شناسهٔ خبر: 20939788 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی قم:

شیوع تب برفکی در 18 واحد دامداری قم/410 هزار راس دام زیر پوشش واکسن تب برفکی

صاحب‌خبر -

مهدی رفیعی محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماری تب برفکی در 18 واحد دامداری سبک و سنگین مجتمع دامشهر و بخش جعفریه استان شیوع پیدا کرده و اداره کل دامپزشکی نیز در این راستا اقدام هایی را از روز گذشته آغاز کرده که تا 20 روز ادامه دارد.
شهرک دامشهر قم که در سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرای دام، سالانه میزبان حدود 600 هزار دام از 29 استان کشور است.
وی اضافه کرد: مواد ضد عفونی کننده در دامداری های استان توزیع شده است و دامداران باید علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، از ورود دام ها و یا خودروهای حمل دام ناشناس به دامداری ها جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: نقل و انتقال دام بین دامداری ها و یا خرید دام نباید بدون هماهنگی با کارشناسان دامپزشکی صورت بگیرد.
رفیعی ادامه داد: دامداران باید از لباس های مخصوص استفاده کنند و در صورت مشاهده علایم بیماری، دام ها را در قرنطینه قرار دهند.
وی از دامداران درخواست کرد: ضمن همکاری با اکیپ های دامپزشکی، هرگونه وقوع بیماری را با شماره تلفن های 36123456 و 1512 به اداره کل دامپزشکی گزارش دهند.
تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات می‌شود؛ این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می ‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌ شود.
مدیرکل دامپزشکی قم بیان کرد: در طرح واکسیناسیون دام سبک علیه تب برفکی پیش بینی می شود 350 هزار راس دام سبک و 60 هزار راس دام سنگین زیر پوشش قرار گیرد.
به گفته وی، در این طرح که با همکاری 21 اکیپ اجرا می شود، واکسیناسیون دام سبک کاملا رایگان است، ولی هزینه واکسن در واکسیناسیون دام های سنگین برعهده دامداران است.
27 هزار راس گاو شیری و 90 هزار راس گوساله پرواری در دامداری های قم وجود دارد که سالانه 51 هزار تن گوشت قرمز و 145 هزار تن شیر خام در این استان تولید می شود.
حدود 240 هزار راس گوسفند مولد و 480 هزار راس دام پرواری در استان قم وجود دارد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*

نظر شما