شناسهٔ خبر: 20960260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

جمالی نوبندگانی:

احتمال کشتار بیولوژیک در یمن جدی است/ وزارت خارجه پیگیری کند

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به وبا در یمن گفت: در این وضعیت، احتمال کشتار بیولوژیک در یمن وجود دارد و این احتمال جدی است.

صاحب‌خبر -

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت بحرانی اخیر در یمن در پی تداوم حملات سعودی ها و نیز افزایش شمار مبتلایان به بیماری وبا در این کشور به بیش از نیم میلیون نفر، اظهار داشت: با توجه به موقعیت مهم ژئواستراتژیک یمن در نقشه جهان، سعودی ها همواره چشم طمع به مرزهای این کشور داشته اند و به دنبال توسعه طلبی در این سرزمین بوده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر عربستان سعودی با همراهی برخی کشورهای منطقه ائتلافی را علیه یمن به راه انداخته و با سلاح هایی که عمدتا از انگلیس دریافت می کند مردمی را که حتی در شرایط عادی کمترین سلاحی ندارند، قتل  عام می کند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شرایط هفته ها و روزهای اخیر در یمن نشان دهنده ظلم مضاعف در این کشور است، تصریح کرد: بحث جدی و مهمی که برای ما وجود دارد این است که آیا این جمعیت درگیر بیماری وبا در این کشور جنگ زده صرفا به دلیل عوارض ناشی از جنگ زدگی مبتلا شده اند یا نوعی کشتار بیولوژیک در کار است؟ این احتمال به طور جدی مطرح است.

امیدی به سازمان ملل نیست

جمالی در همین رابطه خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در چنین شرایطی حتی اجازه ارسال کمک های بهداشتی و درمانی به یمن را نمی دهد و بنادر این کشور را محصور کرده و از نشستن هواپیماهای کمک رسان در فرودگاه صنعا نیز جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: جامعه جهانی در چنین شرایطی به داد مردم مظلوم یمن برسد. مجامع حقوق بشری، پزشکان بدون مرز و سازمان بهداشت جهانی شرایط یمن را فراموش نکنند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سکوت عجیب سازمان ملل به ویژه شورای امنیت در قبال بحران انسانی رو به افزایش در یمن گفت: دبیر کل سابق سازمان ملل با صراحت اعلام کرد گزارش جنایات جنگی عربستان و نقض حقوق بشر توسط این کشور به دلیل پول عربستان سعودی منتشر نشد.

وزارت امور خارجه فعال تر عمل کند/ لزوم استفاده از ظرفیت سفارتخانه ها برای روشنگری

جمالی با بیان اینکه با وجود آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی امیدی به سازمان ملل نیست، گفت: در چنین شرایطی وزارت امور خارجه ما باید به صورت فعال تر عمل کند و با بهره گیری از ظرفیت سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر و نیز دفتر نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با رویکرد روشنگری وضعیت یمن را پیگیری کند.

وی با یادآوری این نکته که سازمان کنفرانس اسلامی نیز در جده مستقر است و امیدی به آن نیست خاطرنشان کرد: باید با استفاده از ظرفیت جنبش عدم تعهد و ایجاد  دبیرخانه دائمی انقلاب یمن در تهران مسائل این کشور انقلابی و جنگ زده را به طور دائم دنبال کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: گروه های دوستی پارلمانی ایران و یمن و دیگر کشورهای مرتبط نیز می توانند با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی وضعیت بحرانی یمن را پیگیری کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما