شناسهٔ خبر: 20964521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحلیل رأی اعتماد به کابینه دوازدهم/۲

شکست پرهیاهو اصلاحات در رسانه‌های اصلاح‌طلب/ کابینه روحانی ۱۶ میلیونی شد+تصاویر

روزنامه‌های اصلاح‌طلب با کنایه به کابینه روحانی و همچنین عملکرد ضعیف فراکسیون امید درباره اتفاقات جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم اطلاع رسانی کردند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - رسانه‌های اصلاح‌طلب که بعد از معرفی کابینه دوازدهم از سوی حسن روحانی با اسامی «کابینه افولی»‌ و «کابینه خنثی»‌ به استقبال آن رفتند اینک پس از رای اعتماد مجلس به ۱۶ وزیر و بازماندن حبیب‌الله بی‌طرف گزینه همسو با این جناح سیاسی با کنایه با این مسئله برخورد کردند که نشان دهنده نارضایتی این جریان از اتفاقات دیروز مجلس است.

در همین راستا روزنامه قانون که اخیرا با تیتر تند «‌کابینه افولی» در واکنش به وزرای پیشنهادی روحانی روی پیشخوان رفته بود، امروز نیز با تیتر معنادار «کابینه ۱۶ میلیونی» که به میزان رای «سید ابراهیم رئیسی»، نامزد رقیب روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری است، به خروجی جلسه رای اعتماد مجلس پرداخت.

این روزنامه با بیان اینکه کارشناسان از کابینه روحانی انتقاد دارند، نوشت:

«در همان ابتدا که گزینه‌های پیشنهادی ۱۷وزارتخانه معرفی شد، عده‌ای از تحلیلگران نسبت به برخی از گزینه های حسن‌روحانی انتقاداتی را بیان و اعلام کردند که کابینه معرفی شده، فاصله فراوانی با مطالبات مردم و وعده‌های رییس‌جمهور در ایام انتخابات دارد و این انتقادات تا دیروز نیز که رای‌گیری نمایندگان بود، ادامه داشت‌. حال با شرایط پیش‌آمده و مشخص شدن بخش فراوانی از ترکیب وزیران، باید دید چقدر دولت دوازدهم این توانایی را دارد که وعده‌های انتخاباتی خود را محقق سازد؟»

روزنامه آرمان نیز در همین راستا با عکسی از حبیب الله بی‌طرف با تیتر «رای معنادار» روی پیشخوان روزنامه فروشی‌ها رفت. در این زمینه این روزنامه از پدیده راستگوها در مجلس سخن گفت و نوشت:

« آنچه بیش از همه سبب تعجب شد، ثبت‌نام ۱۴۲ نماینده برای دفاع از بیطرف در جریان بررسی صلاحیت او بود، اما در زمان رأی‌گیری تنها ۱۳۲ نماینده با وزارت او موافق بودند و مشخص نشد آن ۱۰ نماینده موافق چگونه در فاصله کوتاهی تبدیل به مخالف شدند؟»

روزنامه‌های همدلی و ابتکار نیز با تیتر یکسان « ۱۷ منهای ۱» منتشر شدند که حاکی از نارضایتی این جریان از رای نیاوردن گزینه اصلاح‌طلبان در مجلس بود.

«عبور اعتدالی» واکنش ویژه امروز روزنامه اصلاح طلب اعتماد به اتفاقات دیروز مجلس بود. اعتماد در گزارشی به طور غیرشفاف از اتفاق نظر دو  فراکسیون مستقلین و اصولگرایان ولایی بر سر رای نیاوردن حبیب‌الله بیطرف نوشت اما به این موضوع نیز اشاره کرد که رای فراکسیونی تنها دلیل عدم رای آوری بیطرف نبود و اقدامات گذشته وی در خصوص آبخیزداری و رای منفی نمایندگان زاگرس نشین علت این نتیجه بود.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز با تیتر «روحانی پساانتخابات» منتشر شد که به اتفاقات دیروز مجلس و همچنین حاشیه‌های پس از آن پرداخت.

نوع نارضایتی این جریان از رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم به خوبی از تیترهای روزنامه‌های اصلاح‌طلب و یادداشت‌های معاریف این جریان مشخص است. این روزنامه‌ها که در طرفداری از حسن روحانی غالبا با ایجاد هیاهو و تبلیغات رسانه‌ای تمام قد در حمایت از او صف کشیدند و تا روز پیروزی این سنگ تمام ادامه داشت، پس از برآورده نشدن سهم خواهی‌هایشان در بستن کابینه دوازدهم، با تیترهای دوپهلو و معنادار سعی کردند نارضایتی خود را از این روند نشان دهند. موضوع جالب توجه چرخش این رسانه‌هاست که در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری به طور تمام قد از حسن روحانی حمایت کرده‌اند اما  امروز از کابینه ۱۶ میلیونی و نه ۲۴ میلیونی و همچنین عبور اعتدالی و کابینه منهای گزینه اصلاح‌طلب سخن می‌گویند.  

با کنار هم قرار دادن و مقایسه تیترهای امروز روزنامه های اصلاح‌طلب با تیترهای روز بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری حاکی از شکست پرهیاهو جریان اصلاحات در رسیدن به مطامع جناحی خود در کابینه روحانی است هر چند که هزینه حمایت از روحانی به پای این جریان نوشته خواهد شد و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند از بار مسئولیت حمایت از دولت روحانی شانه خالی کنند.

نظر شما