شناسهٔ خبر: 20960553 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار خراسان شمالی: حمایت از نانوایی ها موجب رانت نشود

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمود دلپسند روز دوشنبه در کارگروه ساماندهی آرد و نان این استان اظهار کرد: نانوایی ها باید تلاش کنند تا کیفیت پخت نان در این استان را بالا ببرند.
وی افزود: هم اکنون نباید تنها از نانوایی های یارانه ای حمایت کنیم بلکه باید شرایط رقابتی با نانوایی های آزاد پز ایجاد تا کیفیت نان نیز افزایش یابد.
وی تعداد نانوایی های این استان را یک هزار و 232 واحد اعلام کرد و اظهار کرد: از مجموع این تعداد 91.5 درصد یارانه بگیر و 8.5 درصد آزاد پز هستند.
وی با بیان اینکه باید حدود 20 درصد نانوایی ها در این استان آزاد پز باشند افزود: اما به علت اینکه این استان از نظر درآمد خانوار در سطح پایینی قرار دارد و تعداد روستاها نیز بالا است و همچنین مراعات نانوایی های یارانه بگیر نیز شده است به هدف و میانگین کشوری نرسیده ایم.
وی با بیان اینکه هم اکنون نباید تنها به دنبال حمایت از نانوایی های یارانه بگیر باشیم افزود: تنها در شهرک های جدید، در مکان هایی که افزایش جمعیت دارد و روستاها مجوز نانوایی یارانه ای داده می شود.
وی اظهار کرد: هر متقاضی برای راه اندازی نانوایی آزاد پز داشته باشیم موافقت می شود، نانوایی های یارانه بگیر نگران افزایش تعداد نانوایی ها نباشد بلکه به دنبال افزایش کیفیت و جذب مشتری باشند.
دلپسند افزود: با وجود اینکه هم اکنون تعداد نانوایی های آزاد پز در استان کم است اما توانسته اند مشتری های خود را جذب کنند چرا که به دنبال کیفیت نان بوده اند.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه امروز نانوایی های استان دچار مشکل هستند گفت: در سه سال اخیر با وجود افزایش هزینه های تولید قیمت نان در این استان رشدی نیافته است.
یحیی نیکدل نیز بر بالا بردن کیفیت نان در این استان تاکید کرد و افزود: نانوایی های یارانه بگیر باید تلاش کنند تا نانی با کیفیت تولید کنند و با کیفیت با نانوایی های آزاد پز وارد رقابت شوند.
وی با بیان اینکه هم اکنون کیفیت نان در این استان نیز رو به رشد است افزود: هدف از مجوز به نانوایی های آزاد پز ایجاد رقابت و افزایش کیفیت محصولات است.
رئیس اتحادیه نانوایان بجنورد نیز در این جلسه از افزایش مجوز ها در این صنف اظهار گلایه کرد و گفت: در سه سال اخیر تعداد زیادی مجوز برای فعالیت نانوایی داده شده که این امر مشکلاتی برای این صنف ایجاد کرده است.
الیاس رحمتی بر حمایت از این صنف تاکید کرد و افزود: در این سال ها با وجود افزایش هزینه های تولید قیمت نان رشد نداشته است .
در استان خراسان شمالی افزون بر یک هزار واحد نانوایی وجود دارد که سالانه 120 هزار تن آرد برای تامین نان مورد نیاز شهروندان مصرف می شود.
طبق گفته اتحادیه خبازان استان خراسان شمالی یک سوم نانوایی های موجود در این منطقه از کشور بیش از ظرفیت نیاز استانی است.
خراسان شمالی براساس آخرین آمار اداره ثبت و احوال 863 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 50 درصد در شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

نظر شما