شناسهٔ خبر: 20949952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

بررسی آماری آرای وزیران، تحلیل چهره های سیاسی و دلایل رای نیاوردن بیطرف

رمزگشایی از رای اعتماد

صاحب‌خبر - تحلیل چهره های سیاسی از آرای اعتماد نمایندگان به وزیران پس از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی برخی از تحلیل گران به بررسی معنای رأی به وزیران پیشنهادی و وزن و جایگاه فراکسیون ها در خانه ملت پرداختند. در این میان انتقاد از فراکسیون امید مجلس موضوعی بود که برخی از اصلاح طلبان هم از آن گله داشتند. بیانیه فراکسیون مستقلین درباره وزیران پیشنهادی فراکسیون مستقلین مجلس پیش از رأی گیری به وزیران پیشنهادی دولت در بیانیه ای نظر خود را درباره وزیران منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: پس از رای‌گیری مکتوب و مخفی در مورد هر یک از وزیران پیشنهادی اشخاصی که حد نصاب دو سوم آرا (66درصد) را کسب نمایند از پشتیبانی فراکسیون برخوردار می باشند. براساس درصدهای منتشر شده در این فهرست سه وزیری که حدنصاب لازم را به دست نیاورده اند عبارتند از: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 52 درصد، وزیر جهاد کشاورزی 40 درصد و وزیر نیرو 40 درصد. در این فهرست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 66 درصد آرا را به دست آورده است. دو فراکسیون دیگر مجلس یعنی فراکسیون امید و فراکسیون ولایی مشخص نکردند که نظر قطعی آنان درباره وزیران پیشنهادی چه بوده تا بتوان براساس آن وزن هر کدام از فراکسیون ها در مجلس را محاسبه کرد. اما با این حال گله برخی از اعضای این فراکسیون نشان می دهد در برخی موارد اعضا به تصمیم اخذ شده در فراکسیون امید تمکین نکرده اند. انتقاد زیباکلام از فراکسیون امید مجلس دراین باره صادق زیباکلام تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با انتخاب گفت: این 150 تا 110 نماینده ای که به عنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس دهم جمع شده اند، ظرف دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت شمار. وی افزود: از این مسئله نمی توان غافل شد که در این مجلس با حضور پرشمار اصلاح طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح طلب رای نیاورد و در مقابل وزیران اصولگرا رای بیاورند. عطریانفر: سر اصلاح طلبان در جریان کابینه کلاه نرفته است محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان این که ما معتقدیم سر اصلاح‌طلبان در جریان کابینه کلاه نرفته است، افزود: ما می‌دانستیم که رئیس‌جمهور نمی‌تواند به سلیقه اصلاح‌طلبان و حتی خودش کابینه را تشکیل دهد چون با خیلی از محدودیت ها رو به رو بوده است. ابطحی: فضای مجلس دهم کارشناسی بود محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در پاسخ به این سوال نامه نیوز که به نظر شما چرا نمایندگان اصولگرا مثل سال 92 در مواضع شان نسبت به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم تندروی سیاسی نداشتند؟ یادآور شد: اولا اصولگرایان افراطی در مجلس خیلی کمتر از دوره نهم هستند. ثانیا افراط های لازم را در حدلزوم بلکه بیشتر از حدلزوم در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 انجام دادند و نتیجه نگرفتند. ثالثا فضای مجلس دهم در این دوره کارشناسی بود و خیلی جایی برای مانورهای سیاسی و حزبی وجود نداشت. امینی: مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی» است به گزارش تسنیم، پرویز امینی تحلیل گر سیاسی اصولگرا هم در یادداشتی پیرامون رأی اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم گفت: جلسه رأی اعتماد به کابینه دوازدهم نشان داد مجلس دهم نه ذیل اصلاح‌طلبی و نه ذیل اصولگرایی و نه هیچ جریان سیاسی، قابل تعریف نیست. مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی»و البته «لابی» است. امینی تأکید کرد: در جریان جلسه رأی اعتماد و نیز آرای داده شده، باید به اصلاح‌طلبان نشان داده شده باشد که فهرست امید در این واقعه مهم مجلس، در وضعیت کالعدم بود. جریان منتقد روحانی در مجلس نیز وضعیت بهتری نداشت و تکرار همان ناتوانی‌ها و نابلدی‌های سیاسی این جریان بود. مافی: فراکسیون امید تصمیم داشت به برخی وزیران رای ندهد به گزارش جماران، پروانه مافی عضو فراکسیون امید مجلس نیز درباره تاثیر فراکسیون امید در میزان آرای وزیران دولت دوازدهم، گفت: به هر حال فراکسیون ها اثرگذار و تعیین کننده بودند. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که گفته می شود، تصمیم فراکسیون امید ندادن رای اعتماد به برخی وزیران و به ویژه جهرمی بوده است، گفت: درباره شخص آقای جهرمی نمی توانم بگویم اما فراکسیون امید تصمیم داشت به برخی وزیران رای ندهد. احمد مازنی دیگر عضو فراکسیون امید نیز با بیان این که رای به وزیران چندان در قالب تشکیلات نبود، افزود: موضع فراکسیون امید نسبت به برخی وزیران مثل آذری جهرمی مشخص بود و این انسجام در نتیجه آرا نیز به چشم می خورد البته نظر فراکسیون درباره وزیران را باید از سخنگوی فراکسیون جویا شد. تحلیل آماری آرای بهارستان به وزیران پیشنهادی «ترین »های جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم امیدنیا- شکسته شدن رکورد متوسط بیشترین رأی موافق در بین تمام کابینه های بعد از انقلاب، کم شدن برخی آرای وزیران تکراری دولت یازدهم و افزایش آرای برخی دیگر و مورد عجیب وزیر نیرو از جمله نکات قابل توجهی است که مرور و تحلیل اعداد و ارقام دیروز مجلس به ما نشان می دهد. رکورد جالب توجه 12 وزیر 12 وزیر پیشنهادی روحانی بالای 200 رای موافق داشتند که یک رکورد محسوب می شود. بطحایی، علوی، کرباسیان، ظریف، قاضی زاده هاشمی، آوایی حاتمی، شریعتمداری، صالحی، رحمانی فضلی، زنگنه و سلطانی فر وزیرانی هستند که بیش از 200 رأی موافق داشته اند. در مقابل حجتی با 164 رأی و آذری جهرمی با 152 رأی لب مرزی ترین وزیران بودند. روحانی رکورد دولت اصلاحات را شکست خبرآنلاین درباره کسب بالاترین میزان رأی موافق توسط کابینه روحانی، نوشت: «روحانی با کسب میانگین 220 رای موافق برای هر وزیر پیشنهادی در صدر دولت ها قرار دارد. به این ترتیب او رکورد دولت قبلی خود را هم شکست. او چهار سال پیش با کسب میانگین 204 رای برای هر وزیر تفاوت نامحسوسی با کابینه اول خاتمی داشت که هر یک از وزیرانش میانگین 207 رای کسب کرده بودند.» امیر ارتش در صدر آرای موافق امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع که در جلسه بررسی صلاحیت ها نیز هیچ مخالفی نداشت، با کسب 261 رأی بالاترین رأی موافق نمایندگان را از آن خود کرد. کمترین موافق نیز به وزیر نیرو تعلق داشت که با 132 رأی موافق نتوانست به کابینه راه یابد. بین وزیران دولت دوازدهم جهرمی گزینه وزارت ارتباطات با 120 رای مخالف بیشترین مخالف را داشت و همین وزیر با 9 رأی باطله بیشترین رأی باطله را هم بین وزیران داشت. رکوردهای قاضی زاده و زنگنه بعد از وزیر دفاع، قاضی زاده وزیر بهداشت با 253رای، علوی وزیر اطلاعات با 252رای، رحمانی فضلی وزیر کشور با 250رای و آوایی وزیر دادگستری با 244رای بیشترین آرای موافق را به دست آوردند. حسن قاضی زاده هاشمی اولین وزیر بهداشت بعد از انقلاب شد که دو دوره متوالی از مجلس رأی اعتماد گرفت. بیژن زنگنه هم رکورددار کسب رای اعتماد "وزیران نفت" تاریخ جمهوری اسلامی ایران شد. وزیر اصلاح طلبی که اصولگرایان رای بیشتری به او دادند از دیگر اتفاقات جالب دیروز این بود که حجتی وزیر پیشنهادی کشاورزی که گرایش اصلاح طلبی دارد تنها 164 رأی موافق کسب کرد در حالی که او از مجلس اصولگرای نهم ۱۷۷ رای اعتماد گرفته بود. ظریف؛ دارای بیشترین ممتنع همچنین بیشترین رأی ممتنع با 26 رأی از آن ظریف بود که به نوعی نشان دهنده عدم جمع بندی برخی نمایندگان درباره اوست. کمترین رأی ممتنع هم به آذری جهرمی تعلق گرفت که تنها هفت رأی ممتنع داشت. در واقع می توان گفت تعداد بیشتری از نمایندگان درباره او قضاوتی صفر یا صدی داشته اند. تاثیر حقوقی رای ممتنع درباره رأی ممتنع این توضیح ضروری است که بر اساس قواعد حقوقی، آرای ممتنع در جلسه رأی اعتماد به وزیران عملاً جزو آرای مخالف محسوب و شمارش می شود. برخلاف جلسه استیضاح که ممتنعین جزو موافقین وزیر محسوب می شوند. ریزش رأی حجتی، قاضی زاده و رحمانی فضلی برخی وزیران دولت یازدهم که برای دولت دوازدهم نیز معرفی شده اند در رأی گیری دیروز رأی بیشتری نسبت به چهار سال پیش به دست آورده اند که در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد: سلطانی فر با 108 رأی افزایش، زنگنه با 64 رأی افزایش، ربیعی با 28 رأی افزایش، علوی با 25 رأی افزایش، آخوندی با 29 رأی افزایش و ظریف با چهار رأی افزایش وزیرانی هستند که در مقایسه با چهار سال قبل شاهد رشد رای اعتماد نمایندگان به خود بوده اند. در مقابل حجتی با 13 رأی کاهش، قاضی زاده با هفت رأی کاهش و رحمانی فضلی با شش رأی کاهش دچار ریزش رأی اعتماد در مقایسه با مرداد 92 شدند. مورد عجیب وزیر نیرو! در حالی که ۱۴۲ نفر از نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان موافق جهت دفاع از برنامه‌های بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو ثبت نام کرده‌ بودند، او در رای گیری تنها ۱۳۳ رای موافق آورد؛ این بدان معناست که برخی موافقانی که می خواستند در حمایت از وی صحبت کنند حتی به او رای هم ندادند! نه به «بیطرف»؛ کم کاری «امید»، صدای پای آب یا لابی کمیسیونی؟! ادیب- به محض اعلام نتایج رأی گیری دیروز و شکست وزیر پیشنهادی نیرو در کسب اعتماد نمایندگان، تحلیل ها درباره این نتیجه غافل گیر کننده آغاز شد؛ برخی تحلیل ها موفق نبودن بیطرف را در کم کاری فراکسیون اصلی جریان اصلاحات دانسته و برخی دیگر مدیریت او را دارای چالش اعلام کردند. کاربران فضای مجازی هم از لابی برخی کمیسیون ها علیه بیطرف خبر دادند. به گزارش تسنیم هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس عملکرد و کارنامه کاری وزیر پیشنهادی نیرو را مهم ترین عامل رای نیاوردن وی دانست و با بیان این که ایشان در دوره وزارت خود عملکرد چندان موفقی نداشت، افزود: نحوه عملکرد و مدیریت ایشان سبب افزایش تنش‌های آبی در میان استان‌ها و مناطق پایین دست‌ شد‌ه بود. به گفته قوامی پروژه سد گتوند پاشنه آشیل وزیر پیشنهادی نیرو بوده است. بیطرف پشت سد نگرانی های زیست محیطی یا لابی های سیاسی رای نیاوردن حبیب ا... بیطرف گزینه پیشنهادی وزارت نیرو تحلیل ها و واکنش های مختلفی را برانگیخت، تحلیل ها و شنیده هایی که دلایل سیاسی تا زیست محیطی و حتی شیوه بد دفاع و پاسخ به منتقدان را از عوامل کسب نکردن نظر نمایندگان ذکر کرده است .آن چه از اولین روز های معرفی بیطرف به طور مشهودی در فضای مجازی به ویژه توئیتر به چشم می آمد مخالفت جدی فعالان محیط زیست با وی و سوابق سد سازی هایش بود. در این زمینه می توان به ایجاد هشتگی با عنوان « نه_به_بیطرف» و انتشارمستندی با نام مادر کشی که در بخشی از آن به نقش بیطرف در از بین بردن منابع آبی کشوراشاره کرد. کاربری در همین مورد نوشت :« بیطرف حتی استحقاق مطرح شدن به عنوان گزینه پیشنهادی #وزارت_نیرو رو نداره!اون هم در شرایطی که یکی از مسببین #بحران_آب با اصرار به سدسازی بوده.» انتخاب نیز نوشت :یکی از کاربران در صفحه توئیتر خود گزارش داده است که رای نیاوردن حبیب ا... بیطرف جدا از خط و خطوط سیاسی، نتیجه تصمیم سران دو کمیسیون پرتعداد مجلس بود.وی تصریح کرده است که نمایندگان استان های زاگرس نشین وروسای دوکمیسیون مربوط به انرژی،خواستار هماهنگی بیطرف با نمایندگان در عزل نصب مدیران حوزه آب و برق استان ها بودند اما چون ایشان(بیطرف) چنین شرطی را نپذیرفته است ، تصمیم به دادن رای عدم اعتماد گرفتند. خبرنگار روزنامه شرق نیز روز شنبه در توئیتی نوشته بود :«این یه هفته از سکوت تیم پایداری متعجب بودم.امشب شنیدم دارن چراغ خاموش برای انداختن بیطرف و آخوندی،لابی می کنن.فردا در مجلس روزجالبی خواهدبود.» در عین حال پروانه مافی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با عصر ایران تاکید کرد :رای بیطرف سیاسی نبود. نمایندگان استان‌های مختلف از جنوب تا شمال از عملکرد وزیر پیشنهادی نیرو گلایه داشتند. آن ها در زمینه آب نگرانی‌هایی داشتند و معتقد بودند که بیطرف نمی‌تواند آن ها را حل کند. کاربر دیگری هم از زاویه ای دیگر به موضوع نگریسته و نوشته است :«افتادن بیطرف نشان دادفراکسیون‌های سیاسی تاثیرگذارنیستند؛چه اصلاح‌طلب،چه اصولگرا!دور،دورِفراکسیون‌های منطقه‌ای وقومیتی و... است .» پورابراهیمی: رأی عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو کاملا استانی و قومی بود درعین حال محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره گفت: شاید وزیر نیرو در موضوع و مسائل منطقه‌ای گرفتار شد. به گزارش ایرنا، احمد مازنی نماینده مردم تهران نیز درباره موفق نبودن بیطرف در جلب نظر مجلس گفت: رأی عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو کاملا استانی و قومی بود و نمایندگان استان‌های جنوبی و استان خوزستان در این خصوص به صورت جدی وارد عمل شدند. وی با دفاع از عملکرد فراکسیون امید در مورد بیطرف، از «پنهان کاری ها و شفاف نبودن فراکسیون ها» در جلسه دیروز مجلس انتقاد کرد. خبرگزاری ایرنا در یادداشتی به قلم معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کرده؛ در این یادداشت با تیتر «صدای پای آب امروز در گوش سیاست پیچید» تأکید شده «مسئله محیط‌ زیست و در راس آن، مدیریت منابع آب از حد مقوله‌ای فنی، مهندسی و بوروکراتیک فراتر رفته و مسئله اجتماعی شده است و از مسیر جامعه بر عرصه سیاست تاثیر می‌گذارد.» مهم ترین محورهای نمایندگان مخالف بیطرف روز گذشته نمایندگان استان های جنوبی و غربی کشور به شدت مخالف وزیر پیشنهادی نیرو بودند. مختار نماینده آبادان در مجلس در نطق خود مدعی شد بیطرف از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌داند. همچنین قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به ستاد مرگ آذربایجان تبدیل شده است. موسوی نماینده یزد هم در سخنانی به مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو پرداخت. در مقابل بیمقدار نماینده تبریز از مطابقت برنامه‌های پیشنهادی بیطرف با اسناد بالادستی تمجید کرد. فیضی نماینده مردم اردبیل هم گفت: بیشترین سدسازی‌ها در کشور در زمان آقای بیطرف انجام شد و در همین مقطع شاهد توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و آبی بودیم. محسن علیجانی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید هم در موافقت با بیطرف گفت: معتقدم که نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی یا منطقه‌ای باشد، باید به آب نیز مانند سایر منابع انرژی نگاه ملی داشت. در عین حال روز گذشته حبیب ا... بیطرف در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت نیرو در دولت دوازدهم تعهد به مطالبات مردم، به کارگیری استعدادها و توانمندی در ایفای مسئولیت، داشتن روحیه انقلابی با انتقاد پذیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان و پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم را از جمله تاکیدات خود در وزارت نیرو اعلام کرد و افزود: من طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو و آب کشور نداشتم؛ لذا انتصاب تمام عملکرد گذشته به من درست نیست. 1 - 17 = رای مجلس به وزیران پیشنهادی امیر ارتشی در صدر، وزیر دهه شصتی روی لبه تیغ و «بیطرف» بی طرفدار مجلس شورای اسلامی پس از پنج روز بحث و بررسی برنامه وزیران پیشنهادی، برای اعتماد بهارستان به وزیران رای گیری انجام داد. براساس این رأی گیری که به صورت کاغذی صورت گرفت و 288 نماینده در آن شرکت کردند همه وزیران پیشنهادی به جز حبیب ا... بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو رأی اعتماد گرفتند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته پیش از رأی گیری درباره نحوه جمع آوری آرا گفت: یک کارت در اختیار هر نماینده قرار می‌گیرد که در آن اسامی هر یک از وزیران وجود دارد و نمایندگان باید آرای مخالف و موافق و ممتنع خود را لحاظ کنند. وی افزود: صندوق‌هایی بین نمایندگان آورده می‌شود که کارت ها را جمع آوری کنند؛ بنابراین نیازی به تردد در صحن نیست. لاریجانی همچنین در این جلسه تأکید کرد که رأی ممتنع به معنای رأی مخالف محاسبه خواهد شد. رئیس مجلس همچنین پیشنهاد کرد که در آینده می‌توان تمهیدی اندیشید که رای گیری با اثر انگشت و ظرف چند دقیقه انجام شود. در ادامه جدول آرای اعتماد نمایندگان ملت به اعضای کابینه دوازدهم را ملاحظه می کنید. حکم روحانی برای سرپرستان وزارت نیرو و وزارت علوم رئیس جمهور روز گذشته طی احکام جداگانه ای «دکتر سیدضیاء هاشمی» را به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و «مهندس ستار محمودی» را به سرپرستی وزارت نیرو منصوب کرد. سید ضیاء هاشمی تا پیش از این به عنوان معاون فرهنگی وزارت علوم مشغول به فعالیت بود. مهندس ستار محمودی هم پیش از این قائم مقام وزیر نیرو بود. احکام روحانی برای 3معاون و رئیس دفتر رئیس جمهور روز گذشته همچنین حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از رای اعتماد مجلس به شانزده وزیر پیشنهادی ، در احکام جداگانه ای دکتر محمدباقر نوبخت، دکتر محمد نهاوندیان، دکتر محمود واعظی و جمشید انصاری را به ترتیب در پست های «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور»، «معاون اقتصادی رئیس جمهور»، «رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری» و «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور» منصوب کرد.

نظر شما