شناسهٔ خبر: 20941350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

خشم برلین از تلاش ترکیه برای شکار منتقدان در اروپا

دستگیری یک نویسنده آلمانی- ترک در اسپانیا به دستور دولت ترکیه خشم مقامات و سیاستمداران آلمانی را برانگیخته و زخم دیگری بر پیکره روابط بین دو کشور ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: یک نویسنده آلمانی با تشویق و پی گیری های ترکیه در اسپانیا دستگیر شد. علت این دستگیری یک پرونده جنایی علیه وی در ترکیه اعلام شده است.

وکیل "دوگان آخانی" که نویسنده‌ای متولد ترکیه و تبعه آلمانی است در این باره اظهار داشته است که پلیس اسپانیا آخانی را در ساعت هشت و سی دقیقه روز گذشته در گرانادای اسپانیا در حالی که وی در تعطیلات به سر می برد دستگیر کرده است. یک حکم دستگیری فوری از طرف ترکیه به اداره پلیس اینترپل ارائه شده بود.

اخانی از زمان پناهندگی در سال 1991 در آلمان زندگی کرده و یک تبعه آلمانی است. هنوز اتهام ترکیه علیه این نویسنده آلمانی مشخص نیست.

براساس اطلاعات وزارت امور خارجه آلمان، "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه این کشور شخصا برای حل این مسئله وارد عمل شده و به صورت تلفنی با همتای اسپانیایی خود در این باره صحبت کرده است.

گابریل از اسپانیا درخواست کرده است که آخانی را به ترکیه تحویل ندهد و آلمان هم در مراحل تحویل وی دخالت داده شود.

وکیل اخانی اظهار داشته است که دستور دستگیری موکلش از ترکیه آمده است. پلیس اسپانیا هم این مسئله را تایید کرده است.

  آخانی در سال1957 در ترکیه متولد شده و بعد از کودتای نظامی سال 1980 فعالیت های خود را به صورت زیرزمینی ادامه داد. وی به مدت دو سال در زندان نظامی به سر برده و سپس توانست با خانواده اش به آلمان پناهنده شود. وی در کارهای ادبی خود به نسل کشی ارامنه و رد این مسئله در ترکیه اشاره دارد. وی همچنین بر لزوم برخورد با خشونت های تاریخی و احترام به حقوق بشر تاکید دارد.

سیاستمداران احزاب سبز، چپ ها و حزب سوسیال دموکرات آلمان واکنش بسیار تندی به این اقدام دولت ترکیه وارد کرده اند. سم ازمیر، رئیس سبزهای آلمان عواقب سیاسی را برای چنین رفتاری درخواست کرده است. وی در گفتگو با روزنامه "تاگس اشپیگل اظهار داشته است که مخالفان رژیم ترکیه نباید در آینده بدون بررسی در اروپا به عنوان جنایتکار دستگیر شوند.

مارتین شولتز، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات هم این اقدام دولت ترکیه را رفتاری بی شرمانه توصیف کرده و انتقاد شدیدی به شخص رئیس جمهور ترکیه وارد کرده و گفت: باید با تمام وجود در این راستا فشار آورده شود که آقای آخانی به ترکیه تحویل داده نشده و در اسرع وقت آزاد شود.

شولتز همچنین این را یک رسوایی نامید که اردوغان در ترکیه فعالان حقوق بشر بی گناه و خبرنگاران را دستگیر می کند. اگر حالا اردوغان این گونه تلاش های خود را به خارج از قلمرو ترکیه منتقل کند ما باید به عنوان اروپایی به شدت مقابل این مسئله بایستیم و بگوییم این طور نمی شود.

"فولکر بک"، از نمایندگان بلند پایه حزب سبز آلمان  نیز این دستور بازداشت را به عنوان سوء استفاده آشکار قانونی ارزیابی کرده و انتقاد شدیدی به دولت رجب طیب اردوغان وارد کرد.

وی در این باره گفت: این دستگیری تلاش اردوغان برای گسترش قدرت خود به خارج از مرزهای این کشور را نشان داده تا منتقدان خود را ارعاب کرده و علیه آن ها در سراسر دنیا اقداماتی انجام دهد. وزارت امور خارجه آلمان باید همه اقدامات را انجام دهد تا از تحویل این نویسنده آلمانی به ترکیه جلوگیری کرده وشرایط برای آزادی سریع وی را فراهم کند.

سم ازمیر، رئیس سبزهای آلمان هم از اتحادیه اروپا درخواست کرد که فورا همکاری های پلیس این اتحادیه با ترکیه را مورد بازنگری قرار دهد. حالا باید هر مدرکی که از طرف دولت اردوغان می آید به صورت بسیار دقیق مورد بررسی قرار گیرد، چرا که سیستم قضائی ترکیه آشکارا بر اساس اصول قانونی کار نمی کند. وی همچنین از مقامات اسپانیایی خواست که هر چه سریع تر نویسنده آلمانی دستگیر شده را آزاد کنند.

همچنین رئیس چپ های آلمان هم این اقدام دولت ترکیه را عجیب و باورنکردنی ارزیابی کرده و در پیامی توئیتری خواستار آزادی سریع نویسنده آلمانی شده و تاکید کرد تا کجا ما می خواهیم به اردوغان اجازه دهیم که در اروپا بیاید؟

روابط بین آلمان و ترکیه ماه هاست که از جمله به دلیل دستگیری چند خبرنگار و یک فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه بسیار متشنج است. ترکیه نیز در مقابل این انتقاد را به آلمان وارد می کند که به کودتاچیان پناه می دهد. همچنین اخیرا دخالت های اردوغان در مبارزات انتخاباتی آلمان تنش های بین دو کشور را بیشتر کرده است.

حدود 10 روز پیش نیز یک نویسنده سوئدی به دستور ترکیه در اسپانیا دستگیر شد. به گزارش رسانه های اسپانیایی وی متهم به توهین به اردوغان و عضویت در یک انجمن افراطی تروریستی است. هنوز سیستم قضائی اسپانیا درباره تحویل این نویسنده سوئدی به ترکیه تصمیم نگرفته است.

نظر شما