شناسهٔ خبر: 20962946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تداوم تنش ها در روابط آلمان و ترکیه

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای نشریه اشپیگل افزود: مقام های بلندپایه آلمان و ترکیه در ماه های گذشته سخنان تندی علیه یکدیگر بیان کرده اند، به طوری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، مقامات آلمان را به نژادپرستی متهم و اقدامات آنها را ناشی از تفکرات فاشیستی، اسلام هراسانه و بیگانه ستیزی توصیف کرده است. دولت ترکیه در پی این تنش ها، با دیدار نمایندگان مجلس آلمان از مقر یگان های نظامی این کشور در پایگاه نظامی اینجرلیک مخالفت کرد و پس از آن، دولت آلمان، تصمیم به بیرون بردن نیروهایش از این پایگاه و استقرار آنان در خاک کشور اردن گرفت.
همچنین در ترکیه همه پرسی قانون اساسی برگزار شد که با پیروزی رئیس جمهوری ترکیه در آن، توانست قدرت خود را گسترش دهد. سیاستمداران ترکیه پیش از این همه پرسی، سعی می کردند با سفر به آلمان و برگزاری سخنرانی، به ترک های مقیم آن بگویند که می توانند در رفراندوم شرکت کنند. اما دولت آلمان سعی کرد از اجرای این برنامه ها جلوگیری کند و پس از آن اردوغان، صدر اعظم آلمان را به اجرای روش های نازی متهم کرد.
ترکیه در ماه ژوئیه نیز پیتر اشتویتنر فعال آلمانی حقوق بشر را به همراه پنج فعال دیگر به اتهام حمایت از یک سازمان تروریستی بازداشت کرد. مرکل از ترکیه به علت بازداشت این فعال حقوق بشر انتقاد کرد و خواستار آزادی وی شد. در پی این امر زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که وزارتخانه او برای امنیت بیشتر شهروندان این کشور، شرایط سفر به ترکیه را سخت تر می کند. علاوه بر این، باید در صادرات، وام های سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی برلین به ترکیه تجدیدنظر شود. آنکارا پس از این، آلمان را به خصومت با ترکیه و باج خواهی و تهدید متهم کرد.
اشپیگل افزود: اختلاف دیگر میان دو کشور این بود که آنکارا از این واقعیت انتقاد کرد که افسران ترک که در تلاش برای کودتای ژوئیه 2016 شرکت داشتند، به آلمان پناهنده شده اند. از آنجا که جمهوری فدرال آلمان با بیش از سه میلیون مهاجر، بیشترین مهاجر را از کشور ترکیه در خود جای داده است، تعجب آور نیست که مخالفان آنکارا به عنوان مرکز تبعید خود، آلمان را انتخاب کنند و بنابراین دولت و رسانه های ترکیه، آن را 'مقر تروریست ها' نامیدند.
به نوشته تارنمای اشپیگل، در پی دعوت اردوغان از ترک تبارهای آلمان برای رای ندادن به احزاب ضد ترک، وزیر امور خارجه آلمان اظهارات رئیس جمهوری ترکیه را محکوم و آن را مداخله بی سابقه در حق حاکمیت آلمان قلمداد کرد.
گابریل، اردوغان را متهم کرد که می خواهد مردم آلمان را رو در روی یکدیگر قرار دهد و خطاب به رای دهندگان در انتخابات پارلمانی آلمان گفت: 'به آنهایی که می خواهند ما را در برابر هم قرار دهند، نشان دهید که ما در این بازی شرورانه مشارکت نمی کنیم. 'رئیس جمهوری ترکیه اخیرا اظهار کرد: معلوم بود که از دعوت ما از ترک تباران آلمان در خصوص رای ندادن به احزاب آلمانی ضد ترکیه، ناراحت خواهند شد و اکنون خطاب به برادران خود در اروپا اعلام می کنم که حق دمکراتیک خود را پای صندوق های رای و به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و درس خوبی به آنها بدهید.
مرکل نیز در تازه ترین رویداد تنش آمیز میان دو کشور، پس از اظهارات وزیر امور خارجه آلمان، به آزادی 'دوغان آخانلی' نویسنده آلمانی در اسپانیا از زندان واکنش نشان داد و روز یکشنبه در میزگردی در شبکه آر تی ال (RTL) گفت: 'من بسیار خوشحالم که اسپانیا در حال حاضر، وی را آزاد کرد.' مرکل درباره این موضوع با دولت اسپانیا تماس گرفته بود. مرکل همزمان دولت ترکیه را به سوء استفاده از اینترپل متهم کرد.
اشپیگل افزود : دولت ترکیه برای بازداشت این نویسنده که در استانبول بزرگ شده و از شهروندان آلمان بود، از طریق اینترپل، اقدام کرده بود. از دیدگاه دولت ترکیه، او به عنوان یک مخالف در نظر گرفته شده است و دولت ترکیه به عنوان یک مورد اضطراری، به وسیله اینترپل در تعقیب وی بود که به بازداشت موقت وی در گرانادای اسپانیا منجر شد. مرکل در سخنرانی تلویزیونی گفت: نهادهای بین المللی مانند اینترپل نباید 'برای چیزی شبیه به این موضوع مورد سوء استفاده قرار گیرند.' این در حالی است که اردوغان از رأی دهندگان ترک مقیم آلمان خواسته بود که در جریان انتخابات پارلمانی این کشور به احزاب تشکیل دهنده دولت و سبزها رای ندهند.
رئیس حزب دمکرات مسیحی آلمان نیز از موضع دولت ترکیه به شدت انتقاد کرد و گفت: بنابراین ما سیاست خود را در قبال ترکیه به شدت تغییر می دهیم.
اشپیگل افزود: همچنین مارتین شولتز رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان، لحن شدیدتری نسبت به مرکل در باره اردوغان بکار برد و گفت: 'خوب است که وزیر امور خارجه آلمان علیه آقای اردوغان شفاف صحبت می کند .من دوست داشتم صدراعظم نیز مانند وزیر امور خارجه به طور واضح صحبت کند.'
گابریل به صراحت خواستار آزادی این نویسنده آلمانی شده بود. وی گفته بود: 'این زشت است که ترکیه که می خواهد به اروپا بپیوندد، کسانی را که ضد اردوغان سخن می گویند به زندان بیندازد.
توماس اوپرمن رئیس یک فراکسیون پارلمان آلمان گفت: رئیس جمهوری ترکیه، دمکراسی و حاکمیت قانون را در کشور خود نابود کرده است. اوپرمن اضافه کرد: 'اگر کسی با روش های سیاسی خود در آلمان کار کند، جای وی در راس دولت نیست، بلکه در زندان است.'
اشپیگل در پایان نوشت: همچنین هورست زی هوفر رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان، با استفاده از کلمات شدید اللحنی به محکوم کردن اقدامات ترکیه در مورد این نویسنده آلمانی، پرداخت و گفت: 'ما نمی توانیم این موضوع را تحمل کرده و سکوت کنیم. هر سیاستمدار دمکراتیکی باید درباره این موضوع صدای خود را بلند کند. وی اقدام مجدد اردوغان را در باره این موضوع، بی شرمی خواند.
اروپام **9419**1486**مترجم : شیرین کسرائی**انتشار: محسن شریفی**

انتهای پیام /*

نظر شما