شناسهٔ خبر: 20950752 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دولت دوازدهم رسما آغاز‌به‌كار كرد

روحاني پساانتخاباتي

صاحب‌خبر -

شرق، علي ايوبي: ساعتي بعد از اينکه نمايندگان مجلس به 16 وزير حسن روحاني رأي اعتماد دادند، رئيس‌جمهوري اولين جلسه هيئت وزيران کابينه دوم خود را عصر ديروز در پاستور برگزار کرد. خبرنگاران و عکاسان نيز از ساعاتي پيش از پايان اين جلسه در حياط هيئت دولت منتظر بودند تا اولين عکس يادگاري دولت دوازدهم و اولين مصاحبه‌ها با وزراي جديد و اعضاي باقي‌مانده از دولت يازدهم را ثبت کنند. حدود ساعت شش عصر رئيس‌جمهوري به همراه کابينه خود وارد حياط شدند و بر روي پله عکس گرفتند. پس از آن عده‌اي از وزرا به ميان خبرنگاران آمدند و حسن روحاني و اسحاق جهانگيري، معاون‌اولش، در گوشه حياط چند دقيقه را دو‌نفره به صحبت پرداختند که البته بيشتر رئيس‌جمهوري حرف مي‌زد و جهانگيري گوش مي‌داد. وزراي جديد هم سوژه خوبي براي خبرنگاران بودند تا از تازه‌نفس‌بودن آنها استفاده کنند و سؤال‌پيچ‌شان کنند؛ اما قديمي‌هاي دولت بازارشان کساد بود و بيشتر با خودشان گعده تشکيل داده بودند. زنان کابينه هم فرصت را غنيمت شمردند و بعد از صحبت‌هاي روحاني با جهانگيري، چند‌ دقيقه‌اي با معاون‌اول رئيس‌جمهور به حرف‌زدن پرداختند.
جنيدي: درباره انتخاب پوشش به رئيس‌جمهوري احترام گذاشتم
لعیا جنيدي معاون جديد حقوقي رئيس‌جمهوري است و به جاي مجيد انصاري آمده است. او ساکت و آرام است و مشخص است هنوز به جو و فضاي حياط دولت عادت نکرده است. خبرنگاران که به سراغ او مي‌آيند، از آنها استقبال مي‌کند و با روي خوش با همه مصاحبه مي‌کند. بعد از انتصاب او به معاونت رئيس‌جمهوري و تغيير پوششي که انجام داد، بحث‌هايي در‌اين‌باره در فضاي مجازي شکل گرفت. جنيدي درباره انتخاب پوشش چادر بعد از انتصابش به خبرنگار «شرق» گفت: «من معتقد هستم دو نوع پوشش چادر و مانتو که در جامعه وجود دارد، مساوي است. همه زنان ايراني از آن استفاده مي‌کنند و حق انتخاب دارند و هيچ مسئله‌اي درباره آن وجود ندارد. در اينجا هم مسئله کابينه مطرح بود، رئيس‌جمهور محترم هم که با 24 ميليون رأي انتخاب شده است، از من خواستند در اين حوزه با دولت همکاري کنم و گفتند به خدمات شما نياز است و همچنين گفتند که پروتکل کابينه اين‌گونه است، نهاد و کابينه حداقل در شرايط فعلي نياز دارد که اين پروتکل رعايت شود. ايشان به من گفتند که سعي کنيد در سطح نهاد و کابينه اين را رعايت کنيد و من هم به خواست کسي احترام گذاشتم که همه ما به او رأي داده‌ايم».
رئيس دفتر رئيس‌جمهوري: وزراي علوم و نيرو بعد از هفته دولت
محمود واعظي هم روز گذشته به رياست دفتر رئيس‌جمهوري انتخاب شد. او که برخلاف دوران وزارتش در کابينه قبلي، کمي بداخلاق به نظر مي‌رسيد، درباره تعيين تکليف وزراي وزارتخانه‌هاي علوم و نيرو گفت: «به محض اتمام هفته دولت کار جدي‌مان مشخص‌کردن وزراي نيرو و علوم خواهد بود».
او با تأكيد بر اينکه اين جلسه کابينه براي هماهنگي بيشتر برگزار شد تا بتوانيم چهار سال آينده را با انسجام بهتري در فکر و عمل پيش‌رو بگذاريم، افزود: «در اين جلسه رئيس‌جمهوري مطالب بسيار مهمي را درباره سياست‌هاي آينده دولت مطرح کرد که از‌جمله مهم‌ترين آنها اين بود که دولت بايد کارآمد باشد و همه توان مسئولان در دستگاه‌هاي مختلف بايد در راستاي افزايش کارآمدي به کار گرفته شود».
واعظي گفت: «رئيس‌جمهوري در جلسه امروز تأکيد کرد که هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مختلف بسيار اهميت دارد و بايد راندمان کاري را افزايش دهيم. لزوم توجه ويژه به بخش خصوصي و همچنين خدمت‌رساني به مردم از‌جمله ديگر موضوعاتي بود که از سوي رئيس‌جمهور به‌عنوان موضوعات اولويت‌دار مطرح شد. ‌رئيس‌جمهوري تأکيد کرد که بايد در کميسيون‌هاي مختلفي که در دولت تشکيل مي‌شود، وزرا و معاونان رئيس‌جمهور حضور فعال داشته باشند».
محمدجواد آذري‌جهرمي، جوان‌ترين وزير دولت دوازدهم است که درباره حضور او در وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات بحث‌هاي زيادي مطرح بود؛ اما بالاخره توانست از سد مجلس عبور کند و به دولت راه پيدا کند. او هم مثل ساير وزراي جديد دولت از طرف خبرنگاران سؤال‌پيچ شد. اولين سؤال از جهرمي را خبرنگار «شرق» پرسيد. او درباره زمان افزايش سرعت اينترنت گفت: «اين سرعت قطعا با توسعه زياد خواهد شد. بحث سرعت در دو حوزه مطرح است، يکي بحث اينترنت موبايل است که شرکت‌ها موانعي دارند که بايد بتوانند دکل‌ها و سايت‌هاي خود را در مکان‌هاي مناسبي استقرار بدهند. حوزه دوم هم مشکل در فيبر شهري است که متناسب با ظرفيتِ لازم نيست که براي رفع اين دو مشکل هم بايد وارد يک تعامل سازنده با شهرداري‌ها شويم. من فکر مي‌کنم تا يک‌سال‌ونيم آينده در سطح هشت کلان‌شهر کشور بتوانيم سرعت را افزايش دهيم».
وزراي نفت و خارجه در ميان خبرنگاران
محمدجواد ظريف، هميشه محبوب خبرنگاران بوده است. او در حياط دولت با اشاره به اولويت‌هاي وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم گفت: «دو اولويت را مدنظر داريم؛ يکي روابط با همسايگان است و ديگري کمک به برنامه اقتصاد مقاومتي است که اميدواريم با همکاري همه دولت بتوانيم اين دو را محقق کنيم. وزير خارجه همچنين گفت: «همه تلاش ما اين بوده که وزارت امور خارجه باري بر دوش معيشت مردم نباشد؛ بلکه باري از دوش آنان بردارد که اميدواريم در اين دوره بهتر و بيشتر اين راه را دنبال کنيم».وزير نفت نيز بر خلاف چند هفته گذشته که به ميان خبرنگاران نمي‌آمد. اين‌بار در جمع آنان گفت: «جلب سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي معتبر داخلي و خارجي براي توسعه ميادين مشترک و همچنين افزايش بازيافت نفت در ميادين در حال بهره‌برداري از اولويت‌هاي وزارت نفت در دولت دوازدهم است. زنگنه همچنين با تقدير از نمايندگان مجلس به دليل رأي اعتماد به او، عنوان کرد: «رأي بالاي نمايندگان مجلس به وزير نفت موجب دلگرمي بيشتر کارکنان ما براي ايجاد مأموريت‌ها و مسئوليت‌هايي که طبق قانون برعهده وزارت نفت است و در برنامه‌هاي رئيس‌جمهوري نيز منعکس شده است، خواهد شد». وزير دفاع جديد، هم خوش‌تيپ است و هم خوش‌صحبت. سرتيپ امير حاتمي درباره برنامه‌هاي اين وزارتخانه گفت: «طبق برنامه مصوب در بخش‌هاي مختلف از جمله بخش‌ صنعت موشکي پيش خواهيم رفت. در پايان کار وزير دفاع دولت يازدهم افتتاح‌هاي زيادي انجام شد به همين دليل افتتاح عمده پروژه‌ها و کارهاي وزارت دفاع در سال بعد انجام خواهد شد».
جهانگيري: سياست‌هاي اقتصادي‌مان را ادامه مي‌دهيم
در نهايت معاون اول رئيس‌جمهوري هم چند دقيقه‌اي به ميان خبرنگاران آمد و چند کلامي سخن گفت: «فکر مي‌کنم با این هماهنگي که ميان دولت و مجلس وجود دارد، مي‌توان اميدوار بود که براي حل مشکلات مردم گام‌هاي بلندتري برداشته شود. در جلسه اول هيئت‌دولت آقاي روحاني به اولويت‌هايشان اشاره کردند و از همه وزرا خواستند که اين اولويت‌ها را بيشتر مورد توجه قرار دهند و بر اساس اين اولويت‌ها برنامه‌ريزي کنند تا در زمان مشخصي دولت به نتيجه مطلوب برسد».جهانگيري با بيان اينکه اولويتي که آقاي روحاني به آن تأکيد کردند، موضوع ايجاد اشتغال بود، افزود: «هم از وزارت اقتصاد هم وزارت خارجه و هم بانک مرکزي درخواست کردند که در راستاي تأمين منابع مالي خارجي و داخلي و به صحنه آوردن بخش خصوصي به عرصه عمل حرکت کنند. سياست‌هاي اقتصادي دولت يازدهم به‌خصوص در زمينه اقتصاد مقاومتي در دولت دوازدهم ادامه خواهد يافت». او همچنين درباره اقدامات دولت در زمينه عملي‌کردن شرط حجت‌الاسلام کروبي درباره خارج‌شدن نيروهاي امنيتي از منزل او، گفت: «حتما اين کار انجام شده است و آنچه قابل گفتن باشد توسط مسئولان امنيتي اعلام مي‌شود و به اطلاع خانواده ايشان هم مي‌رسد».هوا کم‌کم رو به تاريکي است که جهانگيري از پله‌هاي حياط دولت بالا مي‌رود و براي خبرنگاران و عکاسان دستي تکان مي‌دهد تا اولين روز دولت دوازدهم اين‌گونه پايان يابد.

نظر شما