شناسهٔ خبر: 20941145 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

همسر رابرت موگابه به کشور بازگشت

ایسنا

رسانه دولتی زیمبابوه گزارش داد، گریس موگابه، همسر رئیس‌جمهور این کشور که در پایتخت آفریقای جنوبی به دلیل مناقشه مربوط به حمله به یک دختر ۲۰ ساله گرفتار شده بود، به رغم درخواست‌ها برای دستگیری‌ توانسته به کشورش بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، به نقل از خبرگزاری پرس اسوسیشن، شبکه دولتی ZBC زیمبابوه گزارش داد که گریس موگابه به همراه همسرش رابرت موگابه امروز (یکشنبه) با یک پرواز هواپیمایی کشورش وارد شهر هراره شده است.

این شبکه تصاویری از استقبال مقام‌های دولتی و نظامی زیمبابوه از موگابه و همسرش در فرودگاه هراره را نشان داد.

دولت آفریقای جنوبی روز شنبه از بررسی‌هایش برای اعطای مصونیت دیپلماتیک به همسر موگابه به درخواست دولت زیمبابوه خبر داد.

وکلای انگلز دختر مضروب شده از سوی گریس موگابه گفتند که اگر تایید شود دولت آفریقای جنوبی به بانوی اول زیمبابوه مصونیت دیپلماتیک داده علیه این تصمیم دولت در دادگاه‌ها شکایت خواهیم کرد.

ویلی اسپایز، یکی از نمایندگان این دختر گفت: ما دست به اقدام بلندمدت خواهیم زد چون گریس موگابه ممکن است دوباره به زیمبابوه بازگردد و شاید در آینده او خیلی دشوار بتواند باز هم به آفریقای جنوبی بیاید.

گریس موگابه از زمان متهم شدن به حمله به یک زن ۲۰ ساله با کابل برق در پایتخت آفریقای جنوبی در انظار عمومی مشاهده نشده بود.

این پرونده سر و صدای رسانه‌ای زیادی به راه انداخته و گروهی از معترضان در مقابل محل اجلاسی در شهر ژوهانسبورگ که رابرت موگابه بدون همسرش در آن شرکت کرد تجمع کرده و بنرهایی به دست گرفتند که بر روی آنها نوشته شده بود "رسوایی گریس".

این مناقشه تبدیل به یک مشکل سیاسی برای زیمبابوه و آفریقای جنوبی به عنوان دو همسایه برخوردار از روابط تاریخی و اقتصادی عمیق شده است.

مقام‌های آفریقای جنوبی اعلام کردند که در عین حال شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی پروازها از مبدا و به مقصد زیمبابوه را به حال تعلیق در آورده است.

پلیس پیشتر اعلام کرده بود که گریس موگابه قرار است در اجلاس دو روزه جامعه توسعه آفریقای جنوبی به دلیل در نظر گرفتن یک برنامه‌ای برای همسران رهبران این سازمان شرکت کند.

این در حالی است که اعلام شد دو هواپیما که قرار بود در مسیر ژوهانسبورگ به هراره پرواز کنند پروازشان را کنسل کردند.

یکی از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی زیمبابوه و دیگری متعلق به شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی بود.

سازمان هواپیمایی آفریقای جنوبی اعلام کرد که پرواز اول به این دلیل نتوانست فرودگاه بین‌المللی ژوهانسبورگ را ترک کند چون شرکت هواپیمایی زیمبابوه مجوز بین‌المللی لازم برای فعالیت را نداشت.

یکسری وکلای دختر ۲۰ ساله مضروب شده از سوی گریس موگابه گفتند که همسر موگابه پیشنهاد پرداخت پول به او برای گذشت از این پرونده را داده است اما این دختر که در حرفه مدلینگ فعالیت داشته مصمم به پیگیری شکایتش است.

 

نظر شما