شناسهٔ خبر: 20941443 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

۳ هوادار داعش به آتش زدن مسجد شیعیان استرالیا متهم شدند

پلیس استرالیا ۳ نفر را به خاطر ایجاد آتش‌سوزی در یک مسجد شیعیان به ارتکاب عمل تروریستی متهم کرده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری مهر: پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد که ۳ مرد به خاطر ایجاد عمدی حریق در« مرکز امام علی» در «فوکنر» حومه ملبورن در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به ارتکاب عمل تروریستی متهم شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

به گفته منابع پلیس، متهمان از هواداران گروه دولت اسلامی - داعش - بودند و با الهام از آموزه‌های این گروه در صدد سوزاندن این مسجد متعلق به شیعیان در پایتخت برآمده بودند.

۲ تن از متهمان در بازداشت به سر می‌بردند و متهم سوم، که یک مرد ۲۹ ساله اهل ملبورن است، روز شنبه این هفته بازداشت شد. در صورت اثبات جرم، این افراد با حداکثر مجازات، یعنی حبس ابد، مواجه هستند.

سخنگوی پلیس فدرال گفته است که هدف از آتش زدن این مسجد ارعاب و اثرگذاری بر استفاده کنندگان این مسجد و همچنین جامعه مسلمانان استرالیا به طور کلی بوده است.

وی افزود که تعصب، نفرت‌پراکنی، تبعیض و خصومت‌ورزی مذهبی در فرهنگ مردم استرالیا جایی ندارد. به گفته او، هدف از آتش زدن مسجد شیعیان، ایجاد ناامنی و تفرقه مذهبی بوده است

مقامات پلیس در عین حال تاکید دارند که در حال حاضر، از سوی افراطیون تهدید خاصی متوجه شهروندان این کشور نیست.

۲ نفر دیگری که پیشتر بازداشت شده بودند همچنین متهم هستند که در نظر داشتند حدود کریسمس سال گذشته به یک رشته حملات مسلحانه در ملبورن دست بزنند. این ۲ نفر یکی ۲۵ سال و دیگری ۲۷ ساله است.

علاوه بر سه نفری که در ارتباط با ایجاد حریق در مسجد امام علی رسما متهم شده‌اند، پلیس استرالیا یک نفر دیگر را نیز در ارتباط با برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی بازداشت و در برابر وثیقه آزاد کرده است. فرد دیگری هم در همین ارتباط برای کوتاه مدتی بازداشت و سپس آزاد شده است.

استرالیا از حامیان پابرجای عملیات نظامی ایالات متحده در سال‌های اخیر بوده و در جنگ های عراق و افغانستان به عنوان عضو ائتلاف به رهبری آمریکا، به اعزام نیرو به این کشورها مبادرت ورزید. این کشور همچنین از حامیان ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری ا یالات متحده است.

از سال ۲۰۱۴ و اعلام تشکیل داعش، استرالیا در وضعیت آمادگی امنیتی قرار داشته است. با تضعیف داعش در ماه‌های اخیر  مقامات استرالیایی نگران آن هستند که بازگشت استرالیایی‌های عضو این گروه باعث تشدید عملیات خشونت‌آمیز در این کشور شود.

همچنین این نگرانی وجود دارد که نابودی داعش باعث تشدید تبلیغات و فعالیت‌های عقیدتی این گروه به خصوص تحریک به اقدامات خشونت‌آمیز شود.

تاکنون استرالیا شاهد چند مورد اقدامات خشونت‌آمیز طرفداران داعش بوده و پلیس گفته است که ۱۳ برنامه برای انجام چنین عملیاتی را نیز خنثی کرده است.

در سال ۲۰۱۴، یک مرد مسلح مشتریان یک رستوران در شهر سیدنی را به گروگان گرفت. در این واقعه، فرد گروگانگیر و ۲ نفر دیگر کشته شدند. این مرد خود را تابع داعش معرفی کرد اما پلیس گفته است که ارتباط مشخصی بین او و داعش به دست نیامده است.

نظر شما