شناسهٔ خبر: 20939888 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چالش‌ها و برنامه‌های پیش روی وزارت ورزش در دوره جدید؛ چهار سالی متفاوت و پردغدغه

المپیک و جام جهانی، خصوصی سازی و اساسنامه؛ آزمون دشوار سلطانی‌فر/ سد سکندر پیش پای وزیر

مسعود سلطانی‌فر در حالی برای بار دوم به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد که رویدادهای مهم پیش رو مانند جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک 2020 می‌تواند معیاری برای سنجش عملکرد وی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مسعود سلطانی‌فر امروز با اکثریت آراء به عنوان وزیر ورزش و جوانان در چهارساله آتی معرفی شد؛ دوره 4 ساله‌ای که با رقابت‌های پیش رو مانند جام جهانی فوتبال، بازی‌های آسیایی 2018 و بازی‌های المپیک 2020 می‌تواند مهمترین عیار برای سنجش عملکرد وی در دولت دوازدهم باشد. چهار سالی متفاوت و پردغدغه که چالش ها و برنامه های پیش روی آن، وزیر را در آزمون دشوار و سخت قرار خواهد داد.

* تلاش برای از بین بردن حاشیه و افزایش مدال‌آوری در المپیک

وزیر ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس از برنامه‌های خود گفت و تاکید کرد در تلاش است که علاوه بر ورزش‌های سنتی مانند کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو که سالهاست مدال‌آور بوده‌اند، در المپیک 2020 ورزش‌هایی مانند جودو، کاراته، تیراندازی، شمشیربازی و سنگنوردی نیز سهمی در مدال المپیک داشته باشند.

صحبت‌های وزیر ورزش نوید روزهای بسیار خوبی است تا در دوره 4 ساله وی شاهد موفقیت‌های زیادی باشیم اما مهمترین نکته این است که در این مدت تمرکز و برنامه‌ریزی لازم هم باید در این رشته‌ها صورت بگیرد. این فدراسیون‌ها مشکلات زیادی دارند از مالی گرفته تا مدیریت که در قدم نخست لازم است حاشیه‌ها دست از سر فدراسیون‌های مدال‌آور مدانند تیراندازی برداشته شود تا بتوانیم شاهد موفقیت آنها در رقابت بزرگی مانند المپیک باشیم.

جام جهانی فوتبال نیز یکی از مهمترین رویدادهایی است که در دوره سلطانی‌فر برگزار می‌شود. ملی‌پوشان کشورمان بارها به این دوره از مسابقات راه یافته‌اند اما همیشه برای صعود به دور دوم ناکام مانده‌اند موضوعی که وزیر ورزش در برنامه‌هایش بارها به این نکته تاکید کرده که تیم ملی این توانایی را دارد تا در جام جهانی 2018 به مرحله دوم راه یابد. این هدف در صورتی محقق خواهد شد که تمام خواسته‌های فدراسیون و کادر فنی تیم ملی فوتبال محقق شود.

* خانه‌تکانی در بدنه فدراسیون‌های ورزشی

یکی دیگر از مواردی که در دوره جدید مدیریت سلطانی‌فر در وزارت ورزش رخ خواهد داد، تغییر در معاونت‌هاست. وی آبان ماه سال گذشته که پا به ساختمان سئول گذاشت برای برقراری آرامش در ابتدا تغییراتی حداقلی در معاونت‌های حساس مانند قهرمانی و مالی ایجاد کرد و حالا شنیده‌ها حاکی از این است معاونت‌های همگانی و فرهنگی نیز دستخوش تغییر خواهند شد.

این انتظار از وزیر ورزش وجود دارد تا با انتخاب مدیرانی جوان، فعال و بابرنامه تحولی در این دو معاونت نیز ایجاد کند و در بدنه وزارت ورزش و جوانان چابک سازی انجام دهد.

نکته مهم دیگر تغییرات در بدنه فدراسیون‌هاست. وی از ابتدای حضورش در وزارت ورزش انتخابات زیادی را در فدراسیون‌های ورزشی برگزار کرد و لازم است بدنه ورزش در دوره جدید از حضور مدیرانی مسن، خنثی، بی‌برنامه و منفعل پاک شود. بارها شاهد بوده‌ایم مدیرانی که برنامه محور بودند، نتایجی درخشان هم در رقابت‌های بین‌المللی کسب کرده‌اند، اما مدیران پیر، خنثی و بی‌برنامه هر روز شاهد سقوط آزاد ورزشکارانشان در میادین مختلف بوده‌اند. سقوطی که منشا اصلی آن مدیریت منفعل و سالخورده این فدراسیون هاست. سلطانی فر باید برنامه عاجلی برای این دست ار فدراسوین که اتفاقا تعداد آن نیز کم نیست داشته باشد و با تغییرات اساسی و سپردن صندلی مدیریت به نیروهای تازه نفس و جوان شرایط را تغییر دهد.

* اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و فرار از تعلیق

یکی از اقداماتی که معاونت قهرمانی وزارت ورزش در زمان سلطانی‌فر انجام داد، اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و نگارش آیین‌نامه جدید انتخاباتی بود. اگرچه وزیر ورزش در برخی از انتخابات توجهی به آیین‌نامه‌ای که خود آن را امضا کرد، نداشت اما این انتظار وجود دارد در دوره جدید با برخی اصلاحات دست دولت برای همیشه از ورزش کوتاه شود تا هیچ وقت خطر تعلیق فدراسیون‌های ورزشی را تهدید نکند. وزارت ورزش و جوانان و در راس آن سلطانی فر به عنوان وزیر، باید یکبار برای همیشه این مشکل اساسی را مرتفع کرده و به چالش های پیرامون اساسنامه پایان دهد. اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها مهمترین گام خواهد بود تا روسای فدراسیون‌ها بعد از برکناری پای مراجع بین‌المللی را وسط نکشند.

* خصوصی‌سازی بهترین راه‌حل برای حل مشکلات سرخابی‌ها

خصوصی‌سازی یکی از مهمترین مسائلی است که سلطانی‌فر و آقازاده معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش بارها درباره آن صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند. نمونه بارز آن را در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دیدیم که راه به جایی نبرد تا این دو باشگاه دست از پا درازتر دوباره تحت کفالت وزارت ورزش قرار بگیرند.

هرچند وزارت ورزش با جذب اسپانسرها اعلام کرده ریالی به این دو باشگاه کمک نمی‌کند اما به نظر می‌رسد خصوصی سازی سرخابی‌ها بهترین راه حل خواهد بود تا این باشگاه‌های بدهکار و وابسته به خزانه دولت به سمت درآمدزایی بروند.

حضور مدیران هزینه که تنها هنرشان خرج کردن از کیسه دولت است و بدهی روی بدهی می‌آورند و برنامه‌ای برای درآمدزایی ندارند، مشکلات فراوانی را برای فوتبال کشورمان ایجاد کرده و سبب شده تا پای نهادهای بین المللی نیز به پرونده بدهکاری های کلان باشگاه های فوتبال ایران باز شود.. باشگاه‌هایی بدهکار که حالا تهدید مراجع بین‌المللی مانند AFC و فیفا را در پیش دارند. در صورتی که سلطانی‌فر بتواند این مشکل را برای همیشه حل کند، قطعا یکی از مدیران موفق در حوزه ورزش خواهد بود. بدهی میلیاردی باشگاه‌های فوتبال که روز به روز هم بر مبلغ آن انباشته می‌شود، موضوعی است که تبعات سنگینی را برای فوتبال کشورمان به وجود خواهد آورد و این معضل بزرگ جز با خصوصی سازی واقعی و قطع شدن دست باشگاه ها از کیسه دولت و بیت المال میسر نخواهد بود. خصوصی سازی تنها راه نجات فوتبال از شر معضل ورشکستی خواهد بود که مدتهاست با فوتبال دست به گریبان است و حالا بدل به یک بحران شده.

* چالش با کمیته مهمترین نگرانی اهالی ورزش

ارتباط با کمیته ملی المپیک یکی از نکاتی است که وزاری مختلف ورزش همیشه با آن دچار چالش بوده‌اند. اگرچه مسعود سلطانی‌فر در ابتدای ورود به ساختمان سئول با دیگر سئول‌نشینان رابطه دوستانه‌ای برقرار کرد اما حالا که فرصت زیادی به انتخابات کمیته باقی نمانده کم کم چالش‌ها و اختلاف‌نظرها روی خود را نشان می‌دهد.

چالش بین این دو نهاد بیشترین لطمه را به ورزشکار خواهد زد، بنابراین به نظر می‌رسد برای موفقیت در رقابت‌های مهم پیش رو وزیر و مسئولان کمیته ملی المپیک ارتباطات بیشتری با هم داشته باشند تا شاهد بیشترین مدال‌ها در رویدادی مانند المپیک و بازی‌های آسیایی باشیم.

انتهای پیام/س

نظر شما