شناسهٔ خبر: 20973310 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

واکنش طالبان به استراتژی جدید ترامپ درباره افغانستان: ترامپ، مغرور است

ایسنا

صاحب‌خبر -
گروه شبه‌نظامی طالبان امروز (سه‌شنبه) با رد استراتژی جدید دونالد ترامپ درباره افغانستان تاکید کرد، این سیاست مبهم است و چیز جدیدی ندارد. واکنش طالبان پس از اعلام استراتژی رئیس‌جمهوری‌ آمریکا صورت گرفت که راه را برای ورود هزاران نظامی آمریکایی بیشتر به این کشور جنگ زده هموار می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در افغانستان گفت: می‌توانم به شما بگویم که چیز تازه‌ای در سخنرانی او وجود نداشت و این سیاست بسیار غیرشفاف بود.

او تاکید کرد، گروه شبه‌نظامی طالبان در حال آماده کردن یک بیانیه رسمی است که به زودی منتشر می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین سخنرانی رسمی برای مردم کشورش به عنوان فرمانده کل قوا از وعده اولیه‌اش درباره پایان دادن سریع به طولانی‌ترین جنگ آمریکا عقب نشینی کرد. او جزئیاتی از طرح‌های خود را مطرح نکرد.

او گفت: به این نتیجه رسیده‌ام که تبعات خروج سریع هم قابل پیش بینی و هم غیرقابل قبول است و خلأیی را ایجاد می‌کند که تروریست‌ها فورا آن را پر خواهند کرد.

یک فرمانده ارشد طالبان هم به خبرگزاری فرانسه گفت: ترامپ هم همان "رفتار مغرورانه‌ای" را که روسای جمهوری سابق از جمله جورج بوش داشته‌اند، نشان می‌دهد. او فقط در حال اتلاف سربازان آمریکایی است. ما می‌دانیم که چگونه از کشورمان دفاع کنیم، این مساله چیزی را تغییر نمی‌دهد. ما نسل‌هاست که این جنگ را ادامه دادیم و نمی‌ترسیم. ما جان تازه‌ای داریم و تا آخرین نفس این جنگ را ادامه می‌دهیم.

او تاکید کرد که این اظهارات ثابت می‌کند که دولت کنونی افغانستان "عروسک خیمه شب‌ بازی" آمریکاست.  

گرچه ترامپ از اعلام جزئیاتی درباره شمار نیروها خودداری کرد اما مقام‌های ارشد کاخ سفید می‌گویند که او به وزیر دفاع خودش مجوز استقرار حدود 3900 نیروی دیگر در افغانستان را داده است.

یک فرمانده شبکه حقانی که از متحدان طالبان است و گمان می‌رود با ارتش پاکستان ارتباط دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: ترامپ ثابت کرده است که یک "صلیبی" است. اظهارات او ثابت می‌کند که او می‌خواهد کل امت مسلمین جهان را از میان بردارد.

پیش از اعلام استراتژی جدید ترامپ درخصوص افغانستان، طالبان در نامه‌ای سرگشاده به او هشدار داده بود تا نیروهای بیشتر اعزام نکند و خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شود.

نظر شما