شناسهٔ خبر: 20933846 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

حکم بازداشت نتانیاهو صادر شد

یک دادگاه در اسپانیا حکم بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در ارتباط با حمله به کشتی ترکیه ای، صادر کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 قاضی دادگاهی در اسپانیا احکامی را منتشر کرد که بر اساس آن نخست وزیر رژیم صهیونیستی و هفت نفر دیگر از مقام های کنونی و پیشین این رژیم به اتهام حمله به کشتی کوچک ماوی مرمره در سال 2010 مجرم شناخته شدند و اگر پای آنان به خاک اسپانیا برسد به محض ورود بازداشت خواهند شد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، دیگر افرادی که حکم بازداشت برایشان صادر شده عبارتند از: آویگدور لیبرمن، وزیر پیشین امور خارجه- موشه یعلون و ایهود باراک به ترتیب وزاری جنگ کنونی و پیشین- الی یشایی، وزیر پیشین کشور- دان مریدور، وزیر پیشین اطلاعات و بنی بگین ، دستیار نخست وزیر. این افراد به همراه نتانیاهو گروهی را با نام گروه 7 تشکیل می دهند که کمیته ای ویژه از وزراست و وظیفه دارد در زمان مشخص تصمیم های کلیدی درباره مسائل امنیتی اتخاذ کند.
 
رئیس پیشین نیروی دریایی ارتش اسرائیل ، الیزر ماروم، فرمانده ارشد وقت که عملیات را راهبری می کرد نیز در معرض بازداشت قرار دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ، امانوئل ناشچون شنبه شب گفت: ما این اقدام (دستور قاضی) را تحریک آمیز می دانیم و تلاش می کنیم در همکاری با مسئولان اسپانیایی، فرمان قاضی را لغو کنیم.
 
امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد. دفتر نخست وزیری و وزارت دادگستری تا روز یک شنبه پاسخی به این حکم قاضی اسپانیایی ندادند.
 
در رویدادی که در سال 2010 اتفاق افتاد، گروهی از فعالان حقوق بشر و گروهی کوچک تر از فعالان بنیاد خیریه بشردوستانه با چندین فروند کشتی راهی شدند تا محاصره ی نوار غزه را بشکنند.
 
اسرائیل بیشتر کشتی ها را متوقف کرد و کنترل آنها را بدست گرفت اما هنگامی که کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل، سوار ماوی مرمره شدند با فعالان بنیاد خیریه درگیر شده و چند نفر را کشته و یا زخمی کردند. در این حادثه 10 تن از فعالان بنیاد خیریه بشردوستانه جان باختند.

 

نظر شما