شناسهٔ خبر: 20949148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیس‌جمهوري در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی:

دولت دوازدهم فرااصولگرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرا اعتدال‌گرایی است

زمانی که می‌گفتیم خزانه خالی را تحویل گرفتیم، در حقیقت صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود

صاحب‌خبر -

شهروند| رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم، با قدردانی از کار حرفه‌ای و نگاه کارشناسی رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی تصریح کرد: دولت و مجلس بار سنگین مطالبات ملت بزرگ و رشید ایران را برعهده دارند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیأت‌رئیسه و به‌ویژه ریاست مجلس طی این 5 روز کاری که برخی از روزها، صبح‌ها و بعدازظهرها جلسه برگزار می‌شد، کاری حرفه‌ای در بررسی صلاحیت وزیران انجام دادند و مردم ما هم خوشبختانه توجه ویژه‌ای به مذاکرات مجلس داشتند.
رئیس‌جمهوري با بیان این‌که «مجلس شورای اسلامی پیوسته اصول قانونی و اخلاقی را مراعات کرده و در این دوره بیشتر» افزود: همه نمایندگان محترمی که به‌عنوان موافق یا مخالف صحبت کردند، کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند، صحبت کردند و جز این از مجلس شورای اسلامی توقع دیگری نیست. روحانی اظهار داشت: همه ما در دولت و مجلس می‌دانیم که شرایط ما شرایط آسانی نبوده و راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا برای اروپا، آمریکا، آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر ساده و هموار نیست؛ چه برسد به منطقه پرآشوب ما و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.
رئیس‌جمهوري با بیان این‌که کل بودجه دولت حدود 300‌هزار ‌میلیارد تومان است و بر مبنای محاسبات اخیر سازمان برنامه و بودجه باید شرایط جدید را به همه وزرا ابلاغ کند، گفت: ‌سال گذشته 40‌هزار ‌میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شده و این در حالی است که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خود صندوق باید متکفل باشد. روحانی افزود: زمانی که می‌گفتیم خزانه خالی را تحویل گرفتیم، در حقیقت صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود به گونه‌ای که هیچ صندوقی امروز، قادر نیست به تعهدات خودش عمل کند.
رئیس‌جمهوري اظهار داشت: وقتی دولت ناچار است در بودجه 300‌هزار‌ میلیارد تومانی، 40‌هزار‌ میلیارد تومان به صندوق‌ها پرداخت کند، بیش از 40‌هزار ‌میلیارد تومان برای یارانه نقدی بدهد و تقریبا براساس مصوبه مجلس 60‌هزار‌ میلیارد تومان هم به صندوق توسعه واریز کند، در حقیقت نیمی از بودجه دولت را اینگونه مصرف کرده است و اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران، بانک‌ها و بانک مرکزی هم حساب کنیم، دیگر هیچ چیزی باقی نمی‌ماند؛ پس ما شرایط آسانی پیش رو نداریم.
روحانی با اشاره به روند بررسی صلاحیت وزرا در 5 روز گذشته، سخنان موافقان و مخالفان را سازنده و در راستای کمک به دولت دانست و افزود: رئیس‌جمهوری برنامه‌ای را که به مجلس ارایه می‌کند، یک بار در انتخابات به رأی مستقیم مردم ‌گذاشته است و خوشبختانه این‌بار صداوسیمای ما هر روز تبلیغش این بود که مردم، رأی به فرد نمی‌دهید؛ رأی به برنامه می‌دهید و حواستان باشد از کاندیداها برنامه بخواهید.
رئیس‌جمهوري ضمن ابراز امیدواری از این‌که نمایندگان مجلس به همه 17 وزیر رأی قاطع دهند تا دولت کارش را زودتر شروع کند، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم وزیری که معرفی شده بی‌نقص است. هیچ‌کدام از ما بی‌نقص نیستیم. همه ما بشریم و نقاط قوت و ضعف داریم اما همه تلاشم را به کار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را به جان خریدم و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهمی که آنها داشتند برای من ارزشمند بود. روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم فرا اصولگرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرا اعتدال‌گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد و دولتی است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن میانه‌روی که مورد انتظار است، بکار بگیرد. در تلاش‌های خودمان بهتر از این افراد پیدا نکردیم، شما هم البته در فرصتی که داشتید بررسی و تحقیق کردید بیانات‌تان را در این تریبون مطرح کردید و البته رأی با شما.
رئیس‌جمهوري خاطرنشان کرد: در دولت‌های قبلی یادم نمی‌آید، برای نخستين‌بار بود که مقام معظم رهبری، در سخنرانی ‌و خطبه‌های نماز عید فطر امسال، تأکید کردند که هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود و قبل از شروع نماز، خدمت آقا بودیم و ایشان گفتند شما دولت را کی معرفی می‌کنید؟ تأکید آقا در خطبه‌شان برای این‌که دولت زودتر معرفی شود برای این بود که ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم و کشور را باید متحول کنیم. رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که چه کار کنیم که مشکل اشتغال درست شود؟ اظهار داشت: یکی از بحث‌های که با تک تک وزرا در دولت یازدهم صحبت کردم، موضوع اشتغال بود و گفتم اولویت همه ما اشتغال است و شما باید کاری کنید که علاوه بر میزان معمول اشتغال، فرصت اشتغال بیشتری را به وجود آورید.
روحانی تأکید کرد: برای ایجاد اشتغال راهی جز امنیت، آزادی و آرامش نیست. برنامه دولت دوازدهم هم امنیت، آزادی، آرامش و پشت‌سر آن ایجاد پیشرفت است. براساس چشم‌انداز باید در 1404 کشور پیشرفته باشیم و بیش از نیمی از زمان چشم‌انداز از دست رفته است. تقریبا 12‌سال آن گذشته و 8‌سال بیشتر باقی نمانده است لذا باید گام‌های بلندتری برداریم.
رئیس‌جمهوري با اشاره به برطرف‌شدن مشکل تحریم‌ها اظهار داشت: یک وقتی بود می‌خواستیم بدویم روبه‌روی ما در قفل‌شده‌ای به نام تحریم وجود داشت و امروز این در باز شده و این قفل شکسته شده است؛ بعضی‌ها می‌خواهند همان جای اول بایستند و بگویند ما که به نتیجه‌ای نرسیدیم. برای دستیابی به اهداف و نتیجه لازم است از جایی که محترمانه ایستادی حرکت و تلاشی انجام شود. امروز راه باز است و همه ما باید به صحنه آمده و تلاش کنیم این‌جا دیگر مخالف و این جناح و آن جناح و 20‌میلیون و 16‌میلیون نداریم همه باید به صحنه بیایند.
روحانی با بیان این‌که با وجود آن‌که 50‌سال است خودروساز هستیم و یکی از صنعت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب در آن خیلی کار کردیم خودرو است، اما نتوانستیم با خودروی داخلی بازار صادراتی آسیا، اروپا، شرق و غرب را به دست آوریم، افزود: این به خاطر آن است که یک ماشین و خودرو را می‌آوریم و برای فناوری امروز درست می‌کنیم اما بعد از 10‌سال این فناوری تغییر می‌کند و دیگر با آن فناوری کسی خودرو با مصرف زیاد را نمی‌خرد چراکه امروز در دنیا مصرف و استهلاک کاهش یافته و سرعت بیشتر و بدنه و موتور بهتر شده است؛ خودروها دوگانه‌سوز، گازی و غیرگازی و برقی شده است.
رئیس‌جمهوري ادامه داد: در جمعی که وزیر نفت هم حضور داشت، شخصی می‌گفت که ما خودمان می‌توانیم کاری که فلان شرکت می‌خواهد انجام دهد را بکنیم؛ گفتم فرض بگیرید شما می‌توانید انجام دهید و از او پرسیدم که این کار چقدر سرمایه می‌خواهد؟ گفت 7‌میلیارد سرمایه می‌خواهد گفتم داری سرمایه گفت نه.
رئیس‌جمهوري با بیان این‌که در فضای مجازی، نیازمند فناوری هستیم، اظهار داشت: چرا وقتی کاربران شبکه اجتماعی ایرانی به یک‌میلیون نفر می‌رسد، آن شبکه هنگ می‌کند و نمی‌تواند آن را اداره کند و یک شبکه اجتماعی خارجی 40 الی 100‌میلیون کاربر را تحمل می‌کند؟ این به خاطر تکنولوژی است.
رئیس‌جمهوري خاطرنشان کرد: بزرگترین وظیفه وزیر خارجه در این دوره، اولا این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند.  
رئیس‌جمهوري تصریح کرد: آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه طوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم پول و بودجه کشور را نیاز ندارم، خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم دنیا هم اعتماد می‌کند. وی افزود: وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد پیدا کرده و بزرگ شده است. برای کارگرها یعنی بزرگترین سرمایه ملی مهم است، فردی به عنوان وزیر باشد که کارگران کشور به او اعتماد داشته باشند.
رئیس‌جمهوري افزود: البته وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید هماهنگی خیلی خوبی با وزارت بهداشت و درمان داشته باشد تا بتوانیم این خدمات را بهتر انجام دهیم چرا که انجام این اقدامات اهمیت داشته و به این دلیل است که اصرار کردیم، این وزیر، به خاطر مسئولیت سنگینی که باید بر دوش بگیرد در این زمینه بیاید.
رئیس‌جمهوري با اشاره به این‌که معرفی یک جوان برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستين تجربه در این زمینه است، افزود: علت این‌که گفتم آقای جهرمی بیاید و این مسئولیت را بپذیرد این است که امروز از ارتباطات مهمتر در عمل فناوری اطلاعات و فضای مجازی و فضای سایبری است؛ فناوری ارتباطات بسیار مهم است.
روحانی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه وظیفه ما بود، انجام دادیم. طبق قانون وظیفه داشتیم تحقیق کنیم افرادی را به‌عنوان وزیر انتخاب کنیم و برای این کار مشورت‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. امروز این وظیفه شماست. تحقیقات‌تان را انجام دادید مخالفان و موافقان صحبت کردند، فقط یک خواهش از نمایندگان دارم و آن این‌که در رأی امروز بین خودتان و خدای خودتان، به هرکس که برای کشور شایسته و مفید می‌بینید، رأی بدهید.

نظر شما