شناسهٔ خبر: 20971414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رزمایش آمریکا و کره جنوبی عامل تنش‌های تازه در شبه جزیره کره

پکن - ایرنا - آمریکا و کره جنوبی در کنار فشارهای اقتصادی و تحریم های فزاینده علیه کره شمالی رزمایش مشترکی را از روز گذشته (دوشنبه) به مدت یازده روز در شبه جزیره کره آغاز کرده اند که این منطقه بی ثبات را به سمت تنش های تازه سوق داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این در شرایطی است که هر دو کشور پیش از این در شورای امنیت سازمان ملل تحریم های سختی را به دنبال آزمایش موشک های قاره پیمای کره شمالی علیه این کشور اعمال کرده اند.
بر اساس این تحریم ها صادرات بخش گسترده ای از مواد معدنی کره شمالی متوقف شده و درامد ارزی سه میلیارد دلاری این کشور یک میلیارد دلار در سال کاهش می یابد.
تحت فشارهای هر دو کشور بود که چین؛ بزرگترین شریک تجاری کره شمالی هم واردات این فراورده ها را از این ماه از کره شمالی ممنوع کرد.
این اقدامات در کنار پرواز بمب افکن های آمریکا در شبه جزیره کره باعث شد تا تنش ها به شکل فزاینده ای افزایش یابد.
به دنبال این قضایا بود که کره شمالی اعلام کرد طرحی را برای حمله تلافی جویانه موشکی به اطراف گوام در اقیانوس آرام که پایگاه نظامی آمریکا در آن قرار دارد، با چهار فروند موشک خواسونگ 12 تدوین کرده است.
همین تهدید موجب شد تا تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از این اقدام شروع شود و چین با کشورهای ژاپن، کره جنوبی و آمریکا ارتباطاتی برقرار کرد و در کنار آن با روسیه رایزنی نمود تا تنش ها کاهش یابد و تحت همین تلاش ها بود که کره شمالی اعلام کرد فعلا دست به چنین اقدامی نمی زند.
اما درست زمانی که همه تصور می کردند تنش ها در حال کاهش است آمریکا و کره جنوبی رزمایش بزرگی را با حضور 67 هزار و 500 نیروی نظامی خود در منطقه بحرانی شبه جزیره کره شروع کرده اند که با مخالفت شدید کره شمالی روبرو شد.
این کشور هشدار داد که تمرینات مذکور منطقه را به سمت فاجعه به پیش می برد اما با وجود همه این مخالفت ها کره جنوبی و آمریکا از روز دوشنبه رزمایش را شروع کردند.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این رزمایش می تواند موجب تحریک کره شمالی شود و اگر این کشور قصد تلافی جویی داشته باشد احتمال می رود دست به پرتاب یک فروند موشک زیردریایی بزند و یا بار دیگر موشک قاره پیما پرتاب کند.
یکی از تقاضاهای اساسی چین از آمریکا و کره جنوبی این بود که رزمایش هایشان را برگزار نکنند تا کره شمالی به موشک پرانی ها پایان دهد.
اما به نظر می رسد که سئول و واشنگتن همچنان براین باور هستند که با نشان دادن بازوی نظامی، فشارهای اقتصادی و تحریم ها می توانند کره شمالی را وادار کنند به میز مذاکره برگشته و برنامه اتمی تسلیحاتی خود را متوقف کند.
تجربه تاریخی نشان داده است که کره شمالی وقتی در معرض تهدید و فشار اقتصادی و نظامی بوده توان موشکی و بازدارندگی تسلیحاتی اتمی خود را افزایش داده است.
در چنین شرایطی شاید بهترین مسیر برای طرفین استفاده از ابزارهای دیپلماتیک باشد و اینکه به گفته چین همه از خود خویشتنداری نشان داده و دیگری را تحریک نکنند.
اوضاع در شبه جزیره کره یک بار دیگر به دنبال رزمایش های مکرر آمریکا و کره بحرانی شده است و چنانچه کره شمالی در این اثنا قصد اقداماتی چون پرتاب های موشکی داشته باشد شرایط وخیم تر هم خواهد شد.
ارتش های کره جنوبی و آمریکا در بیانیه هایی از کره شمالی خواسته اند در جریان این رزمایش دست به اقدامی تحریک آمیز نزند در غیر این صورت با واکنش سختی مواجه خواهد شد.
از دیدگاه کره شمالی اما تا زمانی که این رزمایش ها و سیاست های خصمانه آمریکا و تحریم های این کشور برقرار باشد، راهی برای مصالحه وجود نخواهد داشت و شبه جزیره کره همچنان در ورطه تکراری تنش های فزاینده باقی خواهد ماند.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

نظر شما