شناسهٔ خبر: 20941229 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آدامس ایرانی در جیب «الکس فرگوسن» | آدامست را بساز

اقتصاد > گزارش آگهی - شرکت ماسترفوده و آدامس بایودنت در اقدامی خلاقانه برای نخستین بار در ایران و جهان، کارخانه شبیه سازی شده آدامس را برای شناخت مردم از نحوه ساخت آدامس برای یک هفته با فعال کردن کمین «آدامست را بساز» به مجتمع تجاری کوروش برد.

صاحب‌خبر -

بیسکوییت، شکلات، نوتلا، بستنی، فالوده و حتی آدامس جزء تنقلات و خوراکی‌هایی هستند که ما هر روزه با آن‌ها سروکار داریم. گاهی از شدت علاقه حتی به آن، اعتیاد هم پیدا می‌کنیم مثل آدامس. محال است بیش از یک بار در روز سراغ آدامس نرویم. طعم و برند آدامس هم برایمان خیلی مهم است و معمولاً آگهی‌ها و تبلیغات در مصرف بیشتر یک آدامس هم روی ما تاثیر زیادی می‌گذارد.

راز و رمز آدامس در چیست؟

حالا بیایید به یک روی دیگر سکه نگاه کنیم، شاید همیشه این سوال را از خودمان پرسیده باشیم که اصلاً یک آدامس یا بیسکوییت یا حتی سایر تنقلات چگونه ساخته می‌شوند؟ مثلاً همین آدامسی که هر روز آن را می‌جویم چه رازی در خود دارد که به راحتی نمی‌توان آن را قورت داد و مثل سایر تنقلات به راحتی در دهان خورد نمی‌شود؟

اگر یک تور گردشگری برای ما در نظر بگیرند قطعاً خیلی هم خوشحال می‌شویم به کارخانه آدامس سازی سر بزنیم و از نزدیک با مراحل ساخت آن آشنا شویم.

شبیه سازی آدامس در مجتمع کوروش

آدامس «بایودنت» اما خیلی راحت به این سوال ما پاسخ داده است آن هم با یک شبیه‌سازی خیلی ساده! طراحان این آدامس در روزهای ۲۱ تا ۲۷ مردادماه کارخانه کوچک‌سازی شده بایودنت را به مجتمع تجاری کوروش بردند و مراحل ساخت آدامس را در معرض دید مردم قرار دادند.

اما این اقدام جذاب که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است، یک خلاقیت دیگر هم در بر داشت! شما می‌توانستید در این کارخانه شبیه‌سازی شده، طعم آدامس مورد علاقه‌تان را خودتان انتخاب کنید حتی مواد و طعم‌ها را با هم مخلوط کرده و در دستگاه آدامس سازی بریزید و بعد از چند دقیقه صبر و حوصله شاهد نتیجه آدامسی که ساخته‌اید، باشید.

آدامست را بساز

ماجرا از این قرار است که مدیران شرکت ماستر فوده و آدامس «بایودنت» با فعال کردن یک کمپین به اسم «آدامست را بساز»، مردم را با نحوه تولید یک آدامس همراه کردند.

اتفاقاً در طول روزهای فعال بودن این کارگاه کوچک در مجتمع تجاری کوروش، استقبال خیلی زیادی توسط مردم از این کارخانه کوچک صورت گرفت.

کیوان ساکت مجری این برنامه کمپین یک هفته‌ای مردم را فر می‌خواند تا خودشان با طعم‌های مورد علاقه‌شان آدامس مورد نظرشان را درست کنند.

آدامس با طعم استیک

از استیک و پیتزا گرفته تا گلاب و فلفل در میان طعم‌های پیشنهادی بازدیدکنندگان به عنوان طعم‌های خارق‌العاده و غیرقابل تصور آدامس مورد استقبال قرار گرفت. در نهایت آنها آدامس خود را به حاضران در کوروش تعارف می‌کردند و همه درباره طعم این آدامس نظر می‌دادند.

الکس فرگوسن در بایودنت

نکته جالب دیگر کمپین «آدامست را بساز» این بود که افراد می‌توانستند آدامس خود را به افرادی که علاقه دارند هدیه بدهند از اعضای خانواده گرفته تا سلبریتی‌ها. مثلاً در یکی از روزها، آدامسی به همایون شجریان و پروفسور سمیعی هدیه داده شد.

الکس فرگوسن سرمربی سابق منچستر یونایتد همیشه در کنار بازی تیمش آدامس می‌جوید که یکی از علاقمندانش، آدامس ساخته شده را به او تقدیم کرد! مرزبانان کشور و عمو فیتیلیه‌ای‌ها از مردم آدامس دریافت کردند.

شبیه سازی بایودنت

در ادامه راه با همکاران شرکت ماسترفوده و آدامس «بایودنت» همراه شدیم تا از نزدیک با این هدف جذاب و جدید آشنا شویم.

ایده اولیه انتقال این کارخانه شبیه سازی شده ساخت آدامس بایودنت توسط مهندس محمد کریمی مدیر ارشد شرکت ماسترفوده و آدامس «بایودنت» مطرح شد و پرورش آن توسط دکتر «شیوا سلامات» رئیس برندینگ شرکت ماستر فوده و آدامس بایودنت و یکی از اعضای کمیته طراحی ایده به همراه تیم خود صورت گرفت.

دکتر سلامات در حاشیه یکی از روزهای برگزاری این کمپین به خبرنگار درنگ گفت: در ساخت آدامس بایودنت همواره درباره کیفیتی حرف می زنیم که اگر تا مرحله حرف ادامه داشته باشد هیچ انسانی باوری نسبت به آن ندارد. در نتیجه برخی افراد را به کارخانه آدامس بایودنت دعوت کردیم تا با استانداردها و کیفیت‌های بین المللی این کارخانه که در حد اروپاست، آشنا شوند.

وی افزود: اما مگر ما چند نفر را می‌توانستیم به کارخانه بیاوریم؟ این شد که با حمایت‌های مدیر ارشد شرکت ماسترفوده و آدامس «بایودنت» مهندس «محمد کریمی» که خالق اولیه این ایده هم هست، قرار شد کارخانه آدامس بایودنت را بین مردم بیاوریم.

به گفته دکتر سلامات، کارگاه R&D را شبیه‌سازی کردیم و تجهیزات آن را به مجتمع تجاری کوروش انتقال دادیم. هدف‌مان این بود که افراد در فرایند لذت بخشی تولید آدامس را ببینند، از حساسیت‌ها آگاه شوند و ببینند که چقدر روی تهیه مواد اولیه حساسیت وجود دارد.

دکتر سلامات البته هدف دیگری را هم در شبیه سازی این کارخانه کوچک مطرح ساخت. وی توضیح داد: در تلاشیم فرهنگ مصرف آدامس را در ایران تغییر دهیم چرا که مردم از آدامس تنها برای خوشبو کردن دهان استفاده می‌کنند و کیفیت و قیمت آن اهمیتی ندارد. در صورتی‌که علم دندانپزشکی ثابت کرده جویدن آدامس‌های نامرغوب می‌تواند باعث آسیب جدی به دندان شود.

آدامسی بدون شکر مضر

وی تاکید کرد: ما سعی می‌کنیم با بودن کنار مردم حرف‌مان را بزنیم کاری که کمتر برندی در خصوص محصولاتش برای جامعه انجام می‌دهد.

دکتر سلامات درباره ترکیبات اصلی آدامس «بایودنت» تاکید کرد که این ترکیبات کاملاً ۵۰-۵۰ است یعنی ۵۰ درصد ترکیبات شیمایی و ۵۰ درصد ترکیبات گیاهی دارد.

نکته جالب دیگر در خصوص آدامس «بایودنت» این است که هر چند ما آدامسی با طعم شیرین را توسط بایودنت تجربه می‌کنیم اما شیرینی آن جذب بدن نخواهد شد و با گرفتن یک آزمایش قند خون ساده می‌توان به بی‌خطر بودن شیرینی این آدامس پی برد.

بهترین طعم آدامس

نوعی هیجان، علامت سوال و البته اشتیاق در ظاهر افرادی که برای آدامس سازی انتخاب می‌شدند می‌دیدیم. از پسر بچه ۱۲ ساله تا بانوی ۳۵ ساله حاضر به ساختن آدامس شدند. با اشتیاق طعم‌ها را انتخاب می‌کردند و در دستگاه آدامس ساز می‌ریختند و منتظر می ماندند دست پخت‌شان آماده شود.

همه این مراحل با کمک علی اکبر همتی نژاد مدیر واحد R&D کارخانه آدامس بایودنت صورت می‌گرفت. این مسئول کارخانه آدامس بایودنت در کنار مردم حاضر بود تا مراحل ساخت آدامس را به آنها آموزش دهد.

او در این کمپین هفت روزه «آدامست را بساز» حضور داشت.

با همتی نژاد هم گفتگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید: به نظر شما مردم چه طعمی را در آدامس بیشتر دوست دارند؟ ما در این کارخانه شبیه سازی شده ۱۲۰ طعم آدامس را به همراه داریم.

وی ادامه داد: چه فرصتی از این بهتر که ما از خودشان دعوت کنیم تا طعم‌های مورد علاقه شان را میکس کنند. در این چند روز من متوجه دید متفاوت مردم نسبت به طعم آدامس شدم و معتقدم بعد از پایان این کمپین، بایودنت حتماً چندین طعم جدید را برای اولین بار در دنیا عرضه می‌کند.

به گفته همتی‌نژاد، مردم از طعم‌های خانواده بلوبری بیشتر استقبال کردند که این استقبال برای ما غیرقابل حدس بود.

گردش مالی ۱۷۰۰ میلیاردی آدامس در ایران

آدامس تجارت پرسودی است. گردش مالی آدامس در ایران رقمی در حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. البته بیشترین برندهای آدامس که در ایران دیده می‌شوند وادارتی و قاچاق هستند. تنها برند آدامس «بایودنت» است که در ایران تولید داخلی محسوب می‌شود.

شرکت بایودنت به عنوان نخستین برند تولید کننده آدامس در ایران، تلاش می‌کند اشتغال در این صنعت حفظ شود و ارزش افزوده و بهره‌وری نیز افزایش یابد.

هدف شرکت این است که ارتباط تعاملی دو سویه با مردم برقرار شود. معضلی که در حوزه تبلیغات و فعالیت‌های برندینگ وجود دارد این است که بیشتر برندها صرفاً دنبال تبلیغ هستند و از ارتباط برقرار کردن با مردم امتناع می‌ورزند اما «بایودنت» بر این باور است که می‌تواند حس وفاداری و احساس عمیق عاطفی که راز پایداری یک برند است را در بین مردم ایجاد کند.

این اتفاق با استقبال از سوی مردم مواجه شده و در شبکه‌های اجتماعی هم وایرال می‌شود.

مراسم اختتامیه با حضور یک کمدین

گفتنی است در مراسم اختتامیه این کمپین که روز جمعه ۲۷ مردادماه در مجتمع تجاری کوروش برگزار شد، امیر کربلایی زاده یکی از کمدین‌های ایرانی، چند استندآپ کمدی با موضوع آدامس در حضور افراد حاضر در این مجتمع برگزار کرد.

باز هم مخاطبان در روز آخر طعم‌های ویژه‌ای برای آدامس‌ها انتخاب کردند و به بهترین طعم‌ها جایزه اهدا شد.

2121

نظر شما