شناسهٔ خبر: 20971461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی استان:

کرمانشاه به هواپیمای آب‌پاش نیاز دارد

نمایندگی کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه بر ضرورت تجهیز استان به هواپیمای آبپاش برای مقابله با آتش سوزی‌ عرصه‌های منابع طبیعی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

مراد شیخ‌ویسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، خرید هواپیمای آب پاش را برای نجات جنگل های زاگرس در برابر حریق ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به صعب العبور بودن مناطق جنگلی استان و غنی بودن عرصه های منابع طبیعی از پوشش گیاهی، ضرورت خرید هواپیمای آب‌پاش برای مقابله با حریق در موارد بحرانی بیشتر است.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه از چند سال پیش پیشنهاد خرید هواپیمای آب‌پاش را برای استان مطرح کرده‌ایم، بیان کرد: جایگاه استقرار هواپیمای آب پاش در استان مشخص شده و پایگاه آن نیز ایجاد شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اضافه کرد: اگر این هواپیمای آب‌پاش خریداری شود می‌تواند در مواقع بحرانی در اطفای حریق عرصه‌های منابع طبیعی استان‌های غربی کشور همچون ایلام، لرستان، همدان، کردستان و کرمانشاه مفید باشد.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه به دلیل قرار گرفتن در زاگرس میانی مرکزیت استان های غربی را در اختیار داشته و همین اهمیت خرید هواپیمای آب‌پاش را برای این استان ضروری می‌کند، اضافه کرد: استان کرمانشاه به همه استان‌های غربی نزدیک بوده و لذا در صورت برخورداری استان از هواپیمای آب پاش، این هواپیما در مواقع بروز حریق سریعتر می تواند به استان های دیگر برود.

شیخ‌ویسی با اشاره به انعقاد قرارداد با وزارت دفاع برای تامین بالگرد جهت اطفای حریق در مناطق صعب العبور استان در شرایط بحرانی، اظهار کرد: اگرچه این بالگردها می‌توانند در اطفای حریق اثرگذار باشند، اما بهترین اقدام برای مقابله سریعتر و بهتر با حریق خرید هواپیمای آب‌پاش است.

این مسئول در ادامه با اشاره به ناکافی بودن تجهیزات اطفای حریق در سطح دهیاری‌ها، اظهار کرد: اعتباری که برای خرید تجهیزات لازم برای اطفای حریق توسط نیروهای مردمی و داوطلب در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌گیرد به اندازه‌ای نیست که بتوان آنها را به امکانات اولیه اطفای حریق مجهز کرد.

 شیخ‌ویسی ادامه داد: اگر اعتبارات به اندازه‌ای باشد که بتوانیم سالانه بین هزار تا دوهزار نفر از افراد بومی را به امکانات اولیه اطفای حریق مجهز کنیم، آنها خواهند توانست در مواقع آتش سوزی به داد منابع طبیعی رسیده و نقش مهمی در اطفای سریع آتش داشته باشند.

شیخ‌ویسی هزینه تهیه هر پکیج اطفای حریق برای افراد بومی را حدود 100 هزار تومان دانست و افزود: سال گذشته حدود 150 میلیون تومان برای تجهیز نیروهای بومی به تجهیزات اطفای حریق هزینه شد.

وی با بیان اینکه امسال در برنامه داریم 350 میلیون تومان تجهیزات اطفای حریق خریداری و در اختیار دهیاریها قرار دهیم، اضافه کرد: هنوز هیچ پولی در اختیار منابع طبیعی استان قرار نگرفته است.

انعقاد قرارداد با حدود 60 نفر دیده‌بان برای حفاظت و حراست مطلوب‌تر از عرصه‌های منابع طبیعی استان، ساماندهی حدود دو هزار نفر در مناطق بحرانی، آموزش مردم در مناطق بحرانی حریق در استان و... از جمله اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در سال جاری بود  که شیخ‌ویسی از آنها یاد کرد.

شیخ‌ویسی در ادامه با اشاره به شناسایی 35 کانون بحرانی حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان، اظهار کرد: این نقاط بحرانی 400 دهیاری استان را شامل می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به خرید 30 دمنده برای اطفای حریق در استان، اظهار کرد: در حال حاضر هریک از شهرستانهای استان بین دو تا سه دمنده برای اطفای حریق دارند، این در حالیست که این تعداد در مناطق بحرانی استان باید حداقل بین هفت تا هشت مورد باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه بین 700 تا هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان طعمه حریق می‌شوند، اظهار کرد: استان به لحاظ شرایط اقلیمی خاص خود از پوشش گیاهی غنی برخوردار بوده و مستعد آتش سوزی است.

وی با تاکید بر نقش مهم جنگل‌های زاگرس در تامین آب، علوفه، حفاظت ازخاک و جلوگیری از ورود ریزگردها، بر لزوم حفاظت و حراست از آنها تاکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به بیشتر بودن سرانه جنگل در استان کرمانشاه در مقایسه با متوسط کشوری بیان کرد: 10 درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می دهد، در حالیکه 21 درصد مساحت استان کرمانشاه جنگل است.
 
به گفته شیخ ویسی استان کرمانشاه 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 200 هزار هکتار مرتع دارد.

انتهای پیام

نظر شما