شناسهٔ خبر: 20983007 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یادداشت یک روانشناس؛

تک فرزندی، نتیجه ی اشتغال طولانی مدت زن بیرون از منزل

نمی گوییم زنان باید خانه نشین شوند بلکه اشتغال طولانی مدت زن در بیرون از خانه آنها را وا می دارد تا به تک فرزندی قانع ویا برنامه ای برای داشتن فرزندان دیگر نداشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه ساجده، یکی از مهمترین نکته هایی که پس از ازدواج زن و شوهر مطرح می شود تصمیم گیری در مورد داشتن فرزند است. آمارها نشان از روند کاهش جمعیت در سالهای آتی می دهد. بطور حتم اگر به همین منوال پیش برویم جمعیت آینده کشور را سالمندان تشکیل داده که توسعه و پیشرفت کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این مبحث به اختصار به دلایل کاهش فرزند آوری می پردازیم:

 

تغییر نگرش  به فرزند آوری

متاسفانه جوان های امروز بسیار کمال گرا پرورش یافته اند . همه چیز را در حد اعلا و بی عیب و نقص می خواهند علاوه بر تغییر نگرش درسبک فرزند پروری نمی توان از تاثیر رسانه ها برای این تغییر و ترویج مرفه گرایی بدون تامل گذشت . بدون شک به نمایش گذاشتن فیلمهایی که زندگی یک زوج را که در آستانه ازدواج هستند را با بهترین امکانات به نمایش می گذارند اثرات منفی برآنها داشته و باعث بالارفتن سن ازداوج بدلیل توقع  بالا برای تشکیل زندگی شده و همچنین اهداف ازدواج را از فرزند آوری به برآوردن نیازهای مادی مثل خانه، ماشین و... می شود در صورتیکه که ازدواج یک فرآیند است که طی آن در طول مسیر فرد باید به نیازهای فردی و مادی خود دست یابد .

 

اشتغال زنان

اشتغال زنان بعنوان یک ارزش اساسی در اهداف زندگی باعث شده تا فرزند آوری متعدد را تحت تاثیر قرار دهد. نمی گوییم زنان باید خانه نشین شوند بلکه اشتغال طولانی مدت زن در بیرون از خانه آنها را وا می دارد تا به تک فرزندی قانع ویا برنامه ای برای داشتن فرزندان دیگر نداشته باشند.

 

رواج فرزند سالاری

عدم آگاهی والدین از سبکهای فرزند پروری باعث شده تا فرزندان کنونی سکوی  حرکت کشتی زندگی را به دست گرفته و مطابق خواسته  ها و اهداف خود  خانواده را حرکت دهند چنانچه فرزند اول خانواده نازپروده ، لوس  و بدون قید و بندهای تربیتی پرورش یافته باشد و تمایلی برای داشتن خواهر ویا برادری به جهت  ترس از تقسیم امکانات و حتی عواطف والدین نداشته باشد والدین نیز تسلیم تصمیم او خواهند شد.

 

فرد گرایی

جایگزین شدن خانواده هسته ای بجای خانواده های گسترده،  افراد را به فرد گرایی سوق داده است . فرد گرایی یعنی اینکه فرد بجای اینکه در راستای نیازها و اهداف جمع باشد اهداف و نیازهایش را مد نظر قرار می دهد. جمع گرایی همسو با خانواده های گسترده می باشد. نگرش فردگرایی  باعث شده افراد نسبت به تاثیرات مخرب تک فرزندی و کاهش جمعیت درآینده کشور بی تفاوت باشد .

 

با توجه به موارد ذکر شده فرزند دار شدن منوط آگاهی و آینده  نگری است . فرزند دار شدن باید طبق توافق زن و شوهر باشد و خود به این نتیجه رسیده باشند نه برای فرار از تنهایی و یا جلوگیری از طلاق و یا تنها نماندن فرزند اول،  زیرا این فرزندان احساس طفیلی داشته و سلامت روان آنها به خطر خواهد افتاد. فرزند دار شدن باید در کمال آگاهی و مطالعه و آمادگی جسمی و روحی زن و شوهر صورت بگیرد و بدور از هر گونه کمال گرایی در برآوردن احتیاجات فرزندان ضمن اینکه وضعیت اقتصادی خانواده بتواند حداقل نیازهای اولیه فرزندان را برآورده سازد .

 

کلثوم عزیزی

انتهای پیام/

 

نظر شما