شناسهٔ خبر: 20936892 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

اسباب‌بازی‌های برتر شناخته شدند

سومین جشنواره اسباب‌بازی با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، سومین جشنواره ملی اسباب بازی با معرفی برترین ها در بخش های «ایده بازار»، «مجوز تولید» و «طرح های ثبت شده» روز 28 مرداد به کار خود پایان داد.

امسال همچنین جایزه ویژه ی فن آوری از سوی معاونت فن آوری ریاست جمهوری نیز برای آثار مرتبط با این حوزه در نظر گرفته شد.

در مجموع 177 پرونده ثبتی، 78 پرونده مجوز تولیدی و 20 پرونده ایده بازار از سوی داوران این جشنواره، دکتر محمدعلی شامانی، محسن حموله، امیرحسن سلام زاده، حسین علیجانی، مصطفی میرفندرسکی و محمدحسین فرجو، حامد تأملی و لیلا کفاش زاده بررسی شد.

گروه داوری جشنواره در کنار بیانیه تحلیلی خود، اسامی برترین ها در بخش های حرکتی مهارتی، آموزشی و کمک آموزشی، فکری، فرهنگی هنری، الکترونیکی و رایانه ای اعلام کرده اند که در مراسم پایانی این جشنواره جوایز خود را از مسوولان و دست اندرکاران جشنواره دریافت کردند.

بر اساس این گزارش، در بخش «ایده بازار» هیات داوران از میان آثار رسیده به این بخش، هیچ اثری را برگزیده تشخیص نداد و تنها از سه اثر تقدیر کرد.

بر همین اساس لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ یک میلیون تومان به امین غلامی، علی بهشتی زواره و ملیحه نعیمی کیا برای اثر «بندچین رشد حرکتی کودکان»، شهرزاد صالحی برای اثر «کیف و سرگرمی حلزون» و مژده دانش پژوه، هنگامه حکیمیان و نرگس تیموری برای اثر «عروسک معطر باجی (جنوبی)» اهدا شد.

در بخش طرح های ثبت اسباب بازی آثار رسیده برای داوری در دو بخش «طرح های ثبتی» و «مجوز تولیدی» همگی مربوط به سال 1395 بودند.

در گروه «حرکتی مهارتی» آثار دریافتی هر چند از نظر داوران دارای محدودیت های کیفی بود، اما لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 500هزار تومان به روح اله امین رعایا برای اثر «دومینو آدمکی (96 عددی)» اهدا شد. همچنین رتبه ی دوم به محمدحسن سراج صادقی برای اثر «کش بال» تعلق گرفت که شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه ی یک میلیون و 500هزار تومانی و 3هزار عدد هولوگرام (برای دو محصول) می شود. در این گروه هیچ اثری حائز رتبه ی نخست و سوم نشد.

در گروه «آموزشی و کمک آموزشی» از شرکت کارابال فریار برای اثر سری «دینو کیت من» با لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 500هزار تومان تقدیر شد.

لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ یک میلیون تومان و 2هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) برای کسب رتبه سوم به شرکت مهارت پژوهان اشل برای مجموعه ی آثار «پودمان پرورش و نگهداری گیاهان، پودمان نقشه کشی، پودمان معماری و سازه» اهدا شد.

همچنین نگار رضایی و غزل اسماعیلی برای اثر «مکاریزه» از سوی هیات دوران رتبه ی نخست در این گروه را کسب کردند. از همین روی تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ دو میلیون تومان و 5هزار عدد هولوگرام (برای دو محصول) به آن ها اهدا شد. اما در این بخش هیات داوران برای کسب رتبه ی دوم اثری را حائز شرایط ندانست.

در گروه اسباب بازی «فکری» با توجه به تنوع سرگرمی های ارایه شده، رتبه ی سوم به دو اثر یکی انتشارات نوبهار برای اثر «نمدچین آبی» و دیگری موسسه ی میراث و فرهنگ و تمدن پارس برای مجموعه ی آثار »جورچین سه بعدی پل خواجو، منارجنبان، کاخ شمس العماره، سقاخانه ی اسماعیل طلایی و سردر باغ ملی» تعلق گرفت. جایزه ی این بخش شامل لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ یک میلیون تومان و 2هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) است.

همچنین تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان و 3هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) برای کسب رتبه ی دوم به نادر گیاهی برای اثر «مکانیک کوچولو» اهدا شد. اما در این گروه هیچ اثری شایسته ی کسب رتبه ی اول شناخته نشد.

در گروه «فرهنگی هنری» از فرزانه بابایی برای مجموعه «عروسک های آیینی و سنتی (عروسک لیلی)» با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 500هزار تومان اهدا شد.

همچنین در این بخش از محمد اسمعیل پور و مسعود صباحی برای مجموعه «عروسک های انگشتی جیرتدان (از نظر قصه)» با اهدای لوح تقدیر ویژه و کارت هدیه به مبلغ 500هزار تومان تقدیر شد. در همین بخش تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان و 3هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) برای کسب رتبه ی دوم به فاطمه هاشمیان برای اثر «جادوی سایه ها» اهدا شد.

در عین حال تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ 2میلیون تومان و 5هزار عدد هولوگرام (برای دو محصول) برای کسب رتبه ی نخست به سعید، مهدی، ابوالفضل و نفیسه شکوری برای اثر «سکروچین دو و سه (راز نقوش)» اهدا شد. اما در این گروه هیچ اثری نتوانست رتبه ی سوم را کسب کند.

در گروه «الکترونیکی و رایانه ای» هیات داوران از موسسه ی فن گستران رباتیک بارمان برای اثر «بسته ی ربات امداد کوچولو» با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 500هزار تومان تقدیر شد.

همچنین رتبه ی سوم به شرکت فن آوری پیشرفته ی کاوشگر نیاز فردا برای «مجموعه ی بازی های الکترومغناطیسی» با اهدای لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ یک میلیون تومان و 2هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) و رتبه ی دوم به امیر حیدری فراهانی و محمدجواد ابراهیمی بسابی برای اثر «مدرسه ی انرژی خورشیدی»، با اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان و 3هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) اختصاص یافت. در این بخش هیات داوران هیچ اثری را حائز رتبه ی اول ندانست.

ملاک ارزش یابی آثار در بخش «مجوز تولید اسباب بازی» از سوی هیات داوران سومین جشنواره ی ملی اسباب بازی فارغ از انتخاب محتوای مناسب برای تولید، کیفیت تولید محصول، عوامل بصری، دیداری، بروشور و راهنما و همچنین کیفیت بسته بندی و شیوه ی عرضه ی آن بود.  

برهمین اساس از سیامک محی الدین بناب برای اثر، «قطار چوبی» و صادق کمیلی نژاد برای «مجموعه ی تولیدات چوبی» (به دلیل کیفیت آثار و توجه به محیط زیست) با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 500هزار تومان تقدیر شد. در این گروه رتبه ی سوم به شرکت «ایران پتک» برای مجموعه ی تولیدات و سرگرمی های چوبی با اهدای لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ یک میلیون تومان و 2هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول)، رتبه ی دوم به انتشارات عسل نشر برای «مجموعه ی تولیدات با پنج عنوان سرگرمی فکری» با اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان و 3هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) و رتبه ی دوم به شرکت بازی تا برای «مجموعه ی تولیدات با 16 عنوان سرگرمی» با اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر، کارت هدیه به مبلغ یک میلیون و 500هزار تومان و 3هزار عدد هولوگرام (برای یک محصول) اهدا شد.

امسال همچنین ستاد توسعه ی فن آوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری با هدف توسعه ی اقتصاد دانش بنیان در زمینه ی فن آوری های نرم و هویت ساز در کشور، حمایت از فرایند تجاری سازی ایده های برتر اسباب بازی را به عنوان یکی از موضوع های فن آوری های اصلی فرهنگی سرلوحه ی فعالیت های خود قرار داده است و در این راستا از دو اثر به دلیل نوآوری در ایده و طراحی و بهره مندی از فن آوری های نوین متناسب با ظرفیت ها و نیاز کشور با عنوان «جایزه ی فن آوری» در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب بازی تقدیر کرد. این دو اثر در دو گروه آموزشی و کمک آموزشی و الکترونیکی و رایانه ای رتبه کسب کرده اند. جایزه ی دوم فن آوری در این حوزه شامل لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 2میلیون تومان به امیر حیدری فراهانی و محمدجواد بسابی برای اثر «مدرسه ی انرژی خورشیدی» و جایزه ی اول فن آوری شامل لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 3میلیون تومان به نگار رضایی و غزل اسماعیلی برای اثر «مکاریزه» اهدا شد.

این آثار برتر در حالی معرفی شدند که سومین جشنواره ی ملی اسباب بازی از 24 تا 28 مرداد در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری با بخش های نمایشگاهی، کارگاهی، نشست و... پذیرای مردم و مسوولان بود.

در مراسم تقدیر از برگزیده های این جشنواره، علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مناف یحیی پور دبیر سومین جشنواره اسباب بازی سخنرانی کردند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما