شناسهٔ خبر: 20960410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مشروح نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه

الان نوبت عربستان است/تبدیل سه معاونت منطقه‌ای به یک معاونت سیاسی/ ادامه تلاش‌ها در حوزه سوریه به همراه ترکیه و روسیه

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما اقدامات لازم را انجام دادیم و امیدواریم عربستان در یک واقع‌بینی بیشتر بتواند شرایط منطقه را بهتر تجزیه و تحلیل کرده و واقعیات را ببیند، گفت: الان نوبت ریاض است که گام‌های بیشتری را بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران تشکیل دولت جدید را تبریک گفت و برای وزرایی که موفق شدند رای اعتماد مجلس را جلب کنند، آروزی موفقیت کرد.

وی در خصوص واکنش وزارت پیشمرگه کردستان عراق به اظهارات سرلشکر باقری در خصوص همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: همه آزادند صحبت کنند. مواضع ما در مورد همه پرسی و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق روشن است.

قاسمی افزود: صحبت های سرلشکر باقری دقیق و به جا بود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر سرلشکر باقری به ترکیه و اینکه آیا توافق خاصی بین دو کشور درباره سوریه صورت گرفته نیز گفت: سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران سفری بی نظیر بود به لحاظ اینکه با ترکیه در این سطح تبادلی نداشتیم و این سفر به دعوت همتای سرلشکر باقری صورت گرفت و استقبال خوبی انجام شد و مذاکرات مهم و تعیین کننده ای صورت گرفت و ایشان دیدار مثبت و سازنده ای نیز با رئیس جمهور ترکیه و همتای ترکیه ای خود داشت.

قاسمی افزود: در آینده می توانیم شاهد آثار مثبت این سفر در روابط دوجانبه و تحولات منطقه باشیم. قرار شد این رایزنی ها ادامه یابد و امیدواریم در آینده شاهد سفر متقابل همتای ترکیه ای سرلشکر باقری به تهران باشیم.

وی ادامه داد: این نوع سفرها در این سطح، زمانی است که روابط دو کشور از یک فازی به فاز دیگر ورود پیدا می کند.

قاسمی تصریح کرد: این سفر یک جهش و گام تفاهمی در روند روابط دو کشور بود و آن را به فال نیک می گیرم و امیدوارم به نفع منطقه و صلح و ثبات در منطقه باشد.

در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری نشست کمیته های مشترک پنج گانه بین ایران و افغانستان با ذکر این نکته که این موضوع در دستور کار دو کشور قرار دارد، اظهار داشت: امیدوارم هر چه زودتر تاریخ دیدارها نهایی شود و نشست های گروه های 5 گانه استمرار یابد.

قاسمی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری درباره برخوردهای نژادپرستانه اخیر در آمریکا و مواضع دولت جدید این کشور و استانداردهای دوگانه ای که دنبال می کند، افزود: در مقطع کنونی حوادثی که رخ می دهد این سیاست ها را نشان می دهد و اقدام عجیب و جدیدی نیست و انتظار از حاکمیت ترامپ همین است و متأسفانه این وضعیت در آنجا وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری یکی از اهداف و اولویت های دولت دوازدهم را حمایت از برجام و حفاظت از آن و دستاوردهایش خواند و افزود: این موضوع باید به طرق و شیوه های مختلف پیگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: با توجه به اینکه برجام موضوعی چند جانبه است و تعداد زیادی از کشورهای مهم جهان حامی این تفاهم هستند، باید در یک اجماع فراگیر بتوانیم از دستاوردهای آن و خود برجام حفاظت لازم را به عمل بیاوریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت گذرنامه ایرانی عنوان کرد: تصور نمی کنم مطالب گفته شده در این زمینه درست باشد و وضعیت ما وضعیت خوبی است.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره صدور روادید قطر برای اتباع ایرانی نیز خاطرنشان کرد: در لیستی که قطر منتشر کرد ورود شهروندان ایرانی ذکر شده و شهروندان و بازرگانان ما می توانند تحت شرایطی که این کشور مشخص کرده برای یک ماه به قطر سفر کنند و این روادید برای 5 ماه قابل تمدید است، البته منوط به شرایط مالی است که فرد باید حداقل نقدینگی را برای سفر به همراه داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: با توجه به اولویت های جدید در کشور از جمله بحث اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و رسالت جدیدی که برای وزارت خارجه در عرصه سیاست خارجی تعریف شده و هدفش کمک و ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور است تصمیم گرفته شد که برای هماهنگی بیشتر چابک سازی و تخصصی شدن و همچنین تمرکز، یک معاونت اقتصادی ایجاد شود که از چند ماه گذشته مباحثی در این خصوص مطرح بود و چند روز گذشته تأسیس این معاونت در سازمان امور اداری و استخدامی تصویب شد و در هفته های آینده شاهد تشکیل آن معاونت هستیم که به طور تخصصی کارش را آغاز کند.

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری این نکته که کار وزارت خارجه تصدی گری در حوزه اقتصادی نیست و دستگاه های اقتصادی کماکان کار خود را در این زمینه انجام خواهند داد، عنوان کرد: وزارت خارجه تسهیل کننده همکاری های اقتصادی و بازرگانی خارجی است و تقویت بخش های اقتصادی نمایندگی های ایران در خارج از کشور نیز در دستور کار قرار دارد که در حوزه های مختلفی که مردم و کشور در حوزه اقتصادی نیاز دارند کمک کار دولت و بخش های اقتصادی باشند از جمله در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی و کمک به اعزام نیروی کار و یافتن زمینه های توسعه صادرات غیر نفتی و هماهنگی بین دستگاه های اقتصادی در خارج از کشور.

وی گفت: امیدوارم با تشکیل دولت جدید شاهد گسترش تلاش های اقتصادی وزارت خارجه باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره تغییر ساختار وزارت خارجه و ادغام 3 معاونت منطقه ای در یک معاونت سیاسی نیز عنوان کرد: در چارچوب چارت جدید وزارت خارجه چند ماهی به صورت فشرده کار شد و با استفاده از تجارب چند دهه گذشته و نیازهای این وزارتخانه و کشور و شرایط جدید در وزارت خارجه به خصوص در جهان امروز و حتی در منطقه و اینکه اولویت ها می تواند دائماً جابجا شود و نیاز است که با توجه به نیازها و شرایط تغییراتی داشته باشیم که این تغییرات براساس نیازها صورت گرفته است.

قاسمی ادامه داد: بر این اساس 3 معاونت منطقه ای یعنی معاونت های اروپا و آمریکا، آسیا و اقیانوسیه و عربی و آفریقا جای خود را به یک معاونت سیاسی خواهند داد و در هم ادغام می شوند که این معاونت به اتفاق معاونت دیپلماسی اقتصادی مجموعه ادارات کل که در حوزه 2 جانبه کار می کنند را مدیریت خواهند کرد.

وی افزود: به لحاظ این چارت، ادارات کل به شکلی زیر نظر شخص وزیر خواهند بود؛ ولی باید با دو معاونت سیاسی و دیپلماسی اقتصادی برای یک هماهنگی مشترک همکاری کنند و اقداماتی را که می خواهند در یک کشور خاص و در حوزه بیرونی انجام دهند،هماهنگ کنند.

قاسمی ادامه داد: معاونت امور حقوقی و بین المللی در جای خود خواهد ماند و احتمالاً بخشی از آن معاونت جدا خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: معاونت کنسولی در همان شرح وظایف باقی می ماند به اضافه تغییراتی که ممکن است در نامش صورت گرفته باشد.

وی افزود: دو مرکزی که در کنار معاونت ها بود، یعنی سخنگویی و اداره کل دیپلماسی عمومی و رسانه ای و همچنین مرکز آموزش و پژوهش با تغییرات جزیی به کار خود ادامه خواهند داد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مناسبات تهران و ریاض با بیان اینکه روابط دو طرفه و دوجانبه است یادآور شد: ما اقدامات لازم را انجام دادیم و امیدواریم عربستان در یک واقع بینی بیشتر بتواند شرایط منطقه را بهتر تجزیه و تحلیل کند و واقعیات را ببیند.

وی با بیان اینکه این آمادگی برای کمک به کشورهای پیرامونی و همسایگان و امنیت جمعی همواره وجود داشته، اظهارداشت: آنچه که می تواند برای همه مهم و سرنوشت ساز باشد ثبات و امنیت منطقه است و ما آن را برای خودمان به تنهایی در منطقه نخواهیم خواست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که همه کشورها از این شرایط بهره لازم را ببرند.

وی گفت: آنچه در یکسال گذشته لازم بود در تماس هایی که وجود داشت از طرق مختلف و اقداماتی که باید صورت می گرفت، توسط ایران به هنگام و به جا انجام شده که در زمان لازم می توانیم بیشتر صحبت کنیم.

قاسمی تصریح کرد: الان نوبت عربستان است که گام های بیشتری را بردارد و امیدواریم به این مرحله از وضعیت جدید در منطقه برسیم. 

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و عربستان و احتمال وقوع تحول در این روابط در دولت دوازدهم عنوان کرد: سیاست اعلامی ما مشخص است و از هرگونه تحولی که بتواند مسائل فیمابین و مشکلات بین کشورهای منطقه را کاهش داده و از تنش ها بکاهد، استقبال می کنیم و همواره در این جهت تلاش کرده ایم.

وی افزود: روابط همواره دوجانبه است و یک سویه نیست و باید هر دو کشوری که دارای تنش و مشکل هستند به شرایط خاص و نقطه مشخصی برسند که بتوانند مراحلی را برای کاهش تنش آغاز کنند.

قاسمی ادامه داد: دیگران مراجعه کردند و کشورهایی مطرح کردند که گام هایی را در این خصوص بردارند. ایران هیچگاه با توجه به سیاست کلان و صلح جوی خود این مسئله را نفی نکرده ولی عملاً آن کشورها هنوز با موفقیت هایی همراه نبودند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تصریح کرد: دولت ریاض باید سعی کند با واقعیات بیشتری که در منطقه وجود دارد آشنا شده و تلاش بیشتری را در این خصوص صورت دهد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اتهامات مطرح شده در روزنامه های کویتی علیه ایران با بیان اینکه بار اولی نیست که برخی از رسانه های کویت به اخبار کذب و بی ربط در مورد ایران می پردازند و بعداً دروغ آنها روشن و عیان می شود، عنوان کرد: در گذشته اعلام کردند که گروهی به ایران فرار کرده یا در سفارت ایران پناه گرفته اند که طی روزهای گذشته دولت کویت اطلاع رسانی کرد که این گروه در کویت حضور داشته و دستگیر شده است.

وی افزود: دولت کویت باید از مکانیسم های قانونی خود برای جلوگیری از اتهاماتی که توسط برخی از رسانه های آن کشور علیه ایران مطرح می شود اقدام کرده و آنها را به راستگویی ترغیب کند و از وارد کردن اتهامات به دیگران و به خصوص کشورهای همسایه جلوگیری به عمل آورد.

خبرنگاری به توهین نماینده خرمشهر به ظریف در روز چهارشنبه و در زمان سخنرانی ظریف در جلسه رأی اعتماد مجلس اشاره کرد و نظر سخنگو را در خصوص واکنش وزارت خارجه جویا شد که وی گفت: وزارت خارجه در 4 سال گذشته و به خصوص آقای ظریف نشان دادند که بسیار اخلاقی و صبور هستند و برخی ناملایمات را به راحتی تحمل می کنند و منافع ملی و منافع کشور را به برخی بداخلاقی های نابجا ارجح می دانند.

وی افزود: نماینده مشخصی که مد نظر شما است نزد آقای ظریف آمد و دلجویی و عذرخواهی کرد. سیاست کلی وزارت خارجه صبر و متانت در مقابل بداخلاقی هایی بود که صورت گرفته و این را ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات برخی از تحلیلگران و مقامات آمریکایی که ایران را تهدید منطقه می خوانند، به تناقض ها در سیاست خارجی آمریکا اشاره کرد و افزود: اتهامات وارده از سوی آمریکایی ها در مورد ایران نابه جا و غلط است و می دانند که چه کشوری در منطقه با چه توانمندی در مقابل تروریسم و داعش ایستاده و ایستادگی خواهد کرد.

قاسمی ادامه داد: اگر تلاش های ایران نبود اتفاقاتی که امروز در اروپا و سایر نقاط رخ می دهد بسیار بیشتر بود. تلاش های ایران در مبارزه با تروریسم بسیار عیان است و برای خردمندان در آمریکا امر روشنی است. ایران کشوری مقتدر و توانمند است و خیلی نیاز به اعتراف کیسینجر نیست.

خبرنگاری درباره همکاری های سیاسی و امنیتی ایران و ترکیه در منطقه و در خصوص عراق سوال کرد که قاسمی در این باره اظهار داشت: آنچه که در مذاکرات دو طرف وجود داشته تاکید بر تمامیت ارضی سوریه و عراق بوده و دو طرف در این خصوص اتفاق نظر داشتند و بهتر است که پیش بینی و قضاوت زودهنگامی در مورد آینده نداشته باشیم.

به گفته وی، باید وضعیت موجود را تقویت کرده و تا حد امکان بر تفاهمات و اشتراکات افزود.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری ابراز امیدواری کرد که بخش دیپلماسی رسانه ای در دولت جدید مؤثر و کاراتر فعالیتش را ادامه دهد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و اینکه گفته شده قرار است در این سفر در خصوص برنامه هسته ای ایران با مقامات آژانس به گفت وگو بپردازد نیز اظهارداشت: وظایف آژانس کاملاً مشخص و تعریف شده است. آنچه که در مورد برجام و ایران منتشر شده و یا توسط آژانس اعلام شده تمامی بیانگر پایبندی ایران به تعهداتش بوده و فکر می کنم نقطه ابهامی در اینجا وجود ندارد.

وی افزود: اینکه دولت و نمایندگان آمریکا رفت و آمدهایی را با آژانس داشته باشند به خودشان مربوط است، ولی اگر در مورد تضعیف برجام ایجاد مشکل کرده و برای آن تلاش کنند تلاشی بی ثمر و بیهوده است، چرا که آژانس نهایتاً با دقت وظایفش را دنبال می کند و گزارش های قبلی این را تائید می کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: برجام تفاهمی چند جانبه است و با توجه به حمایتی که سایر کشورهای عضو برجام و دیگر کشورها از آن خواهند داشت تصور بر این است که تلاش های نمایندگان آمریکا در تماس با آژانس نمی تواند مؤثر باشد، اگرچه می تواند سنگ اندازی در این مسیر باشد و کار را در جاهایی با مشکل مواجه کند، ولی معتقدم که تلاش بیهوده ای است.

به گزارش فارس، خبرنگاری به اظهارات وزیر کشور عراق مبنی بر درخواست عربستان برای میانجیگری بغداد بین تهران و ریاض و پس از آن تکذیب این موضوع توسط مقامات سعودی اشاره کرد و نظر سخنگو را جویا شد که وی در این باره عنوان کرد: علاقمند نیستم که در مورد آنچه که وزیر کشور عراق مطرح کرده و اینکه آیا اشتباه بوده یا نبوده فضاوت کنم، ولی آنچه که در رسانه ها مطرح بود و بین ریاض و بغداد در گردش بود و تبادل می شد مسئله ای است که شاید به روابط دو کشور بر می گردد.

قاسمی تصریح کرد: قطعاً جمهوری اسلامی علاقمند است که کشورهای پیرامونی و همسایگان بتوانند با هم روابط مطلوب، حسنه و مستحکمی داشته باشند و ما از روابط این دو کشور استقبال می کنیم و مشکلی در این خصوص نداریم. آنچه در مورد ایران مطرح شد مسائلی است که بین عربستان و عراق مطرح شده و چرایی آن را باید از مقامات این دو کشور بپرسید.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تسهیلات ارائه شده به زندانیان ایرانی در خارج از کشور و پیگیری وضعیت این افراد که سئوال یکی از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: نمایندگی های ما در خارج از کشور و وزارت خارجه برخی تسهیلات را به زندانیان ایرانی در خارج از کشور ارائه می کنند و در مواقعی که نیاز است اقدام به اخذ وکیل کرده و از کانال های دیپلماتیک تلاش کرده اند که برای آزادی آنها و یا کاهش میزان محکومیتشان اقدام کنند. 

وی افزود: برخی از نمایندگی های ما هر از چندگاهی با این زندانیان دیدار کرده و سعی می کنند حوائج اولیه و نیازهایشان را برطرف کنند که این در چارچوب وظایف وزارت خارجه است، ولی اینکه دولت هایی که زندانیان ایرانی در این کشورها حضور دارند مبلغی را از این زندانیان دریافت کنند اطلاع ندارم، می توانم پس از دریافت پاسخ روشن در این زمینه اطلاع رسانی کنم.

به گزارش فارس، این دیپلمات عالی رتبه کشورمان درباره ششمین اجلاس روند آستانه که قرار است شهریورماه در پایتخت قزاقستان برگزار شود، اظهارداشت: ما در محور آستانه تلاش های پیشین خود را با دو کشور مؤثر دیگر منطقه (روسیه و ترکیه) در حوزه سوریه ادامه خواهیم داد و یکی از ابزارهای موثر و کارآمدی است که می تواند کمک کننده به وضعیت سوریه باشد.

قاسمی ادامه داد: این روند جایگزین دیگری تاکنون در شکل خود نداشته و همکاری 3 کشور ادامه می یابد.

وی همچنین یادآور شد: خیلی علاقه ندارم که در شرایط فعلی سفر سرلشکر باقری به ترکیه را به مسئله آستانه گره بزنم. مجموعه مسائل آستانه روند خاصی را طی می کند و دستور کار مشخص تعیین شده ای دارد و کارش را انجام می دهد و امیدوارم گام بلند تر و بیشتری را بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما در همکاری های خودمان با ترکیه و روسیه همچنان با جدیت تمام تلاش خواهیم کرد و این از محورهای مهمی است که باید ادامه یابد.

قاسمی به خبر منتشر شده توسط خبرگزاری ترند آذربایجان مبنی بر تصمیم ایران، روسیه و ترکیه برای انجام عملیات نظامی مشترک در ادلب سوریه را پاسخ نداد و گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم و بهتر است از همان خبرگزاری بپرسید. این موضوع بحثی نظامی است و از وظایف مقامات نظامی است که در این خصوص اگر قرار باشد نظری را اعلام کنند، بیان کنند.

وی خبر تعیین شخص دیگری به جای غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل را تائید نکرد و افزود: چنین بحثی مطرح نیست.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما