شناسهٔ خبر: 20972023 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

موضوع آب به حالت امنيتي رسيده است

موضوع آب به حالت امنیتی رسیده است و اولین برنامه‌ریزی براي آب باید درباره آب آشامیدنی مردم باشد

صاحب‌خبر -
روز نو :
موضوع آب به حالت امنیتی رسیده است و اولین برنامه‌ریزی براي آب باید درباره آب آشامیدنی مردم باشد
به گزارش روز نو : یکی از دلایل اصلي مشکل آب در كشور سوء مدیریت یکپارچه‌است
بحران آب واینکه در آینده جنگ آب خواهیم داشت، واقعیت دارد
قدرت، احمدي‌نژاد را فریب داده بود
نکته‎ای که موجب شد احمدی‎نژاد از زیر پرچم اصولگرایان خارج شود اطرافیان او بودند
او فکر می‎کرد در 11 روز خانه نشینی‎اش مردم به خیابان‎ها می‎ریزند و از او حمایت می‎کنند
فراکسیون ولایی درپی ماجرای خانه نشینی احمدی‎نژاد قصد داشت عدم کفایت او را به صحن آورد
رفتار بد احمدی‎نژاد دردوره دوم به ویژه تقابل با مقام‎معظم رهبری باعث شد او و اصولگرایان میدان سیاست را از دست بدهند
بزرگي مي‌گفت این احمدی نژاد ، احمدی نژاد قبلی نیست، سحر و جادو شده است، باگذشته تفاوت پیدا کرده است
احمدي‌نژاد به دنبال گروكشي بود. او با اتکا با آرای خود قصد داشت اهداف سیاسی‎اش را پیش ببرد
افکارعمومی و مطالبات جامعه در این مدت تغییر کرده است و تقسیم جامعه به دو بخش 96 درصدی و 4درصدی را قبول ندارد
امروز فاصله طبقاتی درکشور بسیار زیاد شده در حالی که هدف انقلاب و حرکت امام خمینی(س) این نبوده است
تعاملی را که میان مجلس فعلی و قبلی با این دولت شاهديم در هیچ زمانی وجود نداشته است
بدون شک بعضی از دبیران و کارپردازان هیات رییسه، تعاملاتی با دولت دارند
نمونه تعامل دولت ومجلس سرپوش‌گذاشتن بر بعضی گزارش‌هايی است که باید به نمایندگان ارائه شود اما این اتفاق نمی‎افتد
مجلس با دولت تعامل دارد ولی دولت با مجلس تعامل خوبی ندارد
برخي از شخصيت‌هاي سياسي در ايران هستند كه وقتي با آن‌ها از نزديك به گفت‌وگو مي‌نشيني، فرسنگ‌ها با آنچه كه در جايگاه حقوقي خود هستند، تفاوت دارند. يكي از اين افراد، حجت‌الاسلام والمسلمين سید ناصر موسوی لارگانی است، مردي كه براي بازديد از تحريريه روزنامه و گفت‌وگو به دفتر «قانون» آمد. اين نماينده مجلس براي حوزه انتخابيه خود بسيار نگران بود و در ميان گفت‌وگو بارها از مشكلات اين حوزه سخن گفت. موسوي‌لارگاني، خود را از جريان پايداري جدا مي‌داند ولي خود را دلسوز نظام، كشور و مردم معرفي مي‌كند. در ادامه، متن گفت‌وگو را با اين نماينده حوزه انتخابیه فلاورجان درباره مسائل محلي و ملي مي‌خوانيد.
چه اتفاقي براي مجموعه جمنا افتاد كه نتوانست نتيجه خوبي براي اصولگرايان داشته باشد؟
متاسفانه گروه‎های مختلف اصولگرا درکشور نسبت به اصلاح‎طلبان در انجام کارهای گروهی، اتحاد و انسجام لازم را ندارند. در مجموع جلساتی که دوستان اصولگرا تشکیل دادند به این نتیجه رسیدند كه اگر مي‎خواهند در انتخابات، موفقيتي به‎دست آورند باید وحدتي بین گروه‌های مختلف در جريان اصولگرايي حاصل شود. از همين رو گروه جمنا را تشکیل دادند. اين گروه توانست تاحدودی موفق عمل كند اما در مجموع، قرار بود فعاليت‎هاي جمنا به گونه‎اي پيش‎رود كه در نهايت، يك گزينه به عنوان فرد مورد قبول از جريان اصولگرايي براي انتخابات معرفي شود كه اين موضوع مورد پذيرش عده‎اي قرار نگرفت و همين موضوع موجب شد نتیجه اصلی که پیروزی در انتخابات رياست جمهوري بود، نصيب اصولگرايان نشود. البته نبايد فراموش كرد هدف از تشکیل جمنا فقط شركت در انتخابات ‎ریاست‌جمهوری نبود بلکه هدف، اتحاد و انسجام بيشتر در ميان اصوالگرایان بود. از همين رو جلسات زیادی در سطح کشور جهت عضو گیری صورت گرفت كه اين جلسات همچنان ادامه دارد. باوجود عضوگیری‎های صورت‌گرفته، جمنا هنوز نتوانسته شکل‎گیری لازم را ميان نيروهاي خود بعد از انتخابات به وجود آورد. در کلانشهرها، اصلاح‌طلب‎ها نسبت به اصوالگرایان متحدتر ومنسجم‌تر بودند، آن‎ها در بحث انتخابات شوراها و ریاست جمهوری برنامه‌ریزی دقیقي داشتند. وقتی تصمیم بر اين شد كه برخي در لیست بمانند و بقیه کنار بروند این اتفاق افتاد.
دلايل شكست‎هاي پي‎درپي اصولگرايان را كه از سال 92 آغاز و تا انتخابات رياست‌جمهوري 96 ادامه داشت، در چه مي‎بينيد؟
اصلاح‎طلبان در بسياري از موارد، اتحاد و انسجام ندارند اما در مواقع حساس و جاهایي که باید وارد میدان رقابت شوند، خوب عمل می‎کنند و يك انسجام خوب درون جريان خود به وجود مي‎آورند. براي مثال سال 92 آقای عارف برخلاف برنامه‌ریزي‌های انتخاباتی داشتند بسيار راحت کنار رفتند اما اصولگرایانی که در انتخابات بودند با وجود اینکه بیشتر افراد می دانستند جایگاهی ندارند ولی حاضر نشدند کنار بروند و میدان را با 250 هزار رای واگذارکردند؛ یعنی ميزان اختلافي که به مرحله دوم کشیده نشد فقط 250 هزار رای بود. اگر یک نفر کنار رفته بود شاید این مشکل پیش نمی‌آمد. از دلایل مهمی که اصولگرایان موفق نیستند نداشتن ليدر است، فردی که بتواند یک اجماع را به‌وجود بیاورد. اصلاح‌طلب‌ها لیدر دارند، اگر حرفی زده بشود دیگران حاضر به پیروی هستند. مقام معظم رهبری به دليل دید بازي که دارند، فرمودند « تو مو می‌بینی ومن پیچش مو» به آقای احمدی نژاد توصیه کردند که شما حضور پیدا نکنید، ایشان روزهای اول گفتند سمعا وطاعتا شرکت نمی‌کنم اما سر بزنگاه، آنجایی که باید از جمنا یا طیف اصولگرایان دفاع می‌کرد باعث تفرقه شد. باآنکه می دانستند این افراد جایگاهی نداشته، پرونده قضایی دارند و تایید نمی‌شوند، آن‌ها را وادار به ثبت نام درانتخابات می‌کند.ازاين‌رو باعث تفرقه شد، عده‌ای گفتند حالا که فلان شخص تایید نشد پس ما درانتخابات شرکت نمی‌کنیم یا اگر شرکت کنیم به فلان شخص رای نمی دهیم. نکته دیگری که باعث عدم موفقیت ما شد این بود كه اصلاح‌طلبان هرمطلبی که در دست داشته باشند ازکاه، کوه می‌سازند ولی اصولگرایان نجابت به خرج می دهند و بسياري از مطالب را نمی‌گویند. در همین بحث انتخابات ومناظرات بین کاندیداها، راحت می شد جواب روحانی یا آقای جهانگیری را داد اما بسياري از مطالب را بیان نکردند زیرا مباحثی که مطرح می‌شد نظام را زیر سوال می برد. بحث امنیت کشور مطرح است و موشک‌هایي که در کشور تولید می‌شود باعث افتخار کشور است. درنظر بگیرید در دفاع مقدس حاضرنبودند حتی سیم خاردار به ما بدهند اگر می‌خواستیم تهیه کنیم باید هفت خوان رستم را طی می‌کردیم تا بتوانیم سیم خاردار تهیه کنیم، الا ن با افتخار توانستیم موشکی که بدن صهیونیست‌ها را به لرزه درآورد و باعث وحشت آمریکا شود، بسازیم. بعضی مواقع، اگر برخی صحبت‌ها جواب داد شود و مطلبی درمقابل آن مطرح شود، نظام وحرکت نظام را زیر سوال می‌بریم بنابراين باید سکوت کرد و جواب نداد. در دوره گذشته درسال 92 آقای روحانی بحث گازانبری مطرح کردند، در این دوره دیدند آن بحث یک بارتکرار شده بحث لوله را به‌کاربردند؛ جواب آن را می‌شد داد اما این مسائل امنیت نظام ومسائل امنیتی کشور است و باید از نظام دفاع کرد.
برای احمدی‎نژاد که روزی با حمایت اصولگرایان به قدرت رسید چه اتفاقی افتاده است که امروز به نوعی در مقابل اصولگرایان قرار گرفته است؟
احمدی‌نژاد توهم داشت، در دوره اول انتخابات ریاست‌جمهوری به گونه‎ای صحبت‎ کرد که بسیاری از اصلاح‎طلب‌ها نیز به او رای دادند، از نمونه این رفتارها می‎توان به سخنان او در جلسات عوامانه علیه مرحوم رفسنجانی اشاره کرد. تا آن زمان کسی عليه آقای هاشمی صحبت نکرده بود، ایشان این جسارت را داشت وصحبت می‎کرد. مردم می‎گفتند این شخص فرد شجاعی است و به درد ریاست‎جمهوری می‎خورد. تکرار شعارهای بی‎نظير شهید رجایی كه شعار و عملش یکسان بود از دیگر دلایل موفقیت احمدی‏نژاد در انتخابات ریاست جمهوري بود. اما نکته‎ای که موجب شد احمدی‎نژاد از زیر پرچم اصولگرایان خارج شود اطرافیان او مانند رحیم مشایی و حمید بقایی بودند. این افراد باعث شدند که توهمی برای احمدی‎نژاد ایجاد شود که او 24میلیون رای دارد. احمدی‎نژاد به این باور رسیده بود که مردم 24 میلیون به او رای دادند و جایگاه او جایگاه کوچکی نیست. او فکر می‎کرد در يازده روز خانه‌نشینی‎اش، مردم به خیابان‎ها می‎ریزند و از او حمایت می‎کنند، ولی در عمل شاهد آن بودیم که هیچ اتفاقی نیفتاد.
مجلس در مقابل احمدی‎نژاد چه اقدامی انجام داد؟
فراکسیون ولایی مجلس درپی ماجرای خانه نشینی یازده روزه احمدی‎نژاد قصد داشت برای طرح موضوع عدم کفایت او به صحن علنی ورود کند. خبرموثق دارم افرادی که به احمدی‌نژاد گفتند درخانه بست بنشیند تا کمی وضعیت تغییرکند، رفتند و گفتند اگر نیایی، کار تمام است. او در پاسخ به سوال مجلس در خصوص موضوع خانه‌نشینی و قهر یازده روزه‎اش، این ماجرا را از اساس انکار کرد. قدرت، او را فریب داده بود. اگر احمدی‌نژاد مثل دولت اولش عمل می‎کرد تبدیل به یک اسطوره در تاریخ ایران می‎شد و تا این ایده وجود داشت، اصوالگرایان میدان‌دار عالم سیاست بودند. رفتار بد احمدی‎نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری، به‌ویژه تقابل با مقام‎معظم رهبری باعث شد او و اصولگرایان، میدان سیاست را از دست بدهند. او از چشم افتاد و اصوالگرایان نيز درانتخابات 92 نتواستند میدان را دوباره به دست بگیرند.
موضوع عدم کفایت احمدی نژاد درصحن علنی مجلس مطرح شد ؟
خیر، این موضوع درکمیسیون تلفیق مطرح شد، یکی از علمایی که جزو سران اصولگرا بودند در آن يازده روزی که احمدی‌نژاد خانه‌نشین بود در مسافرت بودند. ایشان در جلسه کمیسیون تلفیق گفتند آقای احمدی‌نژاد کسالت دارند ومریض هستند، بنده می‌روم و با او صحبت می‎کنم. فردای آن روز در صحن مجلس، از ايشان سوال کردم موفق شدید احمدی نژاد راببينید که در پاسخ گفتند به بنده اجازه نمی‎دادند ایشان را ببينیم، بعد از اصرار گفتند فقط 5 دقیقه می توانید با او ملاقات کنید. آن عالم بزرگوار گفت نزدیک به 45 دقیقه با احمدی‌نژاد صحبت کردم اما نتیجه‎ای در بر نداشت. عین کلام ایشان این بود «این احمدی نژاد ، احمدی نژاد قبلی نیست. سحر و جادو شده است، باگذشته تفاوت پیدا کرده است».
احمدی نژاد در آن روزها به نوعی قصد گرو کشی داشت؟
بله، تاحدودي شرایط این‌گونه بود و او با اتکا با آرای خود قصد داشت اهداف سیاسی‎اش را پیش ببرد.
سال 84 احمدی‎نژاد با اتکا به شعارهای پوپولیستی توانست درمقابل هاشمی‎رفسنجانی به پیروزی برسد، چه اتفاقی افتاد که این سبک شعارها که در سال 96 نیز تکرار شد، مورد پذیرش مردم قرار نگرفت؟
به هرحال افکار عمومی و مطالبات جامعه در این مدت تغییر کرده است و تقسیم جامعه به دو بخش 96درصدی و 4درصدی را قبول ندارد. امروز فاصله طبقاتی درکشور بسیار زیاد شده در حالی که هدف انقلاب و حرکت امام خمینی(س) این نبوده است. امام خمینی(س) فرمودند حاضر نیستم یک نفر از این کوخ‌نشین‎ها را با صدها نفر کاخ‌نشین معاوضه کنم و بارها به مسئولان توصیه کردند این پا برهنه‌ها بودند که شما را به این میز و جایگاه رساندند و باید با تمام توان از حقوق این قشر در برابر ظالمان دفاع کرد. درحال حاضر ما شاهد آن هستیم که بعضی از افراد که جزو وابستگان به بعضی از مسئولین هستند، در ماه درآمد میلیاردی دارند. یکی دیگر از دلایلی که شعارهاي این دوره نتواستند موفقیتی برای اصولگرایان به همراه داشته باشند این است که طرف مقابل، شعارهای پوپولیستی قوی‎تري بیان می‎کرد. آن‎ها می‎گفتند رقبای ما افرادی هستند که اول انقلاب و دهه 60 اعدام‎های زیادی داشتند و آن‎ها با حضور در راس قدرت بین مردم دیوار خواهند کشید.
چندی پیش مراسمی با حضور چهره‎های شاخص اصولگرایی برگزار شد که در آن فردی مانند تتلو نیز حضور داشت؛ نمونه این‎گونه رفتارها را از سوی اصولگرایان در ایام انتخابات با دیدار آقای رئیسی و تتلو شاهد بودیم، چگونه ارزیابی می‎کنید؟
ابتدا باید درمورد عکس معروف انتخابات توضیح بدهم. آقای رئیسی ناخواسته وارد جلسه‎ای شد و در آنجا با تتلو دیدار کرد. عکسی که منتشر شد به ضرر رئیسی تمام شد. برخي به رئیسی گفته بودند، تتلو فرد سابق نیست و توبه کرده است وسرودهای انقلابی و مذهبی می‎خواند. رئیسی با فرض اینکه تتلو دیگر فرد سابق نیست در آن جلسه شرکت کرد و عکس آن در رسانه‎ها پخش شد. عرض بنده این است اگر فرد یا افرادی باشند که گذشته خوبی ندارند، اگر پشیمان شدند نباید آن‎ها را طرد کنیم. امروز یکی از مشکلات کشور این است كه اگر فردی، زنداني یا مرتکب جرمی شده، دیگر هیچ جایگاهی در خانواده وجامعه ندارد.
برخی مطرح می‎کردند که حضور بعضي کشورهاي 1+5در قرارداد توتال مانع تحریم‎های احتمالی جدید خواهد شد. نظر شما در این خصوص چیست؟
این موضوع که بعضی ازکشورهای اروپایی با آمریکایی‎ها در مورد تحریم‎ها علیه ایران هم صدا نشدند، قابل قبول است. ما شاهد این بودیم که سنا تحریم‎های قبلی را تمدید و تحریم‎های جدیدی را تصویب کرد آن‎هم درحالی که مدعی به پایبندی به توافق 1+5 است. جان کری در زمان وزارتش عنوان کرد بانک‎ها می توانند با ایران مراوده داشته باشند، این موضوع به صورت زبانی مطرح شد اما هیچ‌گاه مکتوب و عملی نشد و هیچ بانک بزرگ اروپایی حاضر نشده با بانک‎های ما ارتباط برقرار کند. بانک‎های خرد وکوچک ارتباطاتی برقرارکردند اما همین توتال وقتی قرارداد بست از او سوال شد اگر تحریم‎ها برگشت شما چکار می‌کنید، به طور رسمی اعلام کرد ما تابع قوانین بین المللی هستیم؛ یعنی ما به این قرار داد پایبند نیستیم. چین در همان زمان تحریم‌ها یکی از مشتري‌های نفت ایران بود. نفت را مناسب خریداری می‎کرد اما پولی به ایران نمی داد ،پول را بلوکه می‎کرد و می‌گفت بیایيد جنس‎های بنجل کشورمان را ببرید. این موضوع ضربه سنگینی به کشور وارد می‎کرد. از یک طرف نفت فروخته شده ازدست رفته بود و از طرف دیگر، پولی به ما داده نمی‎شد. کالاهایي به ما می دادند که در کشور با کیفیت‌تر تولید می‎کردیم. این موضوع که نفت با قیمت پایین به‌فروش برسد و پولی نيز در اختیار ما قرار نگیرد افتخاری نیست. بنده این سوال را از وزیر نفت پرسیدم اما ایشان جواب قانع‌کننده‎ای به من ندادند. درمورد فروش نفت در دولت قبلی سوال شد پول 100 هزار بشکه نفت کجا رفته توضیح قانع کننده‌ای به من داده نشده است. طبق گفته وزیر، در زمان احمدی نژاد 900هزار بشکه نفت صادر می‎شد. شما محاسبه کنید هر بشکه به قیمت 100دلار فروخته شود پولش چقدر می‎شود، در حال حاضر بیش از 3میلیون بشکه با بیش از 45 دلار به‌فروش می رسد پول نفت چقدر می‎شود و به کجا می‎رود. چرا گزارشی بابت سه میلیون بشکه نفتی که صادر می‎شود ارائه نمی‎شود؟
نقش هيات رییسه مجلس در عدم دخالت در تصمیم‎های دولت چیست؟
تعاملی که میان مجلس فعلی و مجلس قبلی با این دولت شاهد بودیم در هیچ زمانی و میان هیچ دولت و مجلسی وجود نداشته است. دولت قبل، اصلاح بودجه را مطرح کرد و مجلس آن را ردکرد، درصورتی که دولت و مجلس، اصولگرا بودند. برخی از وزرایی که در این مجلس رای اعتماد گرفتند دوبار در مجلس قبل رد شدند. بدون شک بعضی از دبیران و کارپردازان هیات رییسه، تعاملاتی با دولت دارند که نمونه آن سرپوش‌گذاشتن بر بعضی گزارش‌هايی است که باید به نمایندگان ارائه شود اما این اتفاق نمی‎افتد.
تعامل میان مجلس و دولت در این دوره را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
تعامل باید دوطرفه باشد. به نظرم در حال حاضر این تعامل بیشتر یک طرفه است. مجلس با دولت تعامل دارد ولی دولت با مجلس تعامل خوبی ندارد. امروز شاهد آن هستیم که هرگاه کار خوب و با نتیجه خوبی همراه می‎شود، دولت محترم زحمت کشیده و هرگاه اتفاق منفی می‎افتد این‌گونه القا می‎کنند که مجلس تصویب کرده است.
موضوعی در خصوص سوال از رییس جمهور در مورد موسسات مالی واعتباری مطرح که با حواشی مختلفی همراه شد، اصل ماجرا از چه قرار بود ؟
وقتی بحث سوال از رییس‌جمهور مطرح شد با افراد صحبت و آن‎ها امضا کردند. مشکل موسسات مالی واعتباری به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده که گریبان کشور را گرفته است. بنده سه دوره در کمیسیون اقتصادی مجلس بودم. وقتی وزیر به مجلس می‌آید سوالی که مربوط به بانک مرکزی و بانک‌ها می شود، می‎گوید هیچ ارتباطی به من ندارد بانک مرکزی زیر نظر من نیست، اگر درجلسه حضور دارم به احترام دعوت نمایندگان مجلس است. از طرفی بانک مرکزی نيز پاسخگوی این مشکلات نیست. در چنین مواقعی دو راه برای نمایندگان وجوددارد. طبق ماده 236 آيین نامه، تخلفات بانک مرکزی به قوه قضايیه ارجاع شود يا موضوع سوال از رییس جمهوری را مطرح کنند. البته بعید می‌دانم این سوال حتی اجازه طرح شدن در مجلس را داشته باشد و به سرانجام برسد. چند جلسه درمورد نامه برگزار شد و همه سلیقه‌ها از فراکسیون امید، فراکسیون ولایت که به نوعی آقای جلالی تعزیه‌گردان آن است و فراکیسیون ولايی، در آن شرکت و نامه را امضا کردند. دلیل را هم عرض کردم اگر جلوی مشکل را نگیریم شاید کشور دچار مشکل و تجمعات مردمی شود. سپرده‌گذاران کارد به استخوان‌شان رسیده، افراد تمام هستی‌شان را براساس تابلويي که زیر آن نيز نوشته شده موسسه مالی واعتباری فلان و زیر نظر بانک مرکزی سرمايه‌گذاري كرده‌اند؛ درصورتی که بانک مرکزی هم اعلام نکرده مجوز داده یا خیر؟ بااین شیوه سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کردند. براي مثال ثامن الحجج یکی از موسسات مشکل‌دار است. 450 شعبه در سراسر کشور دارد كه چندین سال است فعالیت می‌کند. به نظر بنده باید اولین شعبه كه زده می‌شود اگر مجوز ندارد بانک مرکزی سريع اقدام به جمع کردن آن موسسه کند نه اینکه سپرده‌های مردم جمع شود سپس پول‌های مردم درخرید زمین و مسکن و جاهای دیگر سرمایه‌گذاری شود، بعد اعلام کنند این موسسه مجوز ندارد. البته موسسه کاسپین مجوز دارد یعنی ازبانک مرکزی مجوز گرفته و درسایت بانک مرکزی مجوزش هست اما در حال حاضر بانک مرکزی مسئولیتی در قبال کاسپین نمی پذیرد. ما نمی‌گویيم مسئولیت بپذیرید اما دست‌كم بانک مرکزی نظارت داشته باشد. این موسسات که به مشکل برخوردكرده به‌خاطر سود بیش ازحدی است که بیشتر ازآن چیزی که قانون تصویب کرده به سپرده ها داده است. درحالي که بانک مرکزی و شورای پول واعتبار، اعلام کرده 15 درصد به سپرده سود تعلق بگیرد، موسسه مالی واعتباری 25 درصد سود می‌داده‌است. بانک مرکزی باید برخورد می‌کرد. چه فعالیتي قرار است صورت بگیرد که موسسه اعتباری می‌تواند 25 درصد سود بدهد. اگر بانک مرکزی نظارت داشت شاید این مشکلات پیش نمی‌آمد.
آیا شروع کار موسسات مالی و اعتباری، در دولت روحانی بود که مجلس انتظار پاسخگویی از او را دارد؟
تعدادی از این موسسات قبل از دولت روحانی و برخی از آن‎ها مانند کاسپین در دولت روحانی شروع به کار کردند. وقتی حرف از بانک مرکزی به میان می‎آید منظور شخص سیف نیست. یکی از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی نظارت بر موسسات پولی، مالی و اعتباری است که در این دولت و دولت قبل، این وظیفه به خوبی انجام نشده است.
حجم انتقادهایی که از سوی اصولگرایان به دولت روحانی وارد می‎شود در مقایسه با عملکرد دولت احمدی‎نژاد قابل مقایسه نیست، این حجم از انتقادها را تا چه میزان سیاسی و تا چه میزان از سر دلسوزی می‎بینید؟
بي شک در چنین مواردی مقاصد سیاسی نیز در نظر گرفته می‎شود اما همه این موضوعات مرتبط با مسائل سیاسی نيست، اگر شما یک بررسی اجمالی کنید، بازار مسکن در سال 90 و91 رونق بیشتري داشته و در حال حاضر که قیمت مسکن تثبیت شده است، آن رونق وجود ندارد. امروز خانه در تهران با قیمتی به مراتب کمتر از سال 91 به فروش می‎رسد اما باز طالب ندارد، زیرا مردم پول ندارند. بسياري از افرادی که در آن ایام مشغول به کار بودند امروز بیکار هستند و قدرت خرید از آن‌ها گرفته شده است. اگر اعتراضاتی ازسوی برخی بزرگان مطرح می‎شود دلیل آن، رکود و درآمد پایین مردم است. شاید بعضی مشکلات مثل مشکلات فسادمالی دردوره های قبل بیشتر بوده ولی درآمد وقدرت خرید مردم این‌قدر پایین نبوده است.
به نظرشما اولویت تمركز دولت دوازدهم بايد بر چه مسائلی باشد ؟
مقام معظم رهبری اولویت را مشخص کرده‌ا ند،« اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال». به نظرم باید این اولویت را دولت برخودش واجب بداند و در این مسیر گام بردارد. مقام معظم رهبری بسیار تاکید برجلوگیری از واردات بی رویه داشتند اما شاهد واردات بی‌رویه هستیم. ایشان روی بحث قاچاق کالا تاکید كرده فرمودند کالای قاچاق را هرکجا دیده شد، معدوم کنید اما امروز شاهد آن هستیم که کالای قاچاق، فراوان یافت می‎شود. بیاییم میدان را برای تولیدکنندگان داخلی بازکنیم. شاید قسمتی از مشکلات فعلی حل شود. در حال حاضر آمار طلاق بسیار بالا رفته و درصد قابل توجهی از ازدواج‎ها به ثمر نمی‎رسد، همین موضوع موجب بالارفتن مشکلات اجتماعی در جامعه شده است.
چرا در مساله قاچاق نهادهای دیگر ورود نمی‎کنند؟
یکی از مشکلات مطرح‌شده آن است که می‌گویند وسایل الکترونیکی یا دستگاه ایکس‎ری جهت بررسی کالاها نداریم، بعد عنوان کردند حدود 13یا 14 دستگاه ایکس‌ری بیشتر درکشور موجود نیست.
درجایگاهی که دستگاه ایکس‌ری هست تخلف کمتر دیده می شود. مقام معظم رهبری فرمودند ما وقتی توصیه به جلوگیری از جنس قاچاق می کنیم منظور دو بوکس سیگاری که در یک مغازه یا مقدارکمی لوازم خانگی نیست، بروید با‎ افرادی برخورد کنید که به صورت عمده، جنس قاچاق را وارد کشور می‎کنند. رهبر معظم انقلاب فرمودند از مبدا جلوی کارگرفته شود افرادی که با کانتینرها جنس را وارد کشور می‎کنند جلوی آن‌ها بایدگرفته شود.
چندین روزنه برای ورود کالای قاچاق به ایران وجود دارد، یکی گمرکات هستند که می‎گویند امکانات لازم برای بازرسی در آن‎ها وجود ندارد. از طرفی مناطق آزاد محملی شده برای وارادت درصورتی که فلسفه تشکیل منطقه آزاد، تولید کالا و صادرشدن آن در کشور است. درواقع این مناطق قرار بود فقط برای صادارات باشند اما درمناطق آزاد کشور فقط کالای خارجی وجود دارد و کالای داخلی یافت نمی‎شود. مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‎های خود در اواخرسال 95 فرمودند كه: دولت باید کالای قاچاق را برخود حرام کند. همچنین رهبر انقلاب اوایل سال 96 فرمودند كه حرام شرعی است کالایی که در کشور تولید می‎شود مشابه خارجی آن در داخل مورد استفاده قرار گیرد. بعضی مسائل، قابل طرح و بیان در سطح رسانه نیستند، همه نهادها باید به مساله قاچاق کالا به صورت جدی وارد شوند.
اینکه گفته می‎شود حجم قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده، حقیقت ندارد.
بي‌توجهي دولت به مشكل يارانه‌ها و اقدام نكردن براي حذف دهك‌هاي سرمايه‌دار به دلیل واهمه های سیاسی نیست ؟
واهمه سیاسی هست البته در هر زمانی بهانه‌ای وجود داشته است. زمانی می‌گویند انتخابات است صلاح نیست، بیشتر دنبال این موضوع هستند تا نارضایتی انجام نشود زمانی دولت تصور می کرد اگر به اختیارمردم گذاشته شود تعداد قابل توجه‌ای از گرفتن یارانه انصراف می دهند اما دیده شد كه اضافه تر شدند بنابراين باید دولت قاطعانه وارد شود. زمان هدفمندی یارانه وتوجیه آن در مجلس گفته شد 70 درصد انرژی را 30 درصد جامعه استفاده می کنند، می خواهیم از آن 30 درصد که 70 درصد انرژی را مصرف می‌کنند بگیریم به 70 درصد جامعه بدهیم. درآن زمان افرادی که این ایده را داده بودند به همه افراد جامعه، حتی كساني که در خارج از کشور زندگی می‌کردند نيز یارانه می‌دادند. این دولت، یارانه افراد خارج از کشور را قطع کرده است. عملکرد با بیان و توجیحی که برای تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها داشتند تضاد داشت. دولت قبل برای پرداخت اولین یارانه نقدی 18 هزار میلیارد هزینه کرد كه 10 هزارمیلیارد از بانک مرکزی و8هزارمیلیارد از فروش نفت بود. یا عکس این ماجرا نيز وجود دارد؛ زمانی به بنزین یارانه پرداخت می‌شد یارانه بنزین را برداشتند، بنزین گران شد تا يارانه نقدی پرداخت شود. به نظرم قانون را نه دولت قبل و نه دولت فعلی اجرا نمی کنند.
در رابطه با بحران آبي كه در استان‌هاي مختلف به ويژه اصفهان وجود دارد چه برنامه‌اي بايد طراحي كرد؟
بحران آب واینکه در آینده جنگ آب خواهیم داشت واقعیت دارد. نه فقط در اصفهان یا ایران بلکه در بسياري از کشورها، مشکل بحران آب خواهد بود. به دستورمقام معظم رهبری، صندوق توسعه ملی تاسیس شد و علت تاسیس این صندوق استفاده نسل‎های آینده از نفت است. ايشان فرمودند 20درصد فروش نفت ذخیره شود و دولت حق استفاده از آن را ندارد ولي براي جمع‌آوري آب‌هاي مرزي اجازه برداشت از اين صندوق را صادر كردند و اين توجه برگرفته از اهميت موضوع آب است. برخی از استان درمساله آب به خط قرمز رسیدند و وزیر کشاورزی نيز بیان کرد كه استان کرمان و اصفهان آب آشامیدنی آن‎ها به مخاطره افتاده است.
مشكل اصلي كجاست؟
یکی از دلایل مشکل آب را سوء مدیریت یکپارچه می‌دانم. در دولت قبلی، مسئولان به استان‎ همجوار ما اعلام کردند كه هرچه می توانید آب برداشت کنید و اگر آبي باقي ماند برای بقیه استان‌ها باشد. در استان اصفهان و استان‌های همجوار درمورد آب اختلافات و درگیرهايی صورت گرفته است. کشاورزان شرق استان اصفهان تجمع کردند و لوله انتقال آب به یزد را شکستند و دراین درگیری، تعدادی از هم‌ميهنان آسیب جدی دیدند. به نظرم مشکلات آب به سوء مدیریت و برداشت های بی رویه آب زیرزمینی وحتی سطحی برمی‌گردد. طرح های اجرا شده که نه قانونی و عرفی است و نه شرعی، به صرفه نیست. برخي آب پمپ‌پاژ شده را هفتصد متر به بالای کوه بردند و درآنجا در‌خت بادام و هلو کاشتند در صورتي‌كه ریشه این درختان نمی‌تواند در سنگ نفوذ وحرکت کند و در نهايت درختان خشك مي‌شوند؛ اين تنها نمونه‌اي از سوءمديريت آب است.
استان اصفهان ازنظر آب آشامیدنی مشکل دارد ولي آب استان را چندصد کیلومتر انتقال مي‌دهند به استان دیگری که از آن آب استفاده شرب، کشاورزی وصنعتی می‌شود. وقتی استانی آب ندارد، این مورد برای مردم غیر قابل قبول است که آب به جای دیگر منتقل شود. موضوع آب به حالت امنیتی رسیده است و اولین برنامه‌ریزی براي آب باید اول درباره آب آشامیدنی مردم باشد و بعد به سراغ مشكلات صنعت و كشاورزي رفت.زاينده رود، رودی که سال‌ها آب درآن جریان داشته، امروز به رودخانه فصلی تبدیل شده‌است. به تالاب گاوخونی پساب وارد می‌شود و اگر آب به تالاب نرسد خشک می‌شود. خشک شدن تالاب باعث گرد و غبار اسید و نمکی می‌شود و این گردوغبار تهران را نيز تهدید می‌کند.
باید یک برنامه‌ریزی جامعی صورت بگیرد. سازمان محیط زیست اصفهان طرحی ارائه داد که مورد اعتراض تشکل‌های محیط زیستي و ما نيز قرار گرفت. آن‌ها می‌خواستند آب را با لوله از غرب به سمت شرق اصفهان هدایت کنند و با این کار طراوت، زیبايي و آثار باستانی شهر اصفهان را ازبین می برد. شهر اصفهان در دنیا به زاینده‌رود وپل‌های آن مشهور است.
اگر این کار صورت بگیرد محیط زیست اصفهان زیر سوال می‌رود. پل دوقوسی در فلاورجان وجود دارد كه در نوع خودش بی نظیر است و این تنها پل‌دوقوسی در کشور بوده و این آثار سبب جذب توريست مي‌شود.

قانون

نظر شما