شناسهٔ خبر: 20946176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

تمسخر بوروکراسي توسط ترامپ

سياستمداري که قاعده پذير نيست

صاحب‌خبر -

حنيف غفاري
 رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا طي روزهاي اخير دست به اصلاحات اداري گسترده اي در کاخ سفيد زده است! اين اصلاحات اداري درحالي صورت مي گيرد که هنوز حدود هفت ماه بيشتر از حضور دونالد ترامپ در قدرت سپري نشده است! او به راحتي کساني که حدود دو هفته قبل آنها را به سمت هاي تازه گمارده بود را عزل کرده و افراد تازه اي را جايگزين آنها کرده است. فراتر از آن، ترامپ به راحتي چندين شوراي مشورتي را که تاسيس آنها مکانيسم پيچيده خاص خود را داشته ، منحل کرده است! اتهام اکثر افراد برکنار شده، عدم هماهنگي با نزديکان ترامپ ، به خصوص اعضاي خانواده او بوده است! اين حوادث نشان مي دهد که حتي قواعد اداري و بوروکراتيک نيز قدرت مهار اقدامات غير عاقلانه  ترامپ را ندارند.
 رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا ، نه تنها در حوزه سياست داخلي، بلکه در حوزه سياست خارجي نيز نشان داده است که فرد قاعده پذيري نيست. او بدون در نظر گرفتن مخالفت اکثريت قريب به اتفاق امضا کنندگان توافق آب و هوايي پاريس، اين اين توافق خارج شد . همچنين وي از اکنون براي خروج از توافق هسته اي ميان ايران و اعضاي 5+1 خيز برداشته است. در جريان مکالمه تلفني  اخير ميان رئيس جمهور آمريکا و نخست وزير استراليا، ترامپ صراحتا عنوان کرد که اگر وي به تعهدات دولت قبلي آمريکا پايبند بماند، فردي «ديوانه» است! 
آنچه از تحولات داخلي و خارجي دولت آمريکا طي هفت ماه اخير بر مي آيد، بي تعهدي و عده قاعده‌پذيري دونالد ترامپ است. در چنين شرايطي، مهار رئيس جمهور آمريکا از سوي سياستمداران اين کشور، اعم از اعضاي مجلس نمايندگان و سنا و حتي سران حزب جمهوري‌خواه( که ترامپ به نمايندگي از آنها در دورنهايي انتخابات حضور يافت)، بسيار سخت به نظر مي رسد. ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال گذشته در ايالات متحده آمريکا نيز چندين بار صراحتا بي تعهدي خود نسبت به حزب جمهوري‌خواه را مورد تاکيد قرار داد. او حتي به سران حزب جمهوري‌خواه هشدار داد که اگر از وي در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 حمايت نکنند، به صورت مستقل در انتخابات حضور مي يابد و از اين آوردگاه کناره‌گيري نخواهد کرد. 
ترامپ در حوزه اقتصاد نيز عملا پذيراي قواعد حاکم بر اقتصاد داخلي و بين المللي آمريکا نيست. وي طرفدار «حمايت‌گرايي» است. حمايت گرايي درست در نقطه مقابل ساختار اقتصادي فعلي حاکم بر نظام بين الملل قرار دارد. او بدون در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادي و اداري، در صدد وضع تعرفه هاي گمرکي سنگين براي کالاهاي وارداتي از اروپا و ديگر نقاط جهان است. موضوعي که خشم شرکاي تجاري آمريکا را برانگيخته است.
بسياري از رسانه هاي آمريکايي، ضمن اشاره به رفتارهاي هفت ماهه اخير ترامپ، تنها راه ممکن براي مواجهه با وي را استيضاح و برکناري وي از طريق کنگره مي دانند. بي دليل نيست که هر از گاهي موضوع استيضاح ترامپ از سوي تحليلگران مسائل داخلي آمريکا مورد توجه و اقبال قرار مي گيرد. لازم به ذکر است که نظرسنجي هاي صورت گرفته در آمريکا طي هفته‌هاي اخير نشان مي دهد که ميزان محبوبيت رئيس جمهور اين کشور به شدت کاهش يافته و اکثر شهروندان آمريکايي از استيضاح و برکناري ترامپ از قدرت استقبال مي کنند. در هر حال، بايد در انتظار سرنوشت رئيس جمهور جنجالي آمريکا ماند....

نظر شما