شناسهٔ خبر: 20948348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هزينه مقاومت بسيار كمتر از هزينه تسليم شدن است

اسد: شكست غرب قطعي است

روزنامه جوان

نيروهاي دولتي سوريه و متحدانشان روي نوار پيروزي قرار دارند...

صاحب‌خبر -
نيروهاي دولتي سوريه و متحدانشان روي نوار پيروزي قرار دارند؛ در شرق نيروهاي متحد گام به گام در حال نزديك شدن به ديرالزور هستند، در غرب كشور نيز آخرين مناطق تحت كنترل تروريست‌ها در نزديكي مرزهاي شرقي لبنان هدف حملات گسترده نيروهاي مقاومت قرار دارد، اين تحولات باعث شده تا رهبران سوريه با اعتماد به نفس بيشتري از شكست برنامه‌هاي دولت‌هاي غربي حرف بزنند و از نزديك بودن پيروزي نهايي در اين جنگ چندبعدي و چندجانبه وعده دهند.
 
جديدترين گزارش‌ها از عمليات مقاومت لبنان و ارتش سوريه حاکي از آن است که اين نيروها موفق شده‌اند کنترل محور جنوبي قلمون غربي را به دست بگيرند. نيروهاي مقاومت و ارتش سوريه با پشتيباني توپخانه و موشکي از سه محور جنوبي، شمالي و شرقي به سمت مواضع تروريست‌ها پيشروي داشتند.  اين مناطق كه محدوده مرزي لبنان و سوريه قرار دارد در همان اولين سال‌هاي بحران سوريه به كنترل گرو‌‌ه‌هاي تروريستي درآمد، هرچند حزب‌الله از زمان ورود به جنگ سوريه تاكنون به صورت تدريجي و مرحله به مرحله بخش‌هاي زيادي از اين مناطق را پس گرفت. در طول چند هفته گذشته عمليات نيروهاي مقاومت در دو سوي مرز لبنان و سوريه تشديد شده تا آخرين مراكز تروريست‌ها در اين مناطق ريشه‌كن شود.  علاوه بر منطقه قلمون، نيروهاي مقاومت در شرق سوريه همچنان به پيشروي خود به سمت شهر ديرالزور ادامه مي‌دهند.
 
ديرالزور كه در نزديكي مرزهاي عراق قرار دارد از اهميت زيادي برخوردار است و آخرين پايگاه داعش پس از سقوط موصل و رقه محسوب مي‌شود. ناظران معتقدند صحنه پاياني جنگ سوريه در اين شهر رقم خواهد خورد. روزنامه البنا چاپ لبنان كه به حزب‌الله نزديك است، نوشت: «بر اساس پيش‌بيني‌ها و تحليل‌ها معلوم مي‌شود که پايان سال 2017 با آزادي ديرالزور و پايان داعش، طومار متجاوزان عليه سوريه درهم مي‌پيچد و به دنبال آن ائتلاف نيروهاي امريکايي مزدورانش را رها مي‌کند و ارتش سوريه بر دورترين نقطه از خاک سوريه نيز مسلط مي‌شود.» روند پيشروي نيروهاي مقاومت در سرتاسر سوريه با سرعت قابل توجهي پيش مي‌رود و همين مسئله باعث شده تا رهبران اين كشور با قاطعيت از نزديك بودن پيروزي حرف بزنند.
 
بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در سخنراني در افتتاحيه کنفرانس وزارت خارجه گفت: سوريه در طول تاريخ همواره هدف بوده است و کسي که بر اين هدف تسلط يابد به‌طور قابل توجهي بر تصميم‌گيري‌ها در خاورميانه مسلط مي‌شود و کسي که بر تصميم‌گيري در خاورميانه تسلط داشته باشد، در عرصه بين‌المللي تأثيرگذار و حائز اهميت خواهد بود. وي در ادامه بيان کرد: ما در سوريه به علت سياست‌هاي سلطه‌طلبانه غرب بهاي سنگيني پرداخت کرده‌ايم. طرح‌هاي غربي  شکست خورده است اما نبرد ادامه دارد. رئيس‌جمهور سوريه در ادامه افزود: تغيير لحن غربي‌ها که به تازگي اتفاق افتاده به خاطر انگيزه‌‌هاي انساني نيست بلکه ناشي از پايداري نيروهاي مسلح و حمايت دوستان است. تا زماني‌ که حتي يک تروريست در سوريه وجود دارد به جنگ با تروريسم ادامه خواهيم داد. منظور اسد اشاره به اظهارات بعضي مقامات غربي است كه اعلام كرده‌اند از شرط خود براي كناره‌گيري بشار اسد كوتاه آمده‌ايم، اين در حالي است كه دولت‌هاي غربي در طول شش سال گذشته هر آنچه در توان داشتند از جمله استفاده از تروريسم تكفيري براي نابودي سوريه و ساقط كردن نظام سياسي اين كشور به كار گرفته‌اند.  رئيس‌جمهور سوريه با بيان اينکه دشمنان سوريه تاکنون در تحقق هدف اصلي خود که براندازي سوريه بود شکست خورده‌اند، گفت: زماني‌که ما از شکست طرح غرب در سوريه صحبت مي‌کنيم، به معناي اين نيست که ما پيروز شده‌ايم. ما هم به طور کامل پيروز نشده‌ايم اما نشانه‌هاي پيروزي به چشم مي‌خورد. نشانه پيروزي يک چيز است و خود پيروزي چيزي ديگر. بشار اسد با اشاره به مقاومت کشورش در مقابل طرح غربي تأکيد کرد، طرح غرب تاکنون در سوريه شکست خورده است. او افزود: هزينه مقاومت بسيار کمتر از هزينه تسليم شدن [در برابر طرح‌هاي غربي] است. امروز آنچه در منطقه در جريان است، در حقيقت خطر گيوتين براي سر همه در منطقه است.
  
تشكر اسد از ايران، حزب‌الله و روسيه
بشار اسد با اشاره به کمک ايران، روسيه و حزب‌الله در کمک به ارتش سوريه گفت: برادران ما بخش مهمي از موفقيت‌هاي ما هستند. حزب‌الله نيازي به تعريف ندارد. هر يک از رزمندگانش کمتر از سوري‌ها تلاش نکرده، ما به رزمندگان حزب‌الله و شهداي آنان افتخار مي‌کنيم. اينجا بايد مشخصاً اعلام کنم که از ايران، امام خامنه‌اي، روسيه و رئيس‌جمهور پوتين، حزب‌الله و سيدحسن نصرالله تشکر مي‌کنم.
   
ديدار نتانياهو با پوتين
يديعوت آحارونوت در گزارشي نوشت: نتانياهو و پوتين قرار است به زودي در مورد حضور ايران در سوريه ديدار کنند. بر اساس اين گزارش، اين ديدار ششمين ديدار آنها در دو سال اخير است و در اين ديدار در مورد تغييرات منطقه‌اي، خصوصاً آتش‌بس اخير گفت‌وگو خواهد شد. گفته مي‌شود اسرائيل از آتش‌بس اخير که در سوريه انجام شده، راضي نيست و اين را به نفع ايران مي‌داند. نتانياهو بر اين باور است آتش‌بس اخير موجب شده نيروهاي نيابتي ايران در منطقه قدرتمندتر شوند. اين منبع صهيونيستي افزود: نتانياهو پيش از اين هم از حضور ايران در سوريه ابراز نگراني کرده و مدعي شده بود تهران قصد دارد حضور خود در نزديکي اسرائيل را تثبيت کند. وي همچنين توافق امريکا و روسيه براي برقراري آتش‌بس در مناطق نزديک به جولان را مورد انتقاد قرار داده و آن را موجب تقويت ايران توصيف کرده است. اين وب‌سايت نوشت: علاوه بر اين ديدارها، گفت‌وگوهاي تلفني زيادي نيز در اين باره صورت گرفته و مقامات اسرائيلي با همتايان خود در امريکا و روسيه در مورد برنامه ايران براي تثبيت قدرت هوايي، زميني و دريايي در منطقه و به خصوص در سوريه مورد بحث قرار گرفته است.

نظر شما