شناسهٔ خبر: 20959438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش سی ان ان از اغتشاش سیاسی دنباله دار کاخ سفید

تهران – ایرنا- شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی عنوان کرد: اظهارات بحث برانگیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به حادثه مرگبار 'شارلوتزویل' منجر به اغتشاش سیاسی دنباله داری در کاخ سفید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سی ان ان در گزارش خود افزود: دونالد ترامپ درباره حادثه 'شارلوتزویل' و این بار در برج ترامپ (16 ماه اوت برابر با چهارشنبه 25 امرداد) بر گفته های جنجالی گذشته خود تاکید کرد و به صراحت گفت 'مقصر هردو طرف بودند، من هیچ شکی ندارم و شما (رسانه ها) هم نباید شکی دراین زمینه داشته باشید'.
سی ان ان اضافه کرد: گفته های بحث برانگیز ترامپ دراین خصوص منجر به اخراج استیو بنن شد، بنن 'معمار نگرش ناسیونالیستی' ترامپ است.
این شبکه تلویزیونی به سیل انتقادهای سیاسی داخلی که دراین خصوص علیه رئیس جمهوری آمریکا به راه افتاده است پرداخت.
این رسانه آمریکایی گزارش داد: هم حزبی های ترامپ اکنون انتقادهای خود را متوجه او ساخته اند.
بنابراین گزارش، 'تیم اسکات' (Tim Scott) تنها سناتور جمهوریخواه آفریقایی تبار سنای آمریکا درباره اظهارات طرفدارانه ترامپ از گروه های راست افراطی نژاد پرست آمریکایی گفت که رئیس جمهوری آمریکا وجاهت اخلاقی خود را زیر سوال برده است.
سی ان ان در دنباله انتقادهای صورت گرفته از ترامپ که منجر به ادامه اغتشاش های سیاسی در کاخ سفید شده است گزارش داد: 'جان کیسیک' (John Kasich) فرماندار ایالت اوهایو که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ شکست خورد درباره گفته های رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با حادثه شارلوتزویل به سی ان ان گفت: امیدوارم که شاهد ثبات هرچه بیشتر در کاخ سفید باشیم.
فرماندار اوهایو افزود: ترامپ قرار است ما را بعنوان یک ملت گرد هم آورد.
'لری ساباتو' (Larry Sabato) مدیر 'مرکز سیاسی' دانشگاه 'ویرجینیا' در پاسخ این سوال سی ان ان که 'پاسخ دونالد ترامپ به حادثه مرگبار شارلوتزویل را چگونه ارزیابی می کنید؟' گفت: این امر می توانست نقطه تعیین کننده ای در ریاست جمهوری دونالد ترامپ باشد.
ساباتو افزود: ما شاهد انتقادهای ادامه دار چند روزه از رئیس جمهوری آمریکا از سوی رده های بالای سیاسی هستیم و ترامپ خود را در سراسر آمریکا تخریب کرد.
سی ان ان درادامه گزارش داد: نظر سنجی مشترکی که توسط (شبکه خبری) NBC News و موسسه نظرسنجی MARIST از سه ایالت کلیدی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری (2016) در آنها به پیروزی رسید، نشان می دهد که رای دهندگان این ایالت ها از انتخاب ترامپ ناخرسند و متاسف هستند.
بنابراین گزارش درنظرسنجی به عمل آمده در سه ایالت 'میشیگان'، 'پنسیلوانیا' و 'ویسکانسین' افکار عمومی نظرمنفی به ترامپ نشان داده اند.
این نظرسنجی که بین 13 تا 17 ماه اوت برابر با 22 تا 26 امردادماه به عمل آمده نشان می دهد که در ایالت میشیگان 64 درصد درباره دونالد ترامپ متاسف بوده و تنها 28 درصد به وی افتخار می کنند.
نتایج این نظرسنجی درباره دو ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین نیز به ترتیب 63 و 64 درصد ابراز تاسف کرده و در هردو ایالت تنها 25 درصد نسبت به ریاست جمهوری دونالد ترامپ احساس غرور می کنند.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ با اخراج استیو بنن استراتژیست ارشد خود درمورخ جمعه 27 مرداد ماه بر سلسله اخراج های خود در کاخ سفید ادامه داد.
ترامپ استیو بنن را درحالی از کاخ سفید اخراج کرد که به نوشته 'کریس سیلیزا'(Chris Cilliza) تحلیلگر شبکه خبری سی ان ان در پس تصمیمات جنجال برانگیزی همچون خروج از پیمان تجاری نفتا، آب و هوایی پاریس و اظهارت انتقادی حادثه شارلوتزویل ایالت ویرجینیا قرار داشته است که به نوعی تضعیف جناح ایدئولوژیک کاخ سفید تعبیر می شود.
استعفای استراتژیست ارشد ترامپ در پی اظهارات وی در باره حادثه مرگبار شارلوتزویل ویرجینیا صورت گرفت؛ حادثه ای که در اعتراض به گروه های راست افراطی نژاد پرست سفید پوست آمریکایی یک نفر کشته و 20 نفر دیگر مجروح شدند.
اظهارات طر فدارانه ترامپ که در آن 'هردوطرف' را مقصر این حادثه دانست و باردیگر این نکته را با شدت بیشتری در 16 ماه اوت و این بار در برج ترامپ مطرح کرد، همچنین استعفای تمامی 16 عضو کمیته 'هنر و علوم انسانی' رئیس جمهوری آمریکا را به دنبال داشت.
سی ان ان دراین باره در تفسیری نوشت: این پیامی نهفته از مقاومت پنهانی در کاخ سفید بود.
ترامپ درحالی اکنون با انتقادهای فزاینده در پاسخ به واقعه نژاد پرستانه شارلوتزویل روبرو است که از دیگر سو همچنان تحقیقات کمیته سنا درخصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا بر وی و حلقه پیرامونی او سایه افکنده است.
اکنون با اخراج استیو بنن استراتژیست ارشد ترامپ که یکی از پایه گذاران کارزار انتخابات ریاست جمهوری اش از سال 2011 میلادی به شمار می رود ؛ حلقه پیرامونی روزهای اول کاخ سفید همگی به دست خود وی حذف شدند؛ استعفای ژنرال بازنشسته مایکل فلین مشاورامنیت ملی 14 فوریه، اخراج شان اسپایسر سخنگوی سابق مطبوعاتی کاخ سفید21 جولای برابر با 30 تیرماه، رینس پریبیوس رئیس سابق کارکنان کاخ سفید 28 جولای برابر با ششم مردادماه می باشد و از آن حلقه روزهای اولیه تنها خود وی و مایک پنس باقی مانده اند.
واشنگتن اگزماینر در 13 ماه اوت برابر با 22 مرداد ماه 1396 و درپی اخراج اسکار موچی رئیس سابق ارتباطات کاخ سفید نوشته بود که اسکارموچی در مصاحبه با نشریه آمریکایی نیویورکر، مایک پنس را '46' نامید. اشاره وی به این است که معاون رئیس جمهوری آمریکا بعنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری این کشور به جای دونالد ترامپ خواهد نشست.
اروپام**1302*
گزارش از : بهروز وفاداری
انتشار: فریبا مدنی

انتهای پیام /*

نظر شما