شناسهٔ خبر: 20962681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

جدیدترین فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا و خردنامه صدرا رسید

بیست و یکمین فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا ویژه بهار ۹۶ و شماره ۸۷ فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیست و یکمین فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا ویژه بهار ۹۶ منتشر شد. این شماره از فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا شامل پرونده‌های زیر است:

اسلامی‌سازی دانش تاریخ
آغازگر این پرونده مقاله‌ای از دکتر محسن الویری است که در آن مدلی برای اسلامی سازی دانش تاریخ ارائه شده است. در ادامه یادداشت‌هایی انتقادی از ابوالحسن فیاض انوش، زهیر صیامیان، جهانبخش ثواقب، جواد سلیمانی و علیرضا ملائی‌توانی را از نظر خواهید گذراند. مقاله‌ای از سیدضیاءالدین میرمحمدی؛ به همراه گفتارهایی از حسین سوزنچی، مجید کافی و محمدتقی سبحانی دیگر مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.
 
بازخوانی میراث حکمت عملی
در این پرونده که با محوریت درسگفتارهای استاد پارسانیا شکل یافته است؛ یادداشت‌ها و مقالاتی از حمید پارسانیا، قاسم ابراهیمی پور، محمدحسین بادامچی، سعید مقدم، حمید فاضل قانع و امین اسدپور را از نظر خواهید گذراند.

وضعیت علوم انسانی در لبنان
در این پرونده که با هدف بازنمایی وضعیت علوم انسانی در لبنان تهیه شده است؛ آثار و گفتارهایی از آیت‌الله محمد یزبک، شیخ جعفرالمهاجر، اکرم برکات، ابراهیم البدوی، محمد شقیر، شیخ محمدحسن زراقط، دکتر ساری حنفی و دکتر طلال عتریسی را از نظر خواهید گذراند.

تأملات
این پرونده شامل گفت‌و‌گویی با سید محسن میری و یادداشتی از محمدمهدی حیدری در باب اسلامی‌سازی معرفت در مالزی است. همچنین یادداشتی شفاهی از ادریس هانی در باب سیطره اندیشه‌های ابن تیمیه بر عقل عربی معاصر به همراه یادداشتی از سید مهدی موسوی با عنوان «مقدمه‌ای بر پیش نیازهای دانشجویی برای تولید علوم انسانی اسلامی» از دیگر مطالب این پرونده هستند. پایان بخش این پرونده نیز یادداشتی از علیرضا قائمی نیا در باب علوم شناختی است.

بیست و یکمین فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا ویژه بهار ۹۶  با مدیر مسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی و به سردبیری مسعود معینی‌پور در ۳۰۸ صفحه با قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.
 



بر اساس خبر دیگری، مقالات متعددی در شماره ۸۷ فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شده است.
 
سرمقاله به قلم آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای است. زمان از دیدگاه حکما و متکلمان اسلامی نوشته دکتر مقصود محمدی، مقایسه دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا پیرامون رابطه نفس و بدن و سنجش کارآمدی مبانی هریک در نیل به مطلوب نوشته فروغ‌السادات رحیم‌پور و جستارهای هانری کربن در عرفان اسلامی با تأکید بر نقش سنت هرمسی  نوشته دکتر حسین کلباسی اشتری، حسن پاشایی از جمله این مقالات هستند.
 
رابطه سرشت انسان و مسئولیت اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا به قلم دکتر محمد حسین‌زاده، دکتر اعظم قاسمی، دکتر محسن جوادی، دکتر هادی وکیلی، ابن‌عربی و حکمت الهی در کلمه آدمی؛ بررسی تصویری جامع از آدم در فصوص الحکم به قلم دکتر مسعود احمدی‌افزادی، دکتر نواب مقربی و منابع معرفت از نظر ملاصدرا به قلم دکتر ‌ مهدی ذاکری، حسین عمادزاده‌ از دیگر مقالاتی هستند که در این شماره قابل مشاهده هستند.

همچنین دین و سیاست در حکمت صدرایی نوشته روح‌اللّه مدامی، دکتر مهدی نجفی افرا پایان بخش مقالات این شماره از فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه صدرا است که توسط بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ می‌رسد.

نظر شما