شناسهٔ خبر: 20941287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت میهمان؛

قانون اقدام متقابل تامین کننده امنیت ملی

مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام متقابل در برابر آمریکا بیانگر قاطعیت نظام جمهوری اسلامی ایران در برخورد با این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمدمهدی ملکی: مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام متقابل در برابر سیاست‌های ماجراجویانه آمریکا، تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی، نهادهای اطلاعاتی و نظامی و همچنین دیگر شرکت‌هایی که به نحوی در حمایت از گروه‌های تروریستی مشارکت داشته و دارند، بیانگر قاطعیت نظام جمهوری اسلامی ایران در برخورد با آمریکا است که سردمدار نظام استکبار بوده و با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، آشکارا در پی سرنگونی نظام مشروع و مردم‌سالار ایران اسلامی است.

مقامات تهران بارها اعلام کرده‌اند که در برابر هر تهدیدی، پاسخ لازم و مقتضی را خواهند داد. همچنین ایران ثابت کرده که در حوزه دفاعی و امنیتی خود نیازی به کسب اجازه از کسی ندارد و اگر طرف آمریکایی بخواهد نسبت به برنامه موشکی ایران حاشیه‌سازی کند، راهی را می‌پیماید که نتیجه آن از پیش مشخص است و تغییری در مسیر ایران اسلامی نخواهد گذاشت، همان گونه که پیش از این نیز تحریم‌هایی به مراتب ظالمانه‌تر علیه ایران وضع شد و نتیجه آن چیزی جز افزایش سقف بی‌اعتمادی و نفرت مردم ایران از آمریکا نبوده است.

اقدامات اخیر آمریکا که کلیه تحریم‌های گذشته غیرهسته‌ای علیه ایران را در قالب یک مجموعه تحریمی جدید و به نام مبارزه با سیاست‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه مطرح کرده‌اند و از سوی کنگره و سنا تصویب و به امضای رئیس‌جمهور رسید، حرکتی خصمانه در تداوم سیاست‌های ستیزه‌جویانه و نشأت گرفته از خوی استکباری آمریکا است. البته طبق پیش‌بینی‌ها اقدامات آمریکا با پاسخی مناسب و متقابل از سوی ایران مواجه شد.

از آنجا که ایران نیز مانند بسیاری از دولت‌های دیگر بدون پاسخ از اقدامات تهدیدآمیز و خصمانه آمریکا عبور کرد، آمریکا بیش از گذشته یاغی‌تر شده و عرصه را بر ما تنگ‌تر کرد؛ لذا با هوشیاری و تدبیر همیشگی مقامات عالی‌رتبه کشور، امنیت و منافع ملی ما ایجاب کرد تا تمام قوا و نهادهای حکومتی در قالب هم‌افزایی هوشمندانه در برابر دشمن خارجی با یکدیگر همکاری کنند که نهایتاً منجر به تصویب قانونی شد که به صورت جامع، مقابله هر چه بهتر با اقدامات آمریکا را در دستور کار کشور قرار داد.

تصویب این قانون در مجلس ایران حامل پیام‌های زیر بود:

* تأکید بر این مسئله که ایران در برابر یاوه‌گویی‌های زورگویان همچنان مقاومت خواهد کرد و پای به عقب نخواهد گذاشت.

*همکاری و همدلی هوشمندانه دستگاه‌های حاکمیتی با یکدیگر؛ آنجا که پای منافع و امنیت ملی مطرح باشد و نشان دادن وحدت در برابر دشمن واحد خارجی.

*تأکید بر حمایت آمریکا (دستگاه‌های حاکمیتی، اطلاعاتی و نظامی آن) از گروه‌های تروریستی به طور خاص داعش و جبهه‌النصره.

*حمایت ایران از دیگر مظلومین مورد ظلم واقع شده توسط آمریکا در هر کجای دنیا که در برنامه جامع اقدام متقابل ایران جزئیات آن لحاظ شده است.

*تأکید بر نقش حمایتی ایران از کشورهای مظلوم مسلمان که بر اثر سیاست‌های خصمانه آمریکا مورد ظلم واقع شده اند عقب نگه داشته شده‌اند.

*الگوسازی برای دیگر کشورها و دولت‌های جهان به این منظور که تهدید و تحریم آمریکا، امری نشدنی و یا تابو نیست و می‌توان با ایستادگی و شجاعت در برابر آن ایستاد و با تدبیر و عقلانیت، حق خود را نیز اعاده نمود، چرا که دیگر عصر قدرتهای بزرگ گذشته است و بازیگران متعدد می توانند تاثیرگذار باشند.

*این مصوبه پیام صلح، ثبات و امنیت برای دوستان، شرکا و همسایگان ایران و پیام بازدارندگی برای دشمنان این آب و خاک داشت، چرا که افزایش توان و قدرت ایران اسلامی می‌تواند منجر به ثبات هر چه بیشتر منطقه شود و اعلان برنامه مقابله با آمریکا نیز برآمده از اقتدار و توان ایران است.

در نتیجه امیدواریم با هوشیاری هر چه بیشتر مقامات و مسئولین نظام، این مصوبه را با جدیت بیشتری پیگیری و مانعی از تحریم‌ها علیه آمریکا را تهیه و هزینه‌سازی برای آنها را در دستور کار خود قرار دهند تا به عنوان عاملی بازدانده از سوی ایران به حساب آید و این موضوع موجب شود تا تصمیم گیران کاخ سفید هزینه‌های به‌ وجود آمده از سوی ایران را در محاسبات خود لحاظ کرده و اشتباهات گذشته خود را مرتکب نشوند که این به معنای تامین هرچه بیشتر و بهتر منافع و امنیت ملی ایران است.

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما