شناسهٔ خبر: 20939986 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده:

حضور زنان درعرصه های مدیریتی وزارتخانه های علوم و بهداشت بسیار کم است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: متاسفانه با وجود حضور۲۷ درصدی زنان در اعضای هیات علمی دو وزارتخانه علوم و بهداشت، حضور آنها درعرصه مدیریتی بسیار کم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، معصومه ابتکار در«اولین دوره جایزه زنان درعلم» که در کتابخانه ملی برگزار شد، با تشکر از مسئولان برگزار کننده این جایزه گفت: این جایزه مشوقی برای زنان است که با وجود محدودیت ها توانستند رتبه های علمی را کسب و در تولید علم نقش داشته باشند.

وی افزود: دولت دوازدهم به خصوص رئیس جمهوری شخصا برای حضور پررنگ زنان در عرصه های مختلف اجتماعی و مدیریتی، سیاستگذاری مشخصی دارند و با همت شهیندوخت مولاوردی در شورای اداری این معاونت ۳۰ درصد از پست های مدیریتی در طول برنامه ششم برای زنان شایسته و توانمند پیش بینی شده است.

ابتکار اظهارکرد: انتظار می رود با توجه به آماری که وزیرعلوم از حضور زنان در این وزارتخانه درهیات های علمی و همچنین در وزارت بهداشت و درمان که حدود ۲۷ درصد اعلام شد، بانوان درعرصه سیاستگذاری و مدیریتی این دو وزارتخانه با حضور پررنگ تر و موثر تری داشته باشند.

ابتکار ادامه داد: ما امروز تناسب منطقی با تعداد دانشجویان دختر که در دوره ای به ۶۵ درصد از پذیرفته شده گان دانشگاه رسیدند و همچنین تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ها که زنان ۲۷ درصد آن را شامل می شوند با تعداد روسا و معاونین دانشگاهها، دانشکده ها را شاهد نیستیم و برهمین اساس انتظاری که از دو وزارتخانه علوم و بهداشت داریم استفاده از ظرفیت زنان در این عرصه ها است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: البته برگزاری دوره های مدیریتی در وزارت علوم زمینه برای حضور زنان در عرصه های سیاستگذاری و مدیریتی را بیشتر فراهم می کند.

 حضور موثر زنان در علوم پایه

ابتکار با اشاره به نقش زنان در رشته های علوم پایه و محض گفت: وقتی صحبت از نقش زنان در علم می کنیم، قطعا علوم پایه و علوم محض را باید مورد توجه قرار دهیم و البته با توجه به نگاه های منفی که در گذشته بوده، امروز می بینیم زنان در این عرصه ها بسیار پیشرفت کردند.

وی با نام بردن از مرحومه «مریم میرزاخانی» و موقعیت علمی این دانشمند ایرانی اظهارکرد: این مرحومه از یک تراز جهانی برخوردار بود که مایه مباهات همه به ویژه جامعه دانشگاهی ایران بود و برای جامعه جهانی امروز الگوی الهام بخش است که با وجود جوانی، توانست مراتب عالیه علمی را کسب کند.

معاون رئیس جمهور در امورزنان و خانواده افزود: قطعا دختران و پسران زیادی را با این استعداد در کشور داریم که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و امیدواریم سیاست جذب و برنامه ریزی برای نخبگان کشور در دولت دوازدهم با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

توجه به علوم کاربردی برای ایجاد اشتغال

ابتکار توجه به علوم کاربردی در دانشگاه ها را برای ایجاد اشتغال اعم از زن ومرد را با اهمیت خواند و گفت: البته مساله اشتغال دختران فارغ التحصیل دانشگاهها پیچیده تر است و برنامه ریزی برای اشتغال آنان اهمیت زیادی دارد و لازمه آن این است که جهت گیری ها را به سمت آموزشهای علمی - کاربردی هدایت کنیم.

وی افزود: باید جهت گیری علوم کاربردی در دانشگاهها را به سمتی ببریم که فارغ التحصیلان بتوانند مهارت هایی را فراگیرند که کارآفرینی و اشتغال ایجاد کنند تا بتوانند چرخ اقتصاد کشور را پیش ببرند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تشکر از مسئولان برگزاری اولین جایزه علمی زنان که بخش جوان آن را به نام مرحومه میرزا خانی گذاشتند، گفت: پیشنهاد می کنم که یک جایزه علمی و حتی بین المللی را به نام وی اعم از زن و مرد داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدوارم جایزه علمی زنان با توجه به استعداد و حضور زنان در پیشرفت های موجود دنیا، با همکاری سازمانهایی نظیر یونسکو به سطح منطقه ای و بین المللی ارتقاء پیدا کند.

مراسم اعطای جوایز نخبگان این دوره از جایزه زنان درعلم عصر امروز با حضور محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم و فناوری، ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش و آموزش کشور، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی و سازمان اسناد کشور، سعدالله نصیری قیداری دبیر کمیته ملی یونسکو و صدیقه قدیمی رییس انجمن ترویج علم ایران در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

نظر شما