شناسهٔ خبر: 20960477 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نمایشگاه بین‌المللی دمشق؛ از شکست انزوا تا تریبون اعلام پیروزی

R36346/P36447/S8,90/CT4

برپایی نمایشگاه بین‌المللی دمشق نشان دهنده پایان انزوای اقتصادی و فرهنگی سوریه بوده و ثابت می‌کند این کشور در روند بازسازی خود شرکای وفاداری دارد که می تواند از آنها کمک بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، سوریه شبکه امنیت اقتصادی خود را از طریق دعوت فراگیر متحدانش برای سهیم بودن در روند بازسازی این کشور هماهنگ کرده است. 20 کشور که پیش از این مناسبات خود را با دمشق قطع کرده بودند، بدون این که دعوت‌نامه‌ای دریافت نداشتند، در نمایشگاه بین‌المللی دمشق از طریق شرکت های خود حاضر شدند.

دمشق این بار از طریق اقتصاد موفق شد اعتقاد برخی ها را در رابطه با انزوای دائمی دولت سوریه از بین ببرد. 43 کشور عربی و خارجی برای مشارکت در نمایشگاه بین‌المللی دمشق صف کشیدند. 20 کشور از این میان حضور خود را از طریق سفارتحانه های خود که در دمشق هستند، و از آغاز بحران این کشور، آن را ترک نکرده اند، هماهنگ کرده اند. اما شرکت های 20 کشور دیگر نیز که برخی از دولت‌های آن ها تحریم‌های اقتصادی را ضد سوریه اعمال کرده بودند ، انتخاب شدند تا سفیر اعلام‌ نشده کشور خود در سوریه باشند و بدون دعوت رسمی سوریه در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. دمشق گویا سعی دارد غبار جنگ را از چهره خود بزداید و در این میان همه چیز با خوشحالی دنبال می شود.

دنیا در موضع‌گیری‌های خود نسبت به بحران سوریه تجدیدنظر کرده است. این چیزی است که شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی دمشق که از روز پنج شنبه گذشته با مشارکت 43 کشور از جمله ایران و روسیه آغاز شد، به صورت تلویحی به آن اشاره کردند. علاوه بر این دو کشور، دولت‌هایی که تا دیروز بزرگ‌ترین حامیان سقوط دولت سوریه بودند، نیز در این نمایشگاه حاضر شدند، چرا که پایداری دولت سوریه آنها را مجبور کرد در محاسبات خود تجدیدنظر کنند و با مشارکت اقتصادی در نمایشگاه بین‌المللی دمشق از طریق شرکت‌های خود به عنوان مقدمه‌ای برای حضور دیپلماتیک قریب‌الوقوع در سوریه دنبال کند.

این اقدام پیام سیاسی در قالبی اقتصادی بود که دولت‌هایی نظیر فرانسه و و آلمان و انگلیس به دنبال مخابره آن به دمشق بودند. دمشق تأکید کرد که هیچ دعوت‌نامه‌ای برای مشارکت این دولت‌ها در نمایشگاه مذکور  ارسال نکرده است، و البته مخالفتی نیز با مشارکت آنها در این نمایشگاه ندارد، اما چیزی که مشخص است اینکه کسانی که صاحب اولویت اصلی در بازسازی سوریه هستند ،متحدان این کشور خواهند بود که از هیچ تلاشی برای حمایت از این کشور دریغ نکرده‌اند.

دکتر «اسامه دنوره» کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک به العهد گفت که اهمیت برپایی پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق از این جنبه است که این نمایشگاه بعد از پنج سال متوالی غیبت که در نتیجه حوادث سوریه شکل گرفته بود ، آغاز به کار کرده است. بحرانی که در سوریه وجود داشت در ابعاد مختلف زندگی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی این کشور تأثیرگذار بود و برپایی مجدد نمایشگاه دمشق با این گستردگی، چیزی کمتر از یک اعلام پیروزی زودهنگام بر بحران موجود ندارد. برپایی این نمایشگاه پیروزی اراده زندگی بر تمامی کسانی است که مرگ را برای سوریه می‌خواهند. این نمایشگاه تأکیدی از این موضوع است که پیروزی‌های ارتش عربی سوریه در حال گسترش و نفوذ بوده و شاخص‌های بازگشت حیات طبیعی و و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آینده سوریه را با پایداری رهبران و جان‌فشانی شهدای این کشور ترسیم کرده است.

دنوره می‌افزاید: نبض زندگی در سوریه می‌زند. این چیزی فراتر از یک شعار است. این جمله واقعیتی است که نشان دهنده اراده قطع نشدنی حیات در ملت سوریه است و امروز در نمایش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی شاخصی که در خاطره ملت سوریه باقی خواهد ماند، خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که مکان برگزاری این نمایشگاه نیز از نماد قابل توجهی برخوردار است. چرا که شهر المعارض که نمایشگاه در آن برپا شده، در موقعیتی مهم در نزدیکی پایتخت و در مسیر فرودگاه بین‌المللی قرار دارد و همین موضوع نشان دهنده ثبات و زندگی طبیعی و عادی در این منطقه است که در گذشته هدف حملات گسترده و ممتد جریان‌های تروریستی قرار داشت، اما تمامی این حملات شکست خورده است.

دنوره به نماد دیگر این نمایشگاه که همان حضور گسترده است اشاره کرد و گفت که بالا رفتن پرچم 43 کشور از پنج قاره مختلف دنیا که مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی جهان را در خود دارند، نظیر چین و هند و روسیه و برزیل و ونزوئلا و آفریقای جنوبی و سایر کشورهای بزرگ عربی نظیر مصر و عراق و سودان و یمن و لبنان و فلسطین و برخی کشورهای اروپایی که به نمایندگی از شرکت‌های خود در این نمایشگاه حاضر هستند، نشان می‌دهد که شاخص‌های تحریم و انزوای اقتصادی که برخی دولت‌ها به دنبال تحمیل آن به سوریه بودند، از بین رفته است. این نمایشگاه نشان می‌دهد که مناسبات اقتصادی سوریه با جهان موضوع دیگری است و با وجود شرایط موجود، ، نبض زندگی در این کشور می‌تپد.

این کارشناس مسائل سیاسی سوریه تاکید کرد که ابعاد نمادین این نمایشگاه باعث شده نمایشگاه بین‌المللی دمشق به مهم‌ترین نمایشگاه تاریخی تبدیل شده و شاخص‌های مهمی از فعالیت اقتصادی و شکوفایی زندگی فرهنگی و اجتماعی در آن به نمایش گذاشته شود. این نمایشگاه در تاریخ خود تریبونی برای ارائه مهم‌ترین نمودهای فنی و فرهنگی در سوریه بوده و ذهن سوری ها مملو از خاطرات جاویدان فرهنگی است که در عرصه‌ این نمایشگاه به منصه ظهور گذاشته می شود.

دنوره در رابطه با مسائل اجتماعی نیز تأکید کرد که ذهن مردم سوریه و به ویژه اهالی دمشق مملو از خاطرات زیبای این نمایشگاه است که همواره زیباترین شب ها را در تابستان دمشق رقم زده و دمشقی ها همواره از آن به عنوان کانالی برای هم‌گرایی اجتماعی و فرهنگی با دولت‌های جهان و کالاهای به نمایش در آمده در آن و فعالیت های فرهنگی آنها استفاده می کنند.

برپاکنندگان این نمایشگاه به پایگاه خبری العهد اعلام کردند که بیش از 1500 بازرگانی و سرمایه‌گذار از جمله سوری های خارج نشینی که بار دیگر برای سرمایه گذاری به کشور خود بازگشته‌اند، مهمان این نمایشگاه هستند.

به‌طور خلاصه باید گفت چیزی که مردم سوریه از طریق این نمایشگاه به دنبال مخابره آن به تمام دنیا هستند، این است که آنها قادر به ایجاد فراکسیون‌های اقتصادی مبتنی بر تمامیت ارزی خود و صداقت و ایجاد شبکه امنیت اقتصادی و دعوت فراگیر شرکای وفادار خود برای سهیم بودن در بازسازی سوریه هستند و این چیزی است که در گشت و گذار ما در عرصه وسیع نمایشگاه مشاهده می شود و پیروزی سوریه بزرگترین کالایی است که در این نمایشگاه به عرضه گذاشته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما