شناسهٔ خبر: 20978745 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام مسئول: تخصیص بیش از٢ هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی پیش بینی می شود

تهران - ایرنا- معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی پیش بینی کرد امسال بیش از ٢ هزارمیلیارد تومان از منابع ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالمهدی بخشنده» در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت میوه کشور در محل هتل المپیک، با اشاره به سهم بخش کشاورزی از برداشت منابع ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی افزود: براساس قانون بخش کشاورزی ١٠ درصد منابع ورودی صندوق توسعه ملی را در اختیار دارد که به این میزان بخش صنعت از صندوق سهم دارد.
وی افزود: سال گذشته بیش از ٢ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به کشاورزان اختصاص یافت که عمده آن جذب شد.
بخشنده تاکید کرد: پس از اختصاص ١٠ درصد منابع ورودی صندوق توسعه ملی و سپرده گذاری، باید طرح ها و متقاضیان را برای جذب این تسهیلات یا سرمایه معرفی کنیم.
بخشنده یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی یک سهم ارزی از منابع صندوق توسعه ملی دارد که سال گذشته از این محل، نزدیک به یک میلیارد دلار در اختیار بانک کشاورزی گرفت تا آن دسته از تولیدکنندگانی که نیاز به واردات تجهیزات کشاورزی دارند، از این تسهیلات استفاده کنند.
به گفته بخشنده، متقاضیانی که طرح هایشان در پرورش ماهی در قفس، خرید کشتی های صیادی و صنایع غذایی و بسته بندی و مکانیزاسیون تصویب شده می توانند از منابع ارزی این صندوق استفاده کنند.
وی افزود: در صورت تصویب این طرح ها در وزارت جهاد کشاورزی، متقاضیان به بانک های عامل معرفی مَی شوند و بدون هیچ محدودیتی استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: بخشی از این منابع مربوط به امور جاری، مناطق محروم و برخوردار عمرانی است که برای هر یک به تفکیک سپرده گذاری می شود و ما نیز متقاضیان را از این طریق معرفی می‌کنیم.
معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تا پایان سال جاری سهم بخش کشاورزی از 2 هزار میلیارد تومان موجود افزایش می یابد که البته این امر بستگی به حجم فروش نفت و میزان ورودی منابع به صندوق توسعه ملی دارد.

** جدایی قانون انتزاع از وزارت جهاد کشاورزی مسکوت ماند
بخشنده درباره جداسازی احتمالی قانون انتزاع و تمرکز وظایف بخش کشاورزی از وزارتخانه جهاد کشاورزی و واگذاری آن به بخش دیگر گفت: دولت لایحه ای را به مجلس شورای إسلامی ارائه داده اما این طرح در حال حاضر در مجلس مسکوت مانده است.
وی افزود: چندین کمیسیون این لایحه دولت را رد کرده اند اما یک تا دو کمیسیون نیز آن را تایید کرده اند، اما باید منتظر ماند تا ببینیم در نهایت شرایط به چه شکلی رقم می‌خورد.

** اختیار قانونی تنظیم بازار برعهده وزارت جهاد کشاورزی است
بخشنده تصریح کرد: اختیار قانونی تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، اما نظارت بر قیمت محصولات در سطح خرده‌فروشی بر عهده سازمان‌ بازرسی، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.
به گفته وی، در بحث تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی مسئول و تأمین‌کننده عمده محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی همچون شکر و روغن است و خرده فروشی ارتباطی به این وزارتخانه ندارد.
معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: اما اینکه در سطح عرضه و خرده‌فروشی چه اتفاقی می‌افتد، نظارت بر آن در اختیار سازمان‌های بازرسی، تعزیرات و بخشی هم در اختیار سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که مربوط به وزارت جهاد کشاورزی نیست.

** مشکل گرانی محصولات در خرده فروشی با ساز و کار جدید حل می شود
بخشنده درباره وضعیت تولید گوشت و تخم مرغ و قیمت های بالای آن افزود: آنچه در بازار خرده‌فروشی اتفاقی می‌افتد، مسأله دیگری است و امیدواریم با شروع دولت جدید سازوکار آن مشخص و مشکل در سطح خرده فروشی ها برطرف شود.
به گفته وی ، اکنون قیمت گوشت منجمد گوساله وارداتی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، اما گوشت گوسفندی لاشه گرم وارداتی بین ٣١٠ تا ٣٣ هزار ریال در میادین تره‌بار و مراکز عرضه به فروش می‌رسد.

** بزودی 4 هزار میلیارد تومان از بدهی گندمکاران پرداخت می شود
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت پرداخت مطالبات گندمکاران تصریح کرد: خرید گندم تا ٨ میلیون و ٧٠٠ هزارتن به ارزش ١١ هزارو ٣٠٠ میلیارد تومان رسیده است.
بخشنده گفت: براساس مصوبه دولت هرکشاورزی که محصول خود را به دولت فروخته 50 درصد مطالبات خود را تاکنون دریافت کرده و مابقی آن نیز به تدریج پرداخت می شود.
بخشنده افزود: تاکنون بیش از ٧ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان از منابع مختلف تامین و به گندم کاران پرداخت شده است.
به گفته وی، از مجموع مطالبات حدود 4 هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که بزودی تامین و پرداخت می شود.
وی درباره خرید کلزا گفت: تاکنون بیش از ٩٧ درصد مطالبات توایدکنندگان دانه های روغنی (کلزا) پرداخت شده است و تا چند روز آینده مابقی مطالبات پرداخت می شود.
وی افزود: براساس آخرین اطلاعات دریافت شده بین 68 تا 70 درصد بهای برگ سبز چای پرداخت شده و مابقی پرداخت می شود.

** وزارت جهاد کشاورزی مطالبات خسارت کشاورزان را پیگیری می کند
به گفته بخشنده، پرداخت خسارت کشاورزان ناشی از بلایای طبیعی سال گذشته چندین هزار میلیارد تومان بود که آن کشاورزانی که بیمه دارند از صندوق بیمه کشاورزی و آنان که بیمه ندارند از ستاد بحران دریافت می کنند .
وی افزود : وزارت جهاد کشاورزی تنها پیگیر مطالبات ناشی از خسارت کشاورزان است.
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت میوه کشور در اولین إجلاس سراسری نقش مدیریت پیشرفته صنعت میوه در توسعه پایدار که از امروز ٣١ مرداد تا ٣ شهریور ماه به مدت سه روز توسط نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور برگزار شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام **٩١٨٦ ** 1070**1561**خبرنگار: هما همت خواه **انتشار:مژگان توانا

انتهای پیام /*

نظر شما