شناسهٔ خبر: 20982574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس خبر داد:

کشت گیاه «گلرنگ» برای نخستین بار در سرخس

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس گفت: برای نخستین بار گیاه «گلرنگ» در قالب طرح ارزیابی مشارکتی ارقام در دو هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان کشت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی رهنما در گفتگو با نسیم سرخس، با اشاره به کشت گیاه «گلرنگ» در شهرستان سرخس اظهار کرد: در سال زراعی ۹۵-۹۶ برای نخستین بار گیاه «گلرنگ» را در دو هکتار مزرعه الگویی در قالب طرح ارزیابی مشارکتی ارقام کشت کردیم.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس افزود: در این مزرعه چهار رقم از ارقام گیاه گلرنگ ازجمله گلدشت، گل‌سفید، محلی اصفهانی و صفه کشت شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد دانه‌های روغنی کشور واردات می‌شود، تصریح کرد: در جهت اصلاح الگوی کشت، توصیه شده که در شهرستان سرخس ارقام گیاه گلرنگ کشت شود، چون مانند محصول کلزا دارای توجیه اقتصادی است.

 

رهنما خاطرنشان کرد: با توسعه کشت محصول گلرنگ در تولید دانه‌های روغنی به خودکفایی می‌رسیم.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس اظهار داشت: این گیاه به لحاظ شوری و خشکی بعد از جو، گیاه مقاومی است و برای کشاورز ما دارای توجیه اقتصادی است.

 

وی اذعان کرد: برای کشاورز ما هم گلبرگ این گیاه سودآوری دارد و هم دانه روغنی آن به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.

 

رهنما بیان داشت: گیاه گلرنگ در شهرستان سرخس با همکاری یکی از کشاورزان و در مزرعه وی به‌صورت کشت بهاره، کشت شده است.

 

سرپرست جهاد کشاورزی سرخس عنوان کرد: با توجه به اینکه خرید محصول گلرنگ توسط دولت به‌صورت تضمینی انجام می‌شود، تلاش داریم تا کشت این گیاه را در سطح مزارع شهرستان توسعه دهیم.

 

وی تصریح کرد: از تمامی کشاورزانی که در کشت این محصول با جهاد کشاورزی همکاری کنند، از آنان حمایت‌های تسهیلاتی، فنی و مدیریت مزرعه را خواهیم داشت.

 

گلرنگ گیاهی است که حدود ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد؛ برگ‌های آن پهن، دندانه‌دار و بدون دمبرگ است؛ میوه گلرنگ دارای پروتئین و حدود ۶۰ درصد روغنی است که روغن خوبی برای تغذیه است؛ همچنین این گیاه می‌تواند جایگزین گیاهان کشاورزی شود که احتیاج به آب بیشتری دارد.

 

جوشانده گلرنگ مسهل، مسکن و تقویت‌کننده اعصاب است و روغن آن برای درد آرتروز و رماتیسم مفید است؛ حتی گل‌های آن به‌جای زعفران در صنعت رنگ‌های غذایی به کار می‌رود.

 

این گیاه بومی مشرق زمین بوده و پس‌ازآن به سایر مناطق دنیا منتشر شده است و امروزه در اغلب کشورها کاشته می‌شود؛ در کشور ایران نیز در خراسان، تفرش، تبریز و برخی مناطق دیگر می‌روید.

انتهای پیام/

 
 

 

نظر شما