شناسهٔ خبر: 20969614 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس - الاهلی ؛ نمایش قدرت در غرب قاره کهن

تیم های فوتبال پرسپولیس و الاهلی در مرحله رفت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا امشب از ساعت 20:30 در مسقط مقابل هم قرار میگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین ، تقابل با الاهلی مهم ترین دیدار پرسپولیس در 17 سال اخیر است، سرخ ها برای نخستین بار است که به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود می کنند. این مسابقه در ورزشگاه سلطان قابوس عمان برگزار می شود.

این بازی امشب ساعت 20:30 دقیقه در مسقط برگزار خواهد شد و به تعبیر سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا این بازی مهمترین و جذاب ترین بازی مرحله رفت دور یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیاست.

الاهلی عربستان، حریفی قدرتمند و متمول

الاهلی چند ماهی می‌شود که سرگئی ربروف اوکراینی را به عنوان سرمربی جدید تیم خود انتخاب کرده؛ همان مربی که با دیناموکیف در لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته عملکرد خوبی داشت و نشان داده مربی با کیفیتی است؛ هر چند که در دو هفته اول لیگ عربستان این تیم یک برد و یک باخت را به دست آورده است و حالا آن‌ها با این شرایط به مصاف قهرمان ایران خواهند آمد. در این تیم که با هزینه‌های چند ده میلیون دلاری برای تیم‌های آسیایی خط و نشان کشیده بازیکنان موثری هم حضور دارند که باعث شده دست سرمربی اوکراینی برای چینش بازیکنان دلخواهش در زمین باز باشد. نقطه قوت الاهلی خط حمله‌اش است؛ خط حمله الاهلی متشکل از عمر السومه، مهاجم گلزن سوری و لئوناردو ده‌سواز، مهاجم جدید برزیلی است. السومه در 3 فصل گذشته لیگ عربستان موفق شده است 75 گل برای تیمش به ثمر برساند و 3 فصل پیاپی عنوان آقای گلی را از آن خود کرد. مهاجم جدید برزیلی الاهلی هم گلزنی قهار است زیرا او در فصل گذشته در تیم پارتیزان بلگراد موفق شد 27 گل به ثمر رساند و عنوان آقای گلی لیگ صربستان را از آن خود کند. این در حالی است که شب گذشته خبر بدی برای الاهلی عربستان به وجود آمد و آن هم این بود که یکی از بازیکنان موثر این تیم به دلیل مصدومیت به بازی فردا شب مقابل پرسپولیس نخواهد رسید. عبدالفتاح العسیری، بازیکن ملی پوش الاهلی عربستان است که توانایی بازی در 3 پست را دارد اما با وجود اینکه در لیست نهایی الاهلی برای دیدار با پرسپولیس بود در نهایت شب گذشته به خاطر مصدومیت به همراه کاروان این تیم به عمان عازم نشد.

از طرف دیگر تصمیم مربی اوکراینی باعث شده تا چالش جدی بین هواداران الاهلی و این تیم به وجود بیاید. جایی که با خط زدن فیتوازدی، هافبک یونانی و طراح الاهلی از سوی ربروف، داد بسیاری از هواداران الاهلی را در آمد و همه به این تصمیم سرمربی جدیدشان معترض شدند زیرا این هافبک یونانی در میانه زمین یکی از مهره های کلیدی الاهلی در 3 فصل گذشته بود است اما ربروف تصمیم گرفت تا به لئوناردو، هافبک جدید برزیلی خود در مقابل پرسپولیس میدان دهد و هافبک یونانی خود را از لیست خط زد. این شاید سرآغاز یک چالش جدید برای مربی اوکراینی در عربستان باشد. البته این تیم قدرتمند بازیکن خوب کم ندارد. فان مارویک،سرمربی تیم ملی عربستان شب گذشته لیست بازیکنانش برای آمادگی در دیدار مقابل امارات را در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه اعلام کرد که سهم الاهلی از این لیست 8 بازیکن بود و این نشان می‌دهد که این تیم بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار زیادی دارد که مارویک را مجاب به دعوت آنها کرده است.

الاهلی از تماشاگران زیادی در حوزه خلیج فارس بهره می‌برد. این تیم در همین عمان وقتی با ذوب‌اهن ایران مصاف داد بیش از 17 هزار تماشاگر عرب از این تیم حمایت کردند تا نشان دهند سبزهای عربستانی در این کشور هم تنها نیستند و با اهرم فشار تماشاگران قصد دارند فشار زیادی به پرسپولیس بیاورند. یکی دیگر از نقاط قوت الاهلی دروازه‌بانش است که در طول مسابقات لیگ قهرمانان امسال موفق شده است 41 توپ را مهار کند و در این زمینه برای خودش رکورددار است.

پرسپولیس ایران؛ آماده و سرحال

پرسپولیس ایران از زمان حضور برانکو ایوانکوویچ در این تیم به خوبی متحول شده مسیر صعودی سرخ‌ها با حضور مربی کروات به خوبی دیده می‌شود. دو عنوان نائب قهرمانی و قهرمانی برای پرسپولیس در دو فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران ان هم در حالی که پرسپولیس مدت‌ها بود چنین تیم قدرتمندی نداشت به خوبی تاثیر برانکو را در این تیم نشان می دهد. سرخ‌ها اما فردا شب به دنبال تاریخ سازی هستند. آن‌ها بعد از 17 سال به جمع 8 تیم برتر آسیا راه یافته اند و حالا که به اینجا رسیده‌‌اند مطمئنا چیزی به جز قهرمانی در آسیا آن‌ها را آرام نمی‌کند. برانکو نشان داده که راه رقابت با تیم‌های عربی را به خوبی بلد است. او به واسطه فعالیت در لیگ عربستان شناخت خوبی از الاهلی و فضای حاکم بر این تیم دارد و این می‌تواند برای پرسپولیسی ها یک امتیاز مثبت باشد. هر چند که غیبت سیدجلال حسینی در این بازی اتفاق نگران‌کننده‌ای خواهد بود چرا که از زمان حضور مجدد او در پرسپولیس و با همکاری با سایر بازیکنان، این تیم کمترین گل‌ها را دریافت کرده اما در غیاب او وظیفه شجاع خلیل‌زاده و محمد انصاری دو مدافع وسط پرسپولیس خیلی سخت خواهد بود.

نکته مثبت پرسپولیسی‌ها کار گروهی و تیمی فوق‌العاده بالاست. آن‌ها در زمین خیلی راحت همدیگر را پیدا کرده و در زمان لزوم خیلی خوب باز یا بسته می‌شوند. این یک موضوع مهم در پرسپولیس است که بازیکنان این تیم به خوبی آن را در زمین پیاده می‌کنند. از طرفی این تیم در نقاط مختلف، مهره‌های موثری دارد که می‌توانند فردا شب تعیین کننده نتیجه بازی باشند. در درون دروازه علیرضا بیرانوند با بیشتر کلین شیت نشان داده که به خوبی راه حراست از دروازه را بلد است و می‌تواند برای سایر بازیکنان یک نقطه اتکا خوب باشد. در خط دفاع هم هماهنگی خلیل‌زاده و انصاری به بیشترین حد خود رسیده و برانکو حالا با خیال راحت می‌تواند به بازی بازیکنانش در این خط بنگرد. در خط هافبک و با حضر محسن مسلمان هر تیمی دروازه‌اش را در خطر می‌بیند چرا که پاس‌های دقیق او باعث خواهد شد تا مهاجمان در موقعیت‌های خوبی قرار بگیرند. حضور وحید امیری و فرشاد احمدزاده هم در این خط باعث بالا رفتن توان هجومی سرخ‌ها خواهد بود چرا که با فوتبال فانتزی خود می‌توانند از سد دفاع الاهلی بگذرند.

در خط حمله اما وضعیت فرق می‌کند. مهدی طارمی که در 3 سال اخیر رشد چشمگیری داشته حالا در فوتبال آسیا یک نام شناخته شده است که حالا قادر است تا هر دروازه‌ای را باز کند. او با 2 عنوان آقای گلی متوالی و کسب عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال ایران این روزها با روحیه بالایی تلاش خواهد کرد تا در مواجهه با نماینده عربستان یک بار دیگر شم گلزنی خود را به رخ فوتبال آسیا بکشد. طارمی دورخیز خوبی برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا کرده و می‌داند موفقیت همراه با پرسپولیس در لیگ قهرمانان، راه او را برای رسیدن به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا هموارتر خواهد کرد. از طرف دیگر علی علیپور و گادوین منشا که یکی از این 2 بازیکن همراه با طارمی در خط حمله بازی را آغاز خواهد کرد هم توانایی بالایی در زدن گل‌های حساس دارند که این موضوع بدون شک بیشتر از هر کسی مربیان و بازیکنان الاهلی را دچار نگرانی کرده است. در نهایت اما این برانکو مربی آرام و موفق کروات است که به عنوان فرمانده از روی نیمکت رهنمودهایی به بازیکنانش خواهد داد تا پرسپولیسی‌ها چهارشنبه با دست پر روز چهارشنبه به تهران باز گردند.

ذکر این نکته ضروری است که حالا که مدیران الاهلی عربستان هزینه‌های چند میلیون دلاری کرده تا این تیم را تا دندان مسلح به مصاف پرسپولیس بفرستند اما شاگردان برانکو قطعا فردا شب با سلاح غیرت ایرانی به مصاف این تیم خواهد رفت. پس باید بدانیم که موفقیت پرسپولیس در بازی فردا شب، موفقیت فقط یک تیم باشگاهی نیست بلکه موفقیت برای فوتبال ایران در آسیا خواهد بود که سال‌هاست در زمینه باشگاهی نتوانسته در آسیا آقایی کند. بدون شک فردا شب قلب و دعای یک ملت همراه با این تیم خواهد بود تا شاگردان برانکو بتوانند با نتیجه‌ای خوب از زمین بازی بیرون بیایند.

نظر شما