیز دختران و زنان از روستاهای توتلی، بک پولاد ، باغلق و مزارلق را جذب کرده ایم و هنوز هم می توانیم تا 50 نفر چرخکار، بسته بندی و اتو کار را پذیرش کنیم.

 

در روز چه تعداد تولید پوشاک دارید و بازار اصلی فروش شما کجاست؟

در کارگاه خیاطی پوشاک بچگانه نازلی با دریافت سفارشات روزی 1000 پوشاک تولید می شود که 99 درصد آن به بازار های مشهد که ما در آن جا دفتر فروش داریم که بعد از یک هفته یا 10 روز ارسال می شود،  از طریق مشهد به کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان نیز صادرات داریم. در جرگلان نیز یک درصد بازار کوچک داریم.

 

 

با توجه به اینکه در مناطق روستایی جذب افراد به خصوص بانوان منطقه دشوار است، چگونه موفق بوده اید و آیا پیش آمده که به مرحله ای برسیدکه ناامید شوید؟

من به همراه همسرم این کار را انجام می دهم و مدیریت کارهای داخلی و انبار داری به عهده او است، همسرم در جذب بانوان منطقه به کارگاه تولید پوشاک تاثیر به سزایی داشته است، هم چنین درآمدی که افراد با کار در این کارگاه می توانند داشته باشند از 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

وی در پاسخ به سوال اینکه ناامید شدید یا نه گفت:  من روزی دنبال همچین فرصتی بودم و حالا فرصت ایجاد شده پس از دست دادن این فرصت خیلی برایم سخت است، دوسال گذشته به مدت  2 ماه کارگاه به دلیل نبود بازار تعطیل کردم، که خیلی سخت گذشت، دوباره به لطف خدا از صفر شروع کردم و سختی های هم دارد تحمل می کنم و ادامه خواهم داد...

 

کارگاه شما توانسته رتبه و مقام خاصی در حوزه کارآفرینی داشته باشد؟

کارگاه تولیدی پوشاک توتلی سال گذشته در استان به عنوان 10 کارآفرین برتر معرفی شد و در برخی جشواره ها و همایش ها از جمله همایش دهیاران که در تهران با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود نیز حضور داشتیم.

 

 

از مشکلاتی که دارید بگویید؟

نبود سرویس ایاب و ذهاب برای خیاطان که از روستاهای مختلف در این کارگاه کار می کنند، یکی از بزرگترین دغدغه ها است، که امیدواریم در این زمینه مورد حمایت دولت قرار بگیریم و همچنین نیاز به شبکه برق  داریم که با طی کردن تمام مراحل اداری هنوز نتوانسته ایم این مشکل را برطرف کنیم.

 

سخن پایانی این کارآفرین موفق:

هدف از ایجاد این کارگاه همانطور که بیان شد، ایجاد شغل برای بانوان جرگلان بود که در این منطقه علاوه بر قالی بافی شغل دیگری برای دختران و زنان وجود ندارد، به همین دلیل خیاطی هم می تواند به بانوان شاغل در این عرصه کمک اقتصادی خوبی باشد،  کارگاه ما با وجود بکاری گیری بانوان منطقه همچنان به نیروی بیشتری برای فعالیت در کارگاه نیازمند است که افراد علاقمند می توانند مراجعه کنند و در صورتی که تخصص کافی برای انجام این کار را نداشته باشند می توانند، آموزش های لازم توسط ۵ مربی در طول دو ماه ببینند و مشغول به کار شوند.

 

ارسالی از صاحب جمال رحیمی، خبرنگار راه ساجده در راز و جرگلان

 

انتهای پیام/

نظر شما